Vi köpt vår hus 2009 och huset besiktades även då.
Förra ägaren renoverade köket 2006.

Nu skulle vi koppla om rören, för vi har en kran som går ut från väggen upp till och inte genom diskbänken och därför behövdes rören dras om, för att kunna sätta in en diskmaskin. Samtidigt så renovera vi hela köket till vår stil. Vi rev upp hela köksväggen som går mot badrummet till och upptäcker då vattenrören är felaktiga, dem har skarvat rören i väggen utan att någon inspektionslucka och vår rörmokare sa att ingen seriös hantverkare vill rör dem rören utan dem måste dras om från grunden, samt att vi skulle vara glada att de inte blivit någon vattenskada.
Vår rörmokares kommentar om kopplingarna var "ingen seriös hantverkare vill ens röra de rören med dem skarvarna".

Vi kan med byggmaterialet bevisa att man 2006 satte upp gipsen och då haft full insyn över rören och tanke på kopplingarna ser ut, så ser man även att dem är "nya" kopplade.

Vattenrören måste alltså dras om både till kök och badrum, min fråga är om inte förra ägaren blir ersättningsskyldig då dem inte upplyst oss om att rör dragningen inte vad godkända, utan dem har sagt till oss att de är en rörmokare som gjort all koppling (vilket vår rörmokare har svårt att tror, i så fall har han inte gjort de enligt gällande regler). Går de under dolda fel eller vad?

Vi har kontaktat mäklaren som har kontakt förra ägaren, så de är i rullning.

Men vi står i valet om vi kan få ut de via dolda fel eller liknade innebär de att man måste ta ner hela badrummet och dra om rören, eller om vi själva ska stå för de så gör vi en godkänd med tillfällig ful lösning där vi tar och lägger utanpåliggande rör i badrummet, för sen när vi renovera badrummet om några år lägger in dem rätt. Detta lösningen är inte att rekommendera, men de blir vårt enda val för att budgeten ska hålla.
 
Säker på att rören är nya? Det är rätt ovanligt att man drar ut rör från vägg till köksblandare numera. När är huset byggt?
Vad är det för typ av skarvar? Är det pressade skarvar så var de godkända 2006, har jag för mig.
 
Redigerat:
Kopplingarna är nya ja, helt säkert. Vi kan bevisa på gipsskivorna att man varit inne och dragit om rören i samband med köksrenoveringen 2006, finns även annan bevisning som binder skarvarna till 2006.
Alltså delar av rören är om dragna men av någon anledning lät dem vattenkranen sitta kvar i väggen (snålhet antar jag).
Huset är byggt 63, men badrummet renoverades 1993 och enligt förra ägaren har alla VVS installeras av behörig, både i badrum och i köket.
Dock har som sagt aldrig varit tillåtet att skarva på de viset dem gjort. De är skarvat med sk klämring vilket både vår rörmokare och en annan rörmokare säger att de har aldrig varit godkänt. Definitivt inte utan inspektions lucka.
 
Det är tillåtet vid underhåll att följa de regler som gällde vid uppförandet av byggnaden, dvs i det här fallet 1963.
 
Men att dra om rören är INTE att underhålla, därför ska man följa gällande reglerna. Två av två rörmokare säger att de är felaktig kopplat, ska jag inte lita på dem då? Dem båda oberoende av varandra säger att de är dold fel.
 
Det som ej kräver bygglov eller bygganmälan betraktas av jurister som underhåll.
 
Krilleman
Är det nya rör i båda ändar vid klämringskopplingen, eller har dom gått på befintliga rör med en klämringskoppling och gått vidare med nytt?!
 
De är befintliga rör de gått på med klämringskoppling med gått vidare med nya, pga en vattenläcka.

Vi har fått de bekräftat av förra ägaren att dem själv gjort kopplingen och inte en icke behörig VVS som dem sa när vi köpte huset. Förra ägaren har också tagit på sig kostnaden för de hela. Så vi ska ta in offert från två olika företag på vad de skulle kostar att fixa till och om badrummet måste göras om eller inte. För sen därifrån gå vidare.
 
