Rickard.
Dracula Dracula skrev:
mest respekterade firma för besiktning av tak o fasad, chefen Ola = Platta tak läcker alltid
Att säga, tycka eller tro att "platta tak läcker alltid" fullkomligt stinker av okunskap på ämnet.

Det finns många anledningar varför platta tak har det ryckte dom har. Dåliga takläggare, dåliga material(vanligt förr) och dåliga konstruktionslösningar är nog dom stora. Att sen ägarna inte kan förstå att deras 40år gamla tak behöver göras om när det var tätt i fjol hjälper inte heller.

En åsikt jag inte kan förstå när jag träffar kunder är att många(kanske överdrift) är missnöjda med sitt garagetak när det väl ger upp långt efter beräknade livslängden även fast dom redan bytt plåttaket på kåken en gång, ändå är det skit med platta tak ;)
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Emil D Emil D skrev:
Bifogar bild. Tidigare ägare av huset var tvungen att lägga nytt efter läckage, ca 5 år sedan.

Man ser på bilden där det går ned (och även blivit solfläckar pga. fukt antar jag).

Tänker att man kan lägga takmassa för att jämna ut och skapa avrinning åt samma håll som skarvarna. Tänker jag rätt?
Rinner vattnet mot/från kameran eller åt höger/vänster?
Enda hållet vattnet får rinna åt är tvärs längderna.
 
Rickard.
FreQa FreQa skrev:
Enda hållet vattnet får rinna åt är tvärs längderna.
Det gäller ju bara om det är "självtäck" vilket i och för sig skulle kunna förklara varför det ser ut som det gör :thinking:
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Kan ju varit så att läckan skadat råsponten och gjort sättningen, lite kass att bara slänga på ny papp utan att åtgärda då tycker man.

"Solfläcken" är rester av alger som växt till i vattnet innan det dunstat. Man ska aldrig ha stående vatten på tak, det lär tränga igenom en dag....
Du menar att det aldrig ska stå stående vatten på ett tak?

På papptak har jag läst att det utan problem efter regn kan stå några cm vatten utan att det skadar taket. Jag har till och med läst att vatten på taket till viss del skyddar takpappen mot solen, vilket är bra…..
 
K
D Derbyboy skrev:
Du menar att det aldrig ska stå stående vatten på ett tak?

På papptak har jag läst att det utan problem efter regn kan stå några cm vatten utan att det skadar taket. Jag har till och med läst att vatten på taket till viss del skyddar takpappen mot solen, vilket är bra…..
Låter väldigt märkligt, kräver nog en refens.

Jag står fast vid att man aldrig ska låta vatten stå på taket. Inte ens sedumtak byggs helt i våg. I verkligheten finns faktiskt inga helt platta tak, utan även det plattaste tak lutar avsiktligt åt något håll.
 
Rickard.
K Kallebo skrev:
Jag står fast vid att man aldrig ska låta vatten stå på taket.
*Jag står fast vid att JAG tycker man aldrig ska låta vatten stå på taket* är nog det du menar. Sanningen är att i princip alla tak med invändig avvattning har stående vatten i varierande mängd. Även om taken generellt har lutning har dom ofta en eller flera rännor som inte har det.

Det är ju dock en helt annan sak än TS problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.