Dagens plastmattor och tätskikt under kakel/ klinker är väldigt säkra vid rätt uppförande.
Det är bara Länsförsäkringar som försöker svartmåla tätskiktet under kakel klinker som den största boven när det i verkligheten är väldigt få skador.
 
Man borde ju totalt separera plötsliga skador med långsamma läckor samt skador i tätskikt med skador från långsamt läckande rör.

I kök bör det ju vara när ett rör brister eller diskmaskinen pajjar, eller kyl/frys ger ett mindre vattenutsläpp. Det är sällan man vattenbegjuter golvet i köket, så att ha tätskikt och brunn känns lite overkill kan jag tycka. Man kan ju ha det i en toalett utan bad/dusch, men man kan även låta bli tycker jag.

I ett duschrum så står man ju och matar på vatten rätt ut på golvet hela tiden, så en liten skada i matta eller tätskikt bör ju leda till vattenskada pga detta. Själv tycker jag det är urbota dumt att duscha direkt på klinker eller plastmatta, när man kan ha en duschkabin eller badkar som ser till att leda vattnet ned i golvbrunnen.

Jag antar det finns mer och bättre data, tycker man inte kan dra några slutsatser, då hade man behövt gruppera datat på annat sätt. Hade man tex haft % fel pga korrosion vid 0-5 år, 5-10 år osv (dvs antal 5 år gamla badrum med skada / antal försäkrade 5 år gamla badrum i denna åldersgrupp).

Detta är ju som att säga att 95% amazoner är skrotade, medan bara 5% av alla dacia duster är skrotade och därmed dra slutsatsen att amazonen var en sämre bil.
 
Jag är nog ganska säker på att de flesta vattenskador beror på slarv vid byggnationen än fel på komponenterna. Det är ju det som är problemet i stort och sen försöker man få bort problemen med andra och "bättre" material. Slarvet finns ju liksom fortfarande kvar............
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.