Jan-Å skrev:
annars måste själva vattenlåset läcka men då borde vattnet rinna ut på golvet under stolen.
Jag skulle rosta på skadan i vattenlåset.Om vattenlåset sitter i porslindelen och har en liten spricka inne så behöver det inte rinna ut på golvet. Det kan sippra sakta vidare genom sprickan till avloppet och nivån sjunker sakta. Alla vattenlås har ett sorts hinder ( modifikationer av "S"-vattenlås eller "P"-vattenlås) som stoppar vatten på en vis vattennivå men om det blir en spricka i detta hindret tappar låset sin förmåga att hålla nivån.

Om det är fel på avluftning så ändras nivå ganska markant i ett enda utsug och ej så långsamt som TS beskriver det.
Är ingen rörmokare heller :)... ville bara säga att nivån kan sjunka utan att vatten syns på utsidan.
gaia
 
Jag röstar på vattenlåset också. Just att det sker långsamt talar väl för det. Vägghängda är väl lite av en "riskkonstruktion". Är inte rörmokare heller !
 
Roligt med sådan stor respons.

Här kommer även en bild på objektet.

Huset Gullringshus -76. Ingen typ av avluftning på taket vad jag kan se. Centralfläkt.
 
  • Toa.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Man borde ha blivit rörmokare däremot, har nu haft 2 olika i vår badrumsrenovering och ingen imponerar. Den första visste inte hur man gjorde den andra har aldrig kommit när han sagt att han skulle :@

Låter fullt möjligt så som gaia och daviden beskriver det så det kanske är troligare än min teori.
Det kan inte bli nåt slags vakum om avluftningen inte funkar? som långsamt suger ut vattnet ur vattenlåset? Jag gillar inte tanken på att det läcker utan att det syns ;)
 
Jan-Å skrev:
Jag gillar inte tanken på att det läcker utan att det syns ;)
Jag skulle inte kunna sova lugnt heller :).
Vanligen står ju en avloppsrör tom och vatten finns bara i vattenlåset. Vattenlåset verkar vara inbyggd i stolen som är tätt på utsidan så det är bara i innerdelen det kan läcka genom och dränera vatten ur låset. Tråkigt att få lukten in om man inte spolat på ett tag. Det kan ju bli värre och värre och går ej att reparera om det inte täpps av sej själv med s...t.

För sent att reklamera toastolen? Jag skulle ändå skriva till tillverkaren ( ifö?) och beskriva förloppet + foto på modellen + inköpsdatum och kolla vilket försvar har dom att komma med. Tillverkaren måste känna till om dom haft problem i produktionen under den tidsperioden :). TS bör få ett nytt toastol , tycker jag.
När dom gjuter stolar i en form så kan det ibland bli fel inuti stolen som ingen kan se. Det kan bli en spricka eller luftbubbla i gjutmassan som förvärras med tiden.

När du demonterat stolen så kan du fylla vattenlåset med en starkt färgat vätska och kolla var det släpper genom .....
gaia
 
Jag har bott i mitt nybyggda hus i ett år nu o aldrig haft nå problem men när jag vakna i går morse o skulle uträtta mina behov så höll jag på o dö av lukten jag möttes av i badrummet.. Då var toan tom på vatten.... Men det var bara o spola så var allt ok igen o har inte haft nå problem efter det.. Vattnet måste ju ha dragits tillbaka av baksug eller ???
 
Avloppsventilation är nog svaret till dig också
 
Milkshaken
Hur har det gått Jan-Å ? Har du fått klarhet i det? jag tror oxå på avloppsluftningen, det behöver inte gå ett separat rör upp till taket, utan kan gå in i ett centralt som kan gå upp i tex skorstenen, eller en plåthuv med flera ventkanaler...
 
Kul att läsa om teorier om hemliga sprickor som läcker så mycket vatten på så kort tid utan att det rinner ut nåt vatten :-D

Nån sorts baksug måste det ju vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.