Som tidigare sagt, köp flera pass i olika längder. När du ska byta ytterdörren (om du inte ska ha en pardörr över 120 cm karminnermått) så behöver du ett kortare pass, ska du bygga kök behöver du minst ett 20 och 60 pass.

Komplettera med en billig krysslaser, jag har själv en billig Meec från Jula, har provmätt den mot mitt CTS berger som jag har i firmabilen, dom visar lika.

Mitt bästa pass är ett 60 cm Hultafors i gul plast, fick det när jag flyttade till mitt första boende 1986, tål allt.
 
slangvattenpass och lodsnöre (y)
 
Rikard Gjersvold skrev:
Som tidigare sagt, köp flera pass i olika längder. När du ska byta ytterdörren (om du inte ska ha en pardörr över 120 cm karminnermått) så behöver du ett kortare pass, ska du bygga kök behöver du minst ett 20 och 60 pass.

Komplettera med en billig krysslaser, jag har själv en billig Meec från Jula, har provmätt den mot mitt CTS berger som jag har i firmabilen, dom visar lika.

Mitt bästa pass är ett 60 cm Hultafors i gul plast, fick det när jag flyttade till mitt första boende 1986, tål allt.
Libella 2000 är väldigt bra
 
Börja med en Bosch PLL360 och ett MST180. Sedan kommer du snabbt att köpa fler vattenpass. 60, 120, 180 cm är bra att ha. En extra krysslaser är också bra. Köp gärna bra lasrar för de har starkare dioder som syns bättre. Min har en våglinje och tre lodlinjer och det är skitbra, fler linjer är bättre linjer.

Lasern är dessutom underbar när du skall sätta tapet ensam, helt hysteriskt bra med laser när du star själv på en stege och skall hänga upp en 1 meter bred våd glasfiber. Likaså vid kakelsättning eller för att markera underkant på överskåp eller vad som helst. Skall du använda lasern utomhus så se till att den kan kompletteras med mottagare. Stativ är också bra att ha till lasern. Räkna med 5-7 tusen på mätinstrument för en fullutrustad arsenal. Går att klara sig billigare men bra mätverktyg är A och O.

En av de stora fördelarna med laser är att det ger dig två fria hander. Men som andra sagt ingen laser ersätter ett vattenpass. Slangvattenpass är bra när du väger av grunder eller skall regla upp ett helt golv I Gillestugan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.