T
S sebbeosv skrev:
@Testarn tack för informationen, dock skrev jag lite dåligt att pumpen går hela tiden. Den slår till och av som den ska och har nyligen bytt den så här ju då problemet att hydroforen är full av vatten och lite till ingen luftkudde. Förstår att hydroforen behöver tömmas och fylla på med luft via kompressor på toppen men vågar mig inte på detta när jag inte får hanterat den nedre ventilen från pump då den är ju kopplad till den undre ventilen på hydroforen, samma ställe som man då skulle tömma vattnet från.

Kanske man kan försöka köra på massor av 5-56 på den undre röda ventilen och se om den börjar röra på sig men jag skulle gissa på att om denna går sönder på något vänster så blir det fullt av problem med vattnet
Om man börjar med tom hydrofor så ska man inte behöva fylla med luft i toppen. Det blir ett tryck/luftkudde om hydroforen är tät. Nippeln i toppen är en "nödlösning" eller om man vill ha mer tryck än bara naturlig kompression av luften ger.

Den nedre kranen på pumpen för "retur" är inte alltid öppen - det finns varianter på den här pumpen som inte har den och det fungerar ändå men generellt skulle jag säga att den ska vara öppen. Det är ett enkelt sätt att fylla på vatten i systemet om man fått luft i ejektorslangarna om det finns vatten i hydroforen och ventilen finns för att kunna stänga av om man t ex vill tömma/jobba på pumpen utan att tömma hydroforen.
 
Nej, den ska inte vara öppen vid normal drift. Så den bör vara stängd. En bra regel är att aldrig öppna en ventil till max. Är den öppen ska den gå att vrida år båda håll.
Jag skulle utgått från att den är stängd.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Om man börjar med tom hydrofor så ska man inte behöva fylla med luft i toppen. Det blir ett tryck/luftkudde om hydroforen är tät. Nippeln i toppen är en "nödlösning" eller om man vill ha mer tryck än bara naturlig kompression av luften ger.
Luft löser sig i vattnet med tiden (det finns inget membran som separerar vatten och luft som det gör i en hydropress) och lufttrycket sjunker/vattennivån stiger. Jag behöver "nollställa" min 300 liters hydrofor två-tre gånger om året.
 
T
D Dilato skrev:
Luft löser sig i vattnet med tiden (det finns inget membran som separarar vatten och luft som det gör i en hydropress) och lufttrycket sjunker/vattennivån stiger. Jag behöver "nollställa" min 300 liters hydrofor två-tre gånger om året.
OK, min erfarenhet av ejektorpump och hydrofor är från landet där vi startar upp systemet på våren och stänger/tömmer på hösten och vi har aldrig behövt tömma under säsong (apr-okt) men det låter rimligt att luften kan lösas i vatten.

Numera har vi gått över till djuphålspump och har kvar den gamla hydroforen och det var en diskussion om att byta till hydropress samtidigt men eftersom det fungerat med hydroforen sen 1976 (utan luftpåfyllning) så tänkte vi att det inte var något problem att ha kvar den :)
 
Okej då låter det ju som att den ventilen kanske är stängd vilket är anledningen till att jag inte får ruckat på den åt höger. Vore ju dock väldigt trevligt att kunna bekräfta detta så jag inte öppnar upp hydroforen under och tömmer på vatten och så har det visat sig att jag skjutit massor av vatten till pumpen / brunnen...

Väldigt tacksam för alla svar!
 
Skulle tänka mig att det sitter ev en luftbubbla i topp på pumphuset. det är en avluftning på topp som går att öppna lite bara. Kommer det inget vatten där så är det luft i den. Nere i botten på pumphuset är det en plastplugg och där fyller man på vatten. Gungar ytan så är det luft i slangar och pumphus. Det går även att fylla vatten i topp om hela avluftningsventilen tas bort. Då fylls hela pumphuset. Ejektorpumpar är lite luriga att få fart på.
 
Vad är skillnaden på att öppna en kran i huset och vattnet rinner ut
eller att öppna ventilen i botten på hydroforen och vattnet rinner ut?

🤔🤔😉
 
Ena fallet trycket försvinner men inte vatten från tanken, andra fallet tanken blir tom och blir den helt tom kan även pumphuset bli tomt på vatten.
 
Att man måste trycka in luft om man ska tappa i huset. Öppnar man i botten kan det rinna ut ändå.
 
Då läser jag detta lite som att jag borde egentligen försöka se om jag kan dra den nedre ventilen åt vänster för att se om jag kan istället öppna den, om det är möjligt så kan jag stänga den igen och på så vis säkert tömma hydroforen på vatten utan att något åker i returen.

Sen kanske jag inte måste tömma den helt på vatten utan bara så vattennivån kommer till 2/3 av tanken
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.