Mikael_L
Matte_Nörden skrev:
Vad har TVP för existensberättigande? Känns inte mycket bättre än ögonmått. Någon som har ett och kan uttala sig?
Mina är inte från hultafors, men jag har alltså två torpedvattenpass av andra fabrikat.
Och dom har sitt existensberättigande när man inte vill rymmer ett stort eller bära omkring på ett sådant.
Jag har mina främst vid elinstalltionsarbete. Perfekt att hala fram när en dosa, apparat eller apparatlåda ska komma i våg eller lod. Eller en kabelstege, noggrannheten räcker bra till sånt. Och magneten är ofta guld värd.

Och passet ryms i benfickan i arbetsbrallorna.
 
Tack för att du redde ut det Mikael_L.
Om jag förstår det rätt så är ett injusterat mst180 dubbelt så noga som ett injusterat libella2000, men från fabrik så kan det vara tvärtom.
Det förklarar förvirringen.
Jag har kalibrerat mitt mst180 ;)
 
Kommer att köpa Hultafors HV 60, kostar 279kr på Swedol.

Är det stor skillnad på MST 180 och Fat MAX 180? En tusenlapp är rätt mycket pengar...
MST kostar drygt 1535kr på Swedol.
Fat Max kostar 499kr på ClasOhlson.
 
toker78 skrev:
Kommer att köpa Hultafors HV 60, kostar 279kr på Swedol.

Är det stor skillnad på MST 180 och Fat MAX 180? En tusenlapp är rätt mycket pengar...
MST kostar drygt 1535kr på Swedol.
Fat Max kostar 499kr på ClasOhlson.
Tror jag har känt på det där fatmax och radien på det(och därmed känsligheten) kommer inte i närheten av mst.
De två är "inte" till för samma sak.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag började med en biltema 120 cm, under nivån som diskuterats ovan, när jag gjorde badrummet. Det resulterade i en vägg som inte är rak, mycket svordomar vid kakling och montering av duschväggen.

Idag, efter den väggen, använder jag HV 60, 120 och MST 180. Inga problem med lutande självbyggda väggar, däremot de andra, MSTn avslöjar det mesta.

Fat Maxen, vill minnas att den har en rå, fräst o-eloxerad kant. Se upp med det i så fall då den kan färga underlaget och även skada glasyr på kakel.
 
toker78 skrev:
Kommer att köpa Hultafors HV 60, kostar 279kr på Swedol.

Är det stor skillnad på MST 180 och Fat MAX 180? En tusenlapp är rätt mycket pengar...
MST kostar drygt 1535kr på Swedol.
Fat Max kostar 499kr på ClasOhlson.
Som hemmafixare vill jag påstå att fatmax passet duger. En fördel med fatmax passet är att det har gummiklädda ändar vilket gör att man kan ställa ifrån sig passet utan det glider och gör märken i golvet. Det är lättare att se om något är ur våg eller lod på ett MST 180 pga dess känslighet.
Som proffs vill man ha bra grejer som man kan lita på och gör arbetet effektivt och smidigt, då väljer man ett dyrt och känsligt pass. skall man ha pass hemma till att sätta någon enstaka dörr, loda in några staketstolpar eller bygga ett tralldäck så duger fatmax passet alla gånger.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Som hemmafixare vill jag påstå att fatmax passet duger. En fördel med fatmax passet är att det har gummiklädda ändar vilket gör att man kan ställa ifrån sig passet utan det glider och gör märken i golvet. Det är lättare att se om något är ur våg eller lod på ett MST 180 pga dess känslighet.
Som proffs vill man ha bra grejer som man kan lita på och gör arbetet effektivt och smidigt, då väljer man ett dyrt och känsligt pass. skall man ha pass hemma till att sätta någon enstaka dörr, loda in några staketstolpar eller bygga ett tralldäck så duger fatmax passet alla gånger.
Alla är vi olika och har olika krav och jag håller med i det du skriver.
TS skriver dock att ett Hultafors HV 60 skall införskaffas och då ställer jag mig frågande hur stor nytta TS har av att dessutom köpa fatmax-passet?
 
Har dålig erfarenhet av fat-max o ett annat snickarpass av namn raptor dom har helt enkelt för dålig noggrannhet och är otroligt okänsliga.

Ett bra vattenpass köper man bara en gång. Och jag skulle välja MST mest för att det använder jag på jobbet och har monterat otroligt mycket stål med dessa sen funkar dom bra till att ha som rätskiva
 
sblixten skrev:
Alla är vi olika och har olika krav och jag håller med i det du skriver.
TS skriver dock att ett Hultafors HV 60 skall införskaffas och då ställer jag mig frågande hur stor nytta TS har av att dessutom köpa fatmax-passet?
Man klarar sig inte med ett kort pass på 60 cm. Måste ha ett långpass också ju.
Själv har jag tre långpass och dubbel uppsättning av 40,60,80,100 och 120 cm's pass. :)
 
Jag bumpar upp den här tråden lite. Med risk för att vara OT: Jag har ärvt en gammal libella av farsan. Den visade galet, men jag lyckades ställa in den.Däremot verkar skenan ha slagit sig. Finns det något sätt att räta ut den (skenorna är dyra att köpa)? Jag har en slät köksö med stenskiva och prövade att spänna fast skenan en vecka, men den rätade inte ut sig. Jag värmde den även (mycket) försikigt med värmepistol en kort stund, men inget hände.
Tacksam för synpuntker.
/Ulf
 
Jag tror nog att det kan vara ganska svårt att rikta en sådan skena så att den blir rak. Att metalliska material varken kryper eller spänningsrelaxerar vid rumstemperatur har du redan konstaterat. Värmepistolen gör varken till eller ifrån. Eftersom det är fråga om ett mätinstrument är min rekommendation att kasta bort skenan och skaffa en ny. Mätinstrument skall ju vara referenser.
 
  • Gilla
dacolonel
  • Laddar…
...och så får det bli! Fredells, med villaägarrabatt, blev överkomliga 713 kr för L 1800, så slipper jag oroa mig över transportskador och vet att jag har passet till helgen. Nätbutiker, med frakt, blir nästan samma summa.
 
Tycker MST är lite FÖR noggrann/känslig att jobba med. Blir mest vansinnig på att det inte blir rakt....Har en Libella med skenor som jag tycker är tillräckligt känslig och då blir jag i alla fall färdig med grejorna till slut.
 
  • Gilla
dacolonel
  • Laddar…
Värt att kolla på xl bygg, där hade dom kampanj på libella 2000 med tillhörande skenor. Fick betala drygt 1000 plus moms för 1800 skena plus 600+900 förlängningsskenor. Hade sen tidigare själva huset som hittats billigt på auktion.
 
Tack för tipset om XL, men jag har redan hunnit handla och använda. Jag googlade dock runt efter kampanjer först, men hittade ingen.

Förresten, jag har tydligen ett sk. Eskilstuna pass. Förutom att det säkert var billigare när det begav sig, finns det någon skillnad? Jag har även sett att det säljs piratskenor på svenska nätbutiker. Någon som har prövat dessa?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.