Hejsan, ny husägare här och försöker sätta mig in i vattensystemet. Djupborrad brunn med vattenpump från Grundfors med hydrofor i källaren.

1. Det finns 2 ventiler från vattenpump till hydrofor. jag önskar att få i mer luft i hydroforen då pumpen går konstant så behöver stänga av vattnet till den vilket man kan göra fint på den övre röda ventilen men den nedre är jag osäker på vad den gör + jag kan inte rubba ventilen då den sitter fast sen säkert år tillbaka och är rädd för att göra sönder något om jag tar i för mycket - tankar runt detta?

2. Är osäker på åldern av Grundfors vattenpumpen, har bifogat en bild av modellnr m.m som sitter på baksidan men mycket är utsuddat. Önskar att få lite mer säkerhet och eventuellt byta ut denna pump även om den fungerar just nu, skulle man exempelvis kunna ha en nergrävd pump så man slipper höra att den kör igång varje gång man öppnar kranen? Hur borde man tänka när man inte känner till åldern av den?

Tack på förhand
 
  • Källare med trycktank, pump, rör, mätare och sliten betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten etikett på utrustning, troligen en pump, med tekniska specifikationer, märke Grundfos. Otydlig, dammig, industriell miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den nedre är väl inkommande från brunn?
Du ha en ejektorpump i brunnen. Den pump du har brevis hydroforen höjer trycket något till hydroforen och skapar ett drivtryck till ejektorpumpen.

För att fylla luft stänger du mellan pump och hydrofor.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Stäng kranen mellan pump och tank (den du kan rubba).
Öppna ventilen som normalt sitter i botten på tanken ("vad är det här" är det en slang därifrån?)
"Om du öppnar här vad händer då" kan vara en ventil som du kan tömma tanken med.
Sätt på en kran på röret så du kan tömma tanken enkelt.

Du behöver tömma tanken helt för att få in luft som bildar din luftkudde, du verkar inte ha någon luftpåfyllningsventil (det har inte jag heller med samma typ av hydrofortank).

EDIT: fel av mig, du verkar ha en bilventil i toppen av tanken för luftpåfyllning.

Källarförråd med varmvattenberedare och pump, omgivet av ventiler och rörledningar, slitet betonggolv och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@Dilato 1. "om du öppnar här" Det är ventilen för att tömma om det blir för mycket tryck i hydroforen, ja det går att öppna och det kommer då ut vatten tills det inte finns något tryck kvar i hydroforen men vatten slutar komma när trycket är på 0 så man kan inte tömma hela hydroforen där.

2. "vad är det här?" denna är kopplat på en ventil som sitter under hydroforen som leder till en brunn, rätt säker att det är just för att tömma hydroforen.

Som sagt den övre röda ventilen som går från pump går att stänga utan problem och det stoppar ingående vatten men den tidigare ägaren nämnde att även den nedre ventilen behöver stängas om man ska tömma annars kan det åka vatten tillbaka i brunnen vilket skapar problem. Men jag lyckas inte rubba på ventilen, det går säkert med ordentligt med våld men vem vet vad som går sönder i en sådan manöver.
 
T
Pumpen du har är en Grundfos CPES3-100 och 's' i namnet betyder att du har den nedre kranen på pumpen. Det är en retur till pumpen från hydroforen för att systemet inte ska riskera att få luft i tryckslangen så att du måste fylla upp systemet för att pumpen ska fungera. Normalt kopplas den till botten på hydroforen.

Att pumpen aldrig slutar pumpa tyder på att din tryckströmbrytare inte fungerar som den ska. Normalt sett så ska halva hydroforen vara luftkudde (överdel) och ge ditt tryck till tryckvattensystemet.
Tryckströmbrytaren ska slå ifrån när önskat tryck nås (oftast runt 4-6 bar) och sen slå till när det är under en inställd nivå (ca 2-3 bar).
Om du har tömt hydroforen och den är tät ska det här fungera när du fyller hydroforen. Ibland så läcker luft ut och du får ingen luftkudde - det kan vara anledningen till att det finns en luftnippel i toppen. Då måste man fylla på luft med kompressor/pump och det fungerar tills luften pyst ut och hydroforen är full med vatten.

I nivåstället, plaströret på sidan, borde du kunna se vattennivån i hydroforen om både övre och nedre kranarna är öppna på nivåstället. Om det inte är ungefär på halva höjden så är det för mycket vatten i hydroforen.

Jag förslår att du söker på nätet om hur en ejektorpump fungerar och en instruktion/manual till din pump så du förstår principen och delarna. Kolla även upp tryckströmbrytaren. De brukar iofs hålla länge men vi var tvungna att byta vår i somras (efter bara 40 år... :) ) och det kostade ca 1500 för en ny.

Det går bra att byta till en djuphålspump om du vill få bort ljudet från pumpen men det kostar en slant (vi gav ca 15000 för några år sedan när vi bytte vår ejektor till djuphålsbrunn och det var med nya slangar och lite kopplingar men gjorde jobbet själva).

