Hej!
Varför låter denna som den gör?
Och vad kan jag göra åt det? Vad är löst?

För att få bort ljudet får jag ändra flödet så går det till sig, sen kan det komma tillbaka.

Kan tillägga att det låter ännu värre inne, från ledningen.
 
  • Gilla
Gazzi83
  • Laddar…
R
Det är ventilpackningen som låter troligtvis , vattenhastigheten strömmar förbi , då kan det bli turbilens
i ventilen , kanske byte av packningen kan hjälpa , eller klena rör på insidan , blir bra fart på vattnet då
 
Krilleman
Flytta det yttersta "spindelstaget" 3cm från krankäglan så upphör ljudet!

Detta arbete kan du göra utifrån. Lossa överstycket och dra ut det klena röret inuti. Korrigera den yttersta vita plastbiten och återmontera.

(kommer ej på korrekt namn nu) Spindelstag låter bra! :p
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 2 till
  • Laddar…
”Kägelstyrning” är det korrekta namnet som gör att ingen vet vad du menar....... :)
 
Krilleman
Jaha, var vi tillbaka på ruta ett då? :)
 
För andra som hittar denna sida när de har en utkastare som låter, så kan jag bekräfta att detta funkar. Flyttade"plastbiten" närmare käglan och det blev tyst som det ska. Min utkastare är en FMM 2490 som är 14 år gammal.
 
  • Gilla
Pawlan och 1 till
  • Laddar…
B butthead skrev:
För andra som hittar denna sida när de har en utkastare som låter, så kan jag bekräfta att detta funkar. Flyttade"plastbiten" närmare käglan och det blev tyst som det ska. Min utkastare är en FMM 2490 som är 14 år gammal.
Har precis flyttat in skulle ha vatten. Låter exakt lika på min. Va menar du för plastbit vart sitter den och var sitter den?
Mvh
 
G Glenno83 skrev:
Hej!
Varför låter denna som den gör?
Och vad kan jag göra åt det? Vad är löst?

För att få bort ljudet får jag ändra flödet så går det till sig, sen kan det komma tillbaka.

Kan tillägga att det låter ännu värre inne, från ledningen.
Har du fått bort ljudet??? Hur gjorde du?
 
Nej jag har inte gjort något åt det ännu. Tycker att jag ofta får till det utan att ljudet kommer genom att reglera flödet. Men stör jag mig för mycket i sommar så kommer jag skruva upp den och justera platshållaren.
 
  • Gilla
Pawlan
  • Laddar…
G Glenno83 skrev:
Nej jag har inte gjort något åt det ännu. Tycker att jag ofta får till det utan att ljudet kommer genom att reglera flödet. Men stör jag mig för mycket i sommar så kommer jag skruva upp den och justera platshållaren.


Jag öppnade och flyttade in den plast biten enl tillverkarens montage anvisning och ljudet försvann.
 
  • Hand som håller en kopparstav med en justerad plastdel enligt montageanvisning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pawlan
  • Laddar…
Grym kille. Tack. Men vilken plastbit? Har har ingen montage dokument. Då jag precis flyttat in i huset.
Mvh
 
  • Gilla
Husam
  • Laddar…
P Pawlan skrev:
Grym kille. Tack. Men vilken plastbit? Har har ingen montage dokument. Då jag precis flyttat in i huset.
Mvh
de två vita.
 
  • Gilla
Pawlan
  • Laddar…
R Ragsan skrev:
Denna tråd är grym! Tusen tack för hjälpen. Vi bytte vår utkastare för 2 år sedan och den lät olika mycket från dag 1. Trots att vi påpekade detta flera gånger, sa rörmokaren att ”de nya brukar låta” men vi ville inte acceptera det.
Nu fick jag äntligen själv tummen ur och följde era instruktioner. Jag tog ut innerröret och justerade plastbiten från 3,5 cm till 3 cm (utåt sett på röret). Monterade in den (var lite småbökigt av någon anledning) men ljudet är nu helt borta. Klockrent!
Jag har samma problem på min vattenutkastare.
Är det denna plastbit du menar?

Hand håller en vattenutkastare med en synlig plastbit vid en röd pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Robban8 skrev:
Jag har samma problem på min vattenutkastare.
Är det denna plastbit du menar?

[bild]
Ja precis, men vår utkastare hade bara EN sådan plastbit (den främre närmast själva utkastaren). Jag var dock lite för snabb med att skriva. Provade att vattna igen precis, och ljudet kom tillbaka. Jag öppnade upp, provade olika mått (allt från 2 cm till 6 cm) men 3 cm är den som är mest tyst. Sen varierar det från gång till gång. Ena stunden är den tyst direkt, andra låter den som sjutton i ca 1 minut för att sen bli tystare. Det varierar även på vilket ”tryck” jag har i kranen. Visst, det har blivit bättre än innan, men ljudet verkar inte försvinna helt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.