Krilleman
Om dom gått på befintligt och dragit nytt så är det helt klart ett "dolt fel"!!!!!!

Bra att dom tagit på sig det hela! Du har tur, många har fått tagit det mycket längre för att få rätt!
 
hade jag suttit i sitsen själv hade jag nog funderat på att byta klämringskopplingrna mot lödmuffar och hårdlött dessa riktigt noggrant och därefter provtryckt. om det nu går. det är väl inget jag rekomenderar men jag hade i alla fall övervägt det. dessa kommer inte att börja läcka. men jag skulle aldrig drömma om att bygga in vare sig klämringskopplingar eller presskopplingar, inte äns på värmen. för opålitliga i alla lägen. men hårdlödda kopplingar är idiotsäkra handlar det dessutom bara om några år...
 
Krilleman
Det bästa är ju om du kan dra om allt så det blir skarvfritt i vägg!

En hårdlödd muff som gjordes på 40-talet är tät än idag! Vem vet om alla dessa presskopplingar som utföres i "nutid" fortfarade är täta år 2070?!

En paralell är ju att kontra med platta på mark och torpargrund... Torpargrunderna från 20 & 30 - talet är fortfarande mögelfria och väl fungerande med självdrag, vem vet att platta på mark är i god kondition år 2070 med dessa FTX-system?!

Tänkvärt! :x

Jag är själv röris, men skulle aldrig någonsin köpa eller bygga ett hus med platta på mark! Allt är dolt och inget går att göra om. Golvvärme, avlopp och vatten. Skulle alldrig någonsin falla mig in att köpa detta! Tänk tvärt om när ni bygger hus/köper hus istället! Gå på något beprövat. Skulle något gå fel går det alltid att åtgärda med rätt byggmetod... Torpargrund! Överlägstet i ALLA olika scenarion! Fuktskada, läckage eller ombyggnadation, väldigt enkelt med öppen grund...

Platta på mark = Omöjligt!
 
Redigerat:
krilleman_215 skrev:
Om dom gått på befintligt och dragit nytt så är det helt klart ett "dolt fel"!!!!!!

Bra att dom tagit på sig det hela! Du har tur, många har fått tagit det mycket längre för att få rätt!
Ja vi hade tur att dem tog på sig det direkt, de är vi väldigt tacksamma för. Nu är de bara frågan om badrummet måste rivas eller inte, badrummet består av kakel på plastmatta och enligt vår rörmokare så måste man tar upp nya håll för rören in och han trodde inte badrummet går att rädda utan måste göra om, om de ska göras ordenligt.

Först ville vår mäklare inte får de till dolda fel, förrän jag idiotförklarade honom och han kollade upp med sina kollegor vad som gällde, så innan vi ens hade hunnit skicka bilderna på kopplingen via mail, hade han kontaktat förra ägaren.

Förra ägaren bor 100 meter ifrån där vi bor, så de påverkar väl med dem att ta sitt ansvar....men glada är vi helt klart!
 
Där ser man vad dumt det är att sälja hus utan friskrivningsklausul. Min mäklare friskriver allt som är äldre än 6 år. :)
 
Fast vad jag har förstått så gäller ingen friskrivningsklausul i en rättegång?
Lästa att inte ens friskrivningsklausul vid dödsbo gäller? Någon som vet?

Fast man i längden ändå vinner på att skriva en, då få är villiga att driva ärendet till domstol...att ta den risken de ändå innebär.
 
johanpelle skrev:
Där ser man vad dumt det är att sälja hus utan friskrivningsklausul. Min mäklare friskriver allt som är äldre än 6 år. :)
Fast köket är inte mer än 5 år gammalt, dessutom skrev de i kontraktet att köket var fackmannamässigt gjort, vilket det inte var, så dem hade ändå åkt på de....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.