Ställ fler frågor om det är mer du undrar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S sebbeosv skrev:
"om du öppnar här" Det är ventilen för att tömma om det blir för mycket tryck i hydroforen, ja det går att öppna och det kommer då ut vatten tills det inte finns något tryck kvar i hydroforen men vatten slutar komma när trycket är på 0 så man kan inte tömma hela hydroforen där.
Det går nog att tömma hela hydroforen den vägen eller via kranen under tanken om du öppnar en vattenkran så du kan få in luft.
Luft kan du också trycka in via ventilen i toppen...

Vattnet rinner inte ut ur tanken om det inte kan komma in luft, det blir undertryck i tanken.
 
Jag missade att pumpen aldrig slutar gå.
Då har du troligen skit i det lilla röret mellan pumpen och tryckbrytaren inringad i bilden).
Det är mycket vanligt att det sätts igen och bytaren känner då inte av det stigande trycket och slår aldrig av.

Industriell inställning, rörmokardetaljer, vattenpump, ventiler markerade med gult och rött.
 
Testarn: Du verkar ha koll på det här.
Har jag förstått det här rätt nu?
Industriell pump i källare med rörledningar, anslutningar och elektriska komponenter. Nedslitet och rörigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1: vatten från tanken för att fylla pumpen vid behov.

2: vatten till hydrofor och tappvatten

3: tryckvatten till ejektorpump

4: utanför bild, vatten in från ejektorpump

Edit: jag riktade först frågan fel.
 
Pumpen slutar gå och vi har nyligen bytt ut tryckbrytaren så den är OK men eftersom det är dåligt med luft i hydroforen så startar och slutar pumpen gå väldigt ofta. Dock önskar jag att använda ventilen under hydroforen då vi kan leda det vattnet till brunnen istället för att använda hinkar.

Så frågan återstår vad man gör med ventilen som jag ringade in i rött som jag inte får ruckat på, som jag antar är något för att dra vatten tillbaka till brunnen. Kanske bäst att få hit en rörmokare? Väldigt tråkigt om jag försöker stänga ventilen och något går sönder så det blir problem med vattnet så att säga.

Sen var ju frågan angående en gammal vattenpump vad man borde tänka på, i vilket skede borde denna bytas ut egentligen?
 
Sannolikt är den stängd och behöver inte öppnas.
 
@Testarn tack för informationen, dock skrev jag lite dåligt att pumpen går hela tiden. Den slår till och av som den ska och har nyligen bytt den så här ju då problemet att hydroforen är full av vatten och lite till ingen luftkudde. Förstår att hydroforen behöver tömmas och fylla på med luft via kompressor på toppen men vågar mig inte på detta när jag inte får hanterat den nedre ventilen från pump då den är ju kopplad till den undre ventilen på hydroforen, samma ställe som man då skulle tömma vattnet från.

Kanske man kan försöka köra på massor av 5-56 på den undre röda ventilen och se om den börjar röra på sig men jag skulle gissa på att om denna går sönder på något vänster så blir det fullt av problem med vattnet
 
T
D Daniel 109 skrev:
Testarn: Du verkar ha koll på det här.
Har jag förstått det här rätt nu?
[bild]
1: vatten från tanken för att fylla pumpen vid behov.

2: vatten till hydrofor och tappvatten

3: tryckvatten till ejektorpump

4: utanför bild, vatten in från ejektorpump

Edit: jag riktade först frågan fel.
Japp! Det verkar stämma med dina siffror.
Sen får man inte glömma att det är två slangar som går till ejektorn, en som trycker vatten ner till ejektorn och en för vatten upp ur brunnen. Det är därför det inte får vara tomt i slangarna, då kan inte pumpen trycka vatten ner till ejektorn.
 
Risken att slangarna töms av att nivån i tanken sänks känns obefintlig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
@Testarn jag antar ju att den nedre ventilen ska alltid vara öppen för som du skriver så behöver båda delarna fungera för att vatten från brunn ska fungera, försöker jag dra den åt höger för att stänga den så rubbas den inte (säkert då för den varit orörd i flera år)
 
S sebbeosv skrev:
@Testarn tack för informationen, dock skrev jag lite dåligt att pumpen går hela tiden. Den slår till och av som den ska och har nyligen bytt den så här ju då problemet att hydroforen är full av vatten och lite till ingen luftkudde. Förstår att hydroforen behöver tömmas och fylla på med luft via kompressor på toppen men vågar mig inte på detta när jag inte får hanterat den nedre ventilen från pump då den är ju kopplad till den undre ventilen på hydroforen, samma ställe som man då skulle tömma vattnet från.

Kanske man kan försöka köra på massor av 5-56 på den undre röda ventilen och se om den börjar röra på sig men jag skulle gissa på att om denna går sönder på något vänster så blir det fullt av problem med vattnet
Oroa dig inte, du har ju luftventil och då gör du så här:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.