Har vatten från en gräv brunn med självtryck, får ca 20-25 l/min med 2 kg tryck. På våren och under vissa andra tider så blir det partiklar i vattnet.

Har fått lite olika förslag från olika firmor men, det känns inte som man får riktig hjälp. Pratade med en firma men med olika säljare och fick då två olika förslag. Ett förslag med kalk där man har bakspolning. Från det andra säljaren från samma firma så fick till svar att det inte skulle funka med kalk och att det skulle klumpa ihop sig. Fick då förslag på ett system som pumpar in syre kopplat till natrium.

Ett annan firma använde sig av kalk, men det var nått ventilsystem som behöver årligt underhåll och service då man har partiklar i vattnet. Det blir då rätt dyrt med underhållet.

Behöver råd i denna sak. Klumpar kalk ihop sig och hur mycke flöde och tryck måste man ha?
 
du borde ha ett filter utan automatik. där man tar in vattnet i botten och ut i toppen för att slippa backspolning. sen bör du ju ha ett partikelfilter efter för att fånga upp dessa. finns ju olika sorters kalker som man bör använda. nån form av korallkalk tror jag det brukar va som gäller när man inte vill att de ska stelna om inte trycket är tillräckligt.
 
Är det partiklarna eller pH du vill åtgärda, eller bägge?
Vad har du då för pH-värde?
 
Både partiklar och ph. Ph-värdet ligger på 6
 
Kan bli tufft med så lågt tryck.
Vattnet ska passera genom en lättlöslig kalk för att pH-värdet skall höjas.
Finns olika lösningar antingen tar man vattnet nedströms i en vanlig standard tub med en automatisk backspolning.
Eller så använder man uppströms filter, det innebär att varje gång pumpen startar (vilket du saknar) så lyfter sig filtermassan för att förhindra att den bränner ihop.
Båda lösningarna skulle jag nog säga kräver en pump.
Ett annat alternativ är att välja en liten standard tub och låta vattnet gå uppströms och då hoppas att trycket inte blir för dåligt. Det tråkiga då är att du troligen måste byta massan 1-2ggr per år.
Hur som helst så skulle nog jag försöka få dit en pump som hjälper till.
Med vänlig hälsning, Morgan
 
Fick råd från en säljare att ha ett uppströmsfilter med korallkalk. Fördelen med det skulle vara att det inte behöver spolas. Dock tyckte han att jag skulle ha partikelfilter efter kalkfilter.

Är det nån som har provat uppströmsfilter med korallkalk.
Vad är bäst med partikelfilter, ska man ha det före eller efter kalkfiltret. Behöver råd om detta.

Gärna också förslag på olika filter.
 
Normalt sätt har man pH-massa på toppen och ett bärlager av sand i botten för att inte få ut kalk i ledningsnätet.
Det är så kallat nedströmsfilter.
Uppströms har du bara kalk i vilket gör att det kan komma ut i ledningsnätet därför sätter man ett partikelfilter för att fånga upp det. All kalk bränner och ju lättlösligare kalken är ju bättre är den på att lyfta pH-värdet, därför blandar man ofta olika massor i ett vanligt filter.

Om nåt ska fungera för dig utan pump installation så är det nog ett uppströmsfilter, men räkna inte med att du har 2 bar efter filtret. Sen är det bara att hålla koll på massan nån gång per år så den inte bränner.
Lycka till.
Med vänlig hälsning, Morgan
 
Vilken typ partikelfilter måste man ha för att få bort kalken, alltså vilken filterstorlek??
 
En fundering, som jag har förstått så har man korallkalk i uppströmsfilter men man ska då ha ett filter för partiklar efter det.

Om man har ett nedströmsfilter med backspolning, skulle man inte då kunna ha korallkalk där för att inte kalken ska brinna ihop?
 
Kolla blocket efter filter med backspolning. Sen är det bara till att fylla på med filtergrus och akdolitmassa.
När ni säger kalk, menar ni då akdolitmassa?
 
Det är ju skillnad på olika kalk, vissa klumpar ihop sig väldigt lätt. Så min fråga var då om man kan ha korallkalk i ett nedströmsfilter.

Det som försäljare har sagt är att korallkalk inte klumpar ihop sig, men stämmer det?
 
Kalk är huvudingrediensen i betong, kalk och vatten blir betong. Därför vill man röra runt kalken för att inte bli hård. Uppströmsfilter är monterade föra tryckkärl för att lyfta massan under pumpens drift tid. Hur mycket vatten man använder och hur länge är beroende på storlek på tryckkärl. I regel blir detta korta intervaller, används inte pumpen ex. Semester står massan still = kan bli hård. När vattnet kommer underifrån virvlar kalken upp i vattnet och små kalk partiklar följer då vattnet ut. Grovfilter typ björnfilter reducerar mängden utsläpp.

Nedströmfilter har ett bärlager bestående av fin sand innan man lägger kalken över. Detta för att reducera kalkutsläpp i ledningsnätet. Dessa filter monteras efter tryckkärl då en automatik går in och backspolar och lyfter massan varannan var tredje dag. Då backspolar filtret ca 200-250 liter vatten vilket säkerhetställer att massan inte ska hårdna även vid din bortavaro.

Ordet korallkalk har jag aldrig hört talas om förutom i just koraller, svårt att tro att ett företag bryter loss dessa för att placera i vattenfilter.

Ja Akdolit är det vanligaste namnet, men det finns andra namn också. Dom är dessutom indelade i "grain" storlek beroende på hur snabbt dom ska lösa sig.

Är ni osäkra så köp ett pH-test hos eran lokala akvariebutik då ett analysresultat kan vara missvisande då många saker kan påverka pH i efterhand.

Ta sedan kontakt med ett företag som håller på med vattenrening och inte den lokala "jag vet minnsan". Och när du vet vad du ska ha! Ring runt och kolla priset.

Det finns pH filter från 5000:- upp till 25 000:-
Saker som hur länge filtret håller, livslängd på massan kan bli många tusenlappar på 20år.

Precis som med bilar! Hur mycket kostar en bil?
:)
Med vänlig hälsning, Morgan
 
norrland skrev:
Det är ju skillnad på olika kalk, vissa klumpar ihop sig väldigt lätt. Så min fråga var då om man kan ha korallkalk i ett nedströmsfilter.

Det som försäljare har sagt är att korallkalk inte klumpar ihop sig, men stämmer det?
Vem i hela friden säljer korallkalk är inte sånt fridlyst?? Allt kalk hårdnar, hur lågt pH har du?
 
Sorry, hade glömt 6,0. Med 2 bar har jag svårt att se att du kan lyfta någon massa över huvudtaget. Vare sig uppströms eller nedströms.
Du bör nog ha en pump monterad.
 
mogge_73 skrev:
Vem i hela friden säljer korallkalk är inte sånt fridlyst?? Allt kalk hårdnar, hur lågt pH har du?
Säljaren sa att det var korallkalk och att den inte skulle klumpa ihop sig, ser att den heter Hydrolit CA.

Så frågan är då, kan man lita på att den inte klumpar ihop sig eller är det bara försäljningssnack.

Vad finns det för olika typer av kalk?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.