M mogge_73 skrev:
Nja, allt är relativt. Men värdet på järn Fe bör understiga 0,3mg/l, mangan bör ligga under 0,15mg/l. Det kan fortfarande vara så att det missfärgar vid dessa värden, men en teknisk anmärkning får man vid Fe 0,5mg/l, Mn 0,3mg/l.
Så jo, jag skulle nog säga att värdet är väldigt högt.


Just Katalox light kan vara en lurig filtermassa, den ogillar humus (COD) och kan ibland släppa kalium, vissa fall så höga mängder att vattnet betecknas som otjänligt. Med humus kan massan tappa sin katalysiska effekt redan efter några månader.
Det ni bör ha koll på är hur salttanken ser ut, titta i botten av salttanken så den inte får missfärgningar, detta ger då en indikering att filtermassan är överbelastad. Man bör även kontrollera värdet på kalium efter Katalox light.

Något är fel om du upplever dessa problem du beskriver, risken är stor att filtren inte fungerar som dom ska.
Det finns billiga självtest på nätet som mäter järn och kalk, Googla på SERA Fe, samt SERA pH. kostar några hundralappar men kan användas många gånger. då kan du själv mäta kalktalet samt järntalet efter filtren.

Ps! Vet att jag kan upplevas som tjatig i detta forum, men jag förespråkar alltid en komplett vattenanalys. I ert fall så har ni enbart en kemfysikalisk analys. Ni bör funderar på att även mäta mikrobiologiskt, tungmetaller och radon. Hälsan är viktigare än en gul toastol.
Har kollat salttanken och den har inga avlagringar i botten.
De andra testerna du nämner har vi kollat tidigare.
Tack för dina tips och ditt intresse, håller absolut med om att hälsan är viktigast !!
 
L Lizabettan skrev:
Har kollat salttanken och den har inga avlagringar i botten.
De andra testerna du nämner har vi kollat tidigare.
Tack för dina tips och ditt intresse, håller absolut med om att hälsan är viktigast !!
Kalla mig gärna virrig kärring för det förtjänar jag nu !!!! Bifogade en kopia av vattenprovet FÖRE filtret. Här kommer en kopia EFTER filtren......förståligt om vi inte tycker lika om värdena. Ursäkta missen !!!
 
Lätt hänt, blev lite konfunderad.

Jag misstänker att det är järnet som spökar för er, 0,14 är lite väll högt med tanke på att vattnet passerat både järnfilter och avhärdare.
Troligen är kataloxen inte helt hundra så avhärdaren får ta det mesta av smällen.
Enklast är att mäta med ett järntest efter kataloxen utan avhärdaren för att få svar. SERA Fe.

Avhärdaren är troligen överbelastad, kommer det för mycket järn i avhärdaren sätter massan igen. Resultatet är att filtret inte klara av samma mängd vatten längre. Enklaste sättet att kolla detta är testa vattnet direkt efter backspolning och sedan precis innan filtret ska backspola. Är det så att den släpper järn då kan du sätta tätare backspolningar för att köpa dig lite tid. Annars är det att byta massan som gäller.
 
M mogge_73 skrev:
Lätt hänt, blev lite konfunderad.

Jag misstänker att det är järnet som spökar för er, 0,14 är lite väll högt med tanke på att vattnet passerat både järnfilter och avhärdare.
Troligen är kataloxen inte helt hundra så avhärdaren får ta det mesta av smällen.
Enklast är att mäta med ett järntest efter kataloxen utan avhärdaren för att få svar. SERA Fe.

Avhärdaren är troligen överbelastad, kommer det för mycket järn i avhärdaren sätter massan igen. Resultatet är att filtret inte klara av samma mängd vatten längre. Enklaste sättet att kolla detta är testa vattnet direkt efter backspolning och sedan precis innan filtret ska backspola. Är det så att den släpper järn då kan du sätta tätare backspolningar för att köpa dig lite tid. Annars är det att byta massan som gäller.
Tack för din kunskap, nu har vi lite att ta tag i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.