R
Vill bygga en (damm) så att säga med trappor , och varje trappsteg skallha en vis typ av växter som renar vattnet till en nivå (inte alltför hög smutsfaktor) så att jag kan skicka det i en grävd brunn.
Min förhoppning är att kunna ha ett (kretslopp) utan att anv kemikalier eller flock medel. Vet att detta är gjort i Rinkeby (sthlm) i en tvättstuga, och enl mina uppgifter skall detta funkat alldeles utmärkt.
Men nu vill jag pröva detta i min trädgård och se om jag kan få det att funka som jag vill.
Nån som kan/har lust att hjälpa?
 
  • Gilla
Cirs
  • Laddar…
G
Kolla med Solvarm på ecorelief.se
 
Tänker du skicka avloppet efter att det renats till en grävd brunn? Hoppas du inte använder brunnen för dricksvatten! Det är svårt att svara på frågan utan att veta lite förutsättningar, som vad är det för avloppsvatten och vad är det för grävd brunn du tänkt skicka det till.
 
R
Det är vanligt BDT vatten och inte gråvatten som skall renas, och nej det är inte för hushållet utan bara för bevattning och den typen av anv.
 
ok, BDT-vatten från ett vanligt hushåll fattar jag det som. Jag känner till några utförda dammar för BDT-vatten och ja det kan fungera alldeles utmärkt. Det finns väldigt lite info om detta. Jag kan flagga för att det krävs förmodligen godkännande från kommunen först innan man bygger en damm för BDT-avlopp då det är en form av avloppsanläggning. Min erfarenhet är att man borde först ha en slamavskiljare, för BDT-avlopp är ofta minimum kravet 2-kammare med 1 kubik våtvolym. Sedan är ju en damm för BDT-avlopp ganksa platskrävande - hur mycket utrymme har du på din tomt/fastighet, Du bör ha koll på dina markförhållanden - behöver du ett tät skikt runt dammen eller har du tillräckligt tät befintlig jord? Om du ska leda dammvattnet vidare till en grävd brunn blir ju det snarare en slags uppsamlingsbrunn - du kanske behöver ett bräddavlopp på den eftersom uttaget inte alltid är mera än inkommande. kom ihåg att ett hushåll generar uppemot 750 liter BDT-vatten per dag men siffrran kan givetvis variera enormt. En fråga? Bor du på "landet" utan grannar i omedelbar närhet? Det var mina funderingar så här långt....
 
R
Ja tittade på den, tyvärr fanns inte info om vilka växter, planterings djup och vilka effekt dom hade.
Nu har jag fått tag på den info samt ett 20 tal olika växter som kan göra jobbet😁
Ta ca till er iaf
 
Artikeln är intressant om man gillar experimentell biologisk BDT-vatten hantering. Helt ok om det är din grej. En trevlig hobby.Lycka till, det blir säkert bra.
 
R
Ska lägga upp det jag har ifall fler vill testa
 
Fint initiativ!
Meddela hur det fungerar sen! :)
 
R
markfixaren skrev:
ok, BDT-vatten från ett vanligt hushåll fattar jag det som. Jag känner till några utförda dammar för BDT-vatten och ja det kan fungera alldeles utmärkt. Det finns väldigt lite info om detta. Jag kan flagga för att det krävs förmodligen godkännande från kommunen först innan man bygger en damm för BDT-avlopp då det är en form av avloppsanläggning. Min erfarenhet är att man borde först ha en slamavskiljare, för BDT-avlopp är ofta minimum kravet 2-kammare med 1 kubik våtvolym. Sedan är ju en damm för BDT-avlopp ganksa platskrävande - hur mycket utrymme har du på din tomt/fastighet, Du bör ha koll på dina markförhållanden - behöver du ett tät skikt runt dammen eller har du tillräckligt tät befintlig jord? Om du ska leda dammvattnet vidare till en grävd brunn blir ju det snarare en slags uppsamlingsbrunn - du kanske behöver ett bräddavlopp på den eftersom uttaget inte alltid är mera än inkommande. kom ihåg att ett hushåll generar uppemot 750 liter BDT-vatten per dag men siffrran kan givetvis variera enormt. En fråga? Bor du på "landet" utan grannar i omedelbar närhet? Det var mina funderingar så här långt....
Jag har kollat vilka mängder för olika föroreningar som är max för ett BDT-avlopp och enl kommunen så finns det inga regler, och indikationen som jag fick av dom var att BDT-vatten kan man ledda rakt ut i diket utan någon som helst åtgärd (för utasatt att man bara har ett BDT avlopp och inte flera (dvs bara från en dusch eller en diskbänk, vid 2 st förbrukare så skall man ha dom delar som du pekar på.
Vårt BDT avlopp har en kap. på ca 15L/dag så det är mer eller mindre så att vi skulle kunna låta et dunsta bort
 
R
här är länk 2 för vatten renande växter. samt ett svar från VEG-TECH.
Hej igen Robert,

Bifogat finner du PDF: er med information om växter för damm och där framgår vilken fuktighetsgradient de önskar och vad de har för egenskaper vad gäller rening och andra förhållanden.

Du nämnde vass vilken funkar bra i reningssyfte, det är en beståndsbildare, liksom kaveldun, att de just är starkväxande kan även vara en indikator på att de är bra ur reningssyfte. Dock är det ju så att de snabbt täcker en yta, och de sprider sig lätt och gärna vilket innebär att de kommer att sprida sig till de övriga dammarna så det kommer man att få hålla efter om man väljer dessa. Bara så att man är medveten om det.


Här är en länk till lite bilder på vattenväxter:

http://www.vegtech.se/vattenmiljoer/maxipluggplantor/fotogalleri/

http://www.vegtech.se/vattenmiljoer/fotogalleri/

http://www.vegtech.se/vattenmiljoer/hur-anvands-vara-produkter-/

produkter finns väldigt mycke bilder ,plantering osv
 
R Ribons skrev:
här är länk 2 för vatten renande växter. samt ett svar från VEG-TECH.
Hej igen Robert,

Bifogat finner du PDF: er med information om växter för damm och där framgår vilken fuktighetsgradient de önskar och vad de har för egenskaper vad gäller rening och andra förhållanden.

Du nämnde vass vilken funkar bra i reningssyfte, det är en beståndsbildare, liksom kaveldun, att de just är starkväxande kan även vara en indikator på att de är bra ur reningssyfte. Dock är det ju så att de snabbt täcker en yta, och de sprider sig lätt och gärna vilket innebär att de kommer att sprida sig till de övriga dammarna så det kommer man att få hålla efter om man väljer dessa. Bara så att man är medveten om det.


Här är en länk till lite bilder på vattenväxter:

[länk]

[länk]

[länk]

produkter finns väldigt mycke bilder ,plantering osv
Hej

Hur gick det?, fick du till en fungerande anläggning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.