B
Sannolikt var ju skadan känd för säljaren tidigare än dagen före tillträde så jag tycker att det är fult att inte ge en heads-up tidigare för att ges möjlighet till lite betänketid.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Men var inte källaren bara betong?
Då blir inte skadorna så stora.
 
B
B Byggdjuret skrev:
Men var inte källaren bara betong?
Då blir inte skadorna så stora.
Jo det delvis gammal puts som det blivit mögel på sedan var det en del tapet som saneringsfirman rivit ner, men där är det fullt av mögel nu igen. Ska dit under dagen så jag kan ta lite bilder då.
 
B
Så här ser det ut. Mätte luftfuktigheten nu som låg på runt 50rf vid 12 grader så det känns ju ok ändå.
 
  • Mögel på väggen över en orange balk, med fuktindikatorer som visar 50% relativ luftfuktighet vid 12 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betongvägg med mögel och fuktindikatorer, ventilationsskisser och 50% relativ fuktighet notering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det några ventiler i ytterväggar?
 
B
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns det några ventiler i ytterväggar?
Inte kollat det. Kan tänka mig att det är igensatt då man började renoveringen.
 
Om golvbrunnarna var igentejpade borde ju säljaren vara ansvarig för att läckaget fick stora konsekvenser.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Om det inte finns något organiskt varför möglar det då?
 
P Perolofl skrev:
Om golvbrunnarna var igentejpade borde ju säljaren vara ansvarig för att läckaget fick stora konsekvenser.
Nu borde säljaren stå för hela kostnaden eftersom det hände innan de fått tillträda. Säljaren ansvarar för husets skick fram tills överlåtandet
Men jag vet inte hur det fungerar praktiskt
 
För er egen skull bör ni kanske ta dit en fuktexpert som kan ge ett utlåtande.
Säljaren har ju sett till att det blivit sanerat och fått intyg på det, och borde därmed vara ansvarsfri nu.
Såvida ni inte klart kan påvisa att det finns återstående skador kopplade till läckaget. Men det kan vara svårt att göra det, man kan göra mätningar nu, men har inget att jämföra med.
Om fuktexperten inte kan ge några "bevis" bör hen iaf kunna ge råd om hur ni ska gå vidare med källaren.
 
B Byggdjuret skrev:
Om det inte finns något organiskt varför möglar det då?
Är ju spår av vävtapet kvar, då kan man gissa att det minst är spackel, tapetlim och/eller smuts kvar för möglet att äta.
 
P Perolofl skrev:
Om golvbrunnarna var igentejpade borde ju säljaren vara ansvarig för att läckaget fick stora konsekvenser.
Att säljaren har ansvaret är väl oomtvistat, det verkar ju även säljaren vara med på. Frågan är väl snarare om åtgärderna har varit tillräckliga.

Trådskaparen skulle ev. kunna få hjälp av sitt eget försäkringsbolag. Vid skador som upptäcks inom 30 dagar efter tillträde, så finns den en övverenskommelse bolagen emellan att säljarens bolag skall ta skadan. I många fall blir det ändå köparens bolag som utreder osv, och som sedan bara skickar räkningen till det andra bolaget. Har du ett serviceinriktat bolag så skickar de dit en skadereglerare som antingen själv mäter fukt eller kallar dit experter om det visar sig behövas.
 
  • Gilla
Baskavoda
  • Laddar…
B
H hempularen skrev:
Att säljaren har ansvaret är väl oomtvistat, det verkar ju även säljaren vara med på. Frågan är väl snarare om åtgärderna har varit tillräckliga.

Trådskaparen skulle ev. kunna få hjälp av sitt eget försäkringsbolag. Vid skador som upptäcks inom 30 dagar efter tillträde, så finns den en övverenskommelse bolagen emellan att säljarens bolag skall ta skadan. I många fall blir det ändå köparens bolag som utreder osv, och som sedan bara skickar räkningen till det andra bolaget. Har du ett serviceinriktat bolag så skickar de dit en skadereglerare som antingen själv mäter fukt eller kallar dit experter om det visar sig behövas.
Jag var i kontakt med det egna försäkringsbolaget och de säger att vi ska ta kontakt med en fuktsakkunnig för utredning och sedan ställa ett krav mot säljaren.

Någon som har tips på fuktsakkunnig i Stockholm. Ända jag kommer att tänka på är Anticimex, men när jag läst om dem så verkar inte alla kunder supernöjda, Andra förslag?
 
Jag skulle nog fråga försäkringsbolaget om de har en lista över företag de brukar anlita.
 
Iskab... ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.