Kollade nu. Och det kommer absolut ingen luft ur ventilen när trycket stiger.
Det vet jag att det brukar göra. Det brukar pysa ordentligt i början.
Så det finns ingen luft i kärlet?
 
Röret ska bara släppa ut luften och när det slutar blåsa så är nivån på vattnet rätt. det finns då en luftkudde överst i kärlet som det ska vara för att det ska fungera. Det med att det kommer vatten i ventilen är nog rätt, röret för den är säkert på den nivå där den andra nivåventilen sitter och stänger vid rätt nivå-Kanske du måste tömma kärlet helt igen för att delarna ska fungera, nu kan det vara för mycket vatten i det och för lite luft.
 
J jonaserik skrev:
Röret ska bara släppa ut luften och när det slutar blåsa så är nivån på vattnet rätt. det finns då en luftkudde överst i kärlet som det ska vara för att det ska fungera. Det med att det kommer vatten i ventilen är nog rätt, röret för den är säkert på den nivå där den andra nivåventilen sitter och stänger vid rätt nivå-Kanske du måste tömma kärlet helt igen för att delarna ska fungera, nu kan det vara för mycket vatten i det och för lite luft.
Ja, det var så jag tänkte. Det var ju så jag installerade det från början.
Det jag inte förstår är hur luften försvunnit eftersom jag är rätt säker på att den var luftfylld när jag senast var här för tre veckor sen. Men ska tömma och fylla imorgon.
 
Kan vara en liiiten läcka på topp av kärlet i gängorna, då kan luften pysa ut sakta, när du har tömt och fyllt. Så lite såpvatten på grejerna på ger info om det läcker.
 
J jonaserik skrev:
Kan vara en liiiten läcka på topp av kärlet i gängorna, då kan luften pysa ut sakta, när du har tömt och fyllt. Så lite såpvatten på grejerna på ger info om det läcker.
Ok, tack. Ska testa
 
Lösningen var enkel men orsaken ändå svårförklarlig.
Plastbulten (till höger i bild) läckte luft. Dess gängor var helt utslitna och lite av ett under att den satt kvar. Gjorde väl misstaget att ha gängtejp när jag satte dit den 🙈

Förstår dock inte varför det plötsligt blev ett stort problem. Kanske för att jag var borta i tre veckor utan att injektorn fick chans att fylla på vid regelbunden användning.

Nu gäller det att få tag på en likadan plastbult/sexkantskruv.
Ser ut att vara 14 mm. Eller kan jag ta en rostfri? Varför ens plast från början?
 
Förklaringen kan nog stavas i 'plast' varför det plötsligt blev ett problem...

tefontejp duger för att få typ vattenledningars gängförbindningar täta till en nivå att det inte är synligt vatten som rinner - ungefär... men det fungerar inte när man skall göra ledningar som håller vakum som tex. 1 mBar absoluttryck - då läcker dessa lite för mycket luft hur man än försöker linda och dra dessa. Gängtätning på stift eller vätska som härdar (mjukt) mot metall är ett bättre alternativ om man vill ha det tätt - tänk på att välja modell som inte härdar hårt då det skall gå att lossa igen. Är det ingen metall i gängorna och bara plast så får du titta efter variant som härdar ändå, normalt brukar gängtätning använda metalljoner från gängning i metall som start för sin härdning.
 
X xxargs skrev:
Förklaringen kan nog stavas i 'plast' varför det plötsligt blev ett problem...

tefontejp duger för att få typ vattenledningars gängförbindningar täta till en nivå att det inte är synligt vatten som rinner - ungefär... men det fungerar inte när man skall göra ledningar som håller vakum som tex. 1 mBar absoluttryck - då läcker dessa lite för mycket luft hur man än försöker linda och dra dessa. Gängtätning på stift eller vätska som härdar (mjukt) mot metall är ett bättre alternativ om man vill ha det tätt - tänk på att välja modell som inte härdar hårt då det skall gå att lossa igen. Är det ingen metall i gängorna och bara plast så får du titta efter variant som härdar ändå, normalt brukar gängtätning använda metalljoner från gängning i metall som start för sin härdning.
Tack för svar.

Efter en hel drös telefonsamtal till leverantörer och försäljare lyckades jag få tag på en firma som kunde beställa den plugg som kan ersätta den usla plastpluggen som inte säljs som reservdel.

Det är en mässingsplugg med o-ring och ett hål i toppen där man antingen sätta en bilventil (för luftpåfyllning) eller en liten plugg som tätar mot lufttrycket.

Hoppas den dyker upp snart så jag kan testa.

Ska läsa ditt svar om tätningen noggrant men nu är högsta prio att få tag på pluggen som har överhuvudtaget har gängor som är hela.
 
Lösningen blev en ny plugg men denna gång i mässing. Valde att täta med Locher-pasta. Och efter tre dygn finns det inga tecken på luftpys.

Det tog dock rejält med tid att få svar på frågan samt att hitta en leverantör som kunde beställa från grossisten. Beställde för säkerhets skull två varianter. Total kostnad: 150 kr
 
  • Mekanisk del, troligen ventil eller pump, på genomskinlig plastfilm, kakelbakgrund, tekniskt, industriellt föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.