W
Är nybörjare på hemmasnickrande och har just köpt hus. Var iväg på jula och köpte mig ett vattenpass för 600 kr. Börjar nu fundera på om ett laserpass hade varit en bättre investering? Har ju öppet köp så frågan är om jag ska lämna tillbaka vattenpasset och lägga slantarna på laser istället.

Projekt jag har planerade är byte av ytterdörr och montering av nytt kök. Även regling av ny innervägg i källaren kan vara på tapeten. Är ett laserpass lika bra/bättre till detta än ett vattenpass? Funderar på att köpa Bosch PLL 360. Funkar den till det jag vill, eller behöver jag ett vattenpass även om jag har laser?
 
Du kommer ha nytta av båda två.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
För de sakerna du nämner tycker jag man behöver ett långpass, tex hultafors mst. Lasern är väldigt bra men ingen av dom ersätter varandra.
 
W
Okej. Har köpt ett hultafors 120. Men så länge ett laserpass inte ersätter vattenpasset så kör jag nog endast på vattenpass. Det har ju folk klarat sig på tidigare. Är så mycket andra verktyg och dylikt som ska köpas så 1300kr till på laser blir väl saftigt.
 
Som Mattias ovan tipsar, skaffa ett NOGGRANNT vattenpass, tex det som ofta kallas långpass.
Jag har tidigare i livet både monterat badrumskommod och innerdörrar med för o-noggranna vattenpass
dörren går igen av sig själv och spill på kommoden rinner ner på golvet isf hon.

Mitt tips är ett Hultafors Libella 2000 med både en 1800 och en 1200 skena.
Dyr men du kommer att behålla det.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Krasst sett så kan man inte sätta ett kök, en ny innervägg eller en dörr med enbart en laser.
Med ett vattenpass kan man göra allt som lasern kan hjälpa till med, men det tar bara lite längre tid i vissa moment.
Bättre med att bra pass och kompetens att hantera det.

Hultafors 120 är full tillräckligt för renoveringsarbeten, men till nybygge så är libella eller MST värdefullt.
Lägg hellre dina pengar på andra bra verktyg, så du finner arbetsglädje och uppnår bra resultat.
 
Laser sparar extremt mycket tid i vissa moment, tex lägga spotlights i taket över en större yta. Generellt är laser bra om det är större yta men man behöver ändå ett 20, 60, 120 pass. Gärna 40 för lagom trånga utrymmen där 20 är för oexakt och 60 för stor. Samt 180 också om du är pedant och har mycket fritid.
 
Gick själv och funderade på att köpa ett laserpass, men blev lite snål och kände det var onödiga pengar för det begränsade användningsområdet.
Fick sedan ett i födelsedagspresent, och jäklar vad mycket det har blivit använt sedan dess, så ja alla behöver ett laserpass!
 
Själv har jag ett stabila 196 elektroniskt pass ca 80cm långt. Ska jag väga in något längre ställer jag drt på en rätskiva bara. Just det passet är nog ett av mina bästa verktygsinköp någonsin. Många bra funktioner som man inte ens visste att man saknade :D
 
Laser gör att visa moment går fortare än med vattpass och snöre men det ersätter inte ett vanligt vattenpass.
 
Ett MST 180 är relativt dyrt, men kommer kunna användas under lång tid utan att bli omodernt. Kanske den minst upphetsande "leksaken" i hobbylådan, men ändå kanske ett av de mest uppskattade. Förutom att att väga in i våg och lodlinje kan det användas för att kontrollera ytors jämnhet samt som enkelt mothåll för cirkelsåg eller fräsning.
 
MST är riktigt bra. Lite för bra bara. Rekommenderas definitivt. Men fila kanterna lite lätt bara så blir det mindre risk för märken på materialen.
 
En bra krysslasern med ett bra stativ fixar allt 😀
 
Mikael_L
Polos skrev:
En bra krysslasern med ett bra stativ fixar allt 😀
Nja, nej !
 
Mikael_L skrev:
Nja, nej !
Ok inte allt men väldigt mycket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.