Tack för att du delar med dig!

Jag eldar också ganska mycket mer i min panna och tempen 50-60 grader känns likt systemet hos mig.När man ser till verkningsgraden på 87% så gör det ju inget att det går åt ved när man väl eldar.d^_^b Men Ingemar Basth hade väl ingen ack tank till sin panna tror jag?

Jag är så här långt nöjd med systemet. Huset är varmt och jag har varmvatten när jag eldar (om jag inte väljer att köra på el då, men avstår helst med tanke på priset). Den känns effektiv, värmen stiger snabbt när man börjar och när jag i början eldade med bara pannan (innan radiatorerna var anslutna), var kaminen som ett stort värmemagasin i huset, märktes direkt på inomhusklimatet. Jag var under en period i höstas helt utan eldningsmöjligheter, hade endast 3 st elelement som uppvärmning. Då drog det kring fötterna och näsorna rann på oss!

Det bästa av allt är att kunna torka blöta kläder och skor nu i vinter, guld värt med värme i hallen!:wow:
 
Någon som har några uppdateringar kring sina kakelugnspannor??? är på gång och införskaffa en själv...
 
Tjena, jag har en och är väl ganska nöjd. Bakgrunden var att jag sökte en vattenmantlad eldstad med rejäl effekt. Dessutom ville jag ha mysfaktorn, dvs. synlig eld. Den skulle stå i ett vanlig rum i en villa, inget pannrum. Att träffa rätt med dessa krav är inte så lätt. Det finns ju del "billigare" vattenmantlade eldstäder, vissa kanske till och med med bra effekt. Inga som lockade mig dock. Dessutom ger många av dessa för mycket effekt till luften och inte till vattnet. I övrigt finns det en del estetiskt ok alternativ men dom ger på tok för låg effekt till vattnen och/eller för mycket till luften. Känns som en överinvestering att ha en dyr vattenmantlad eldstad med all kringutrustning som inte ger nåt till vattnet. Jag ville ha något som jag kan värma huset med och som inte kräver simultaneldning (dvs att man måste elda konstant för att få värme). Det optimala vore en kökspanna typ Lohberger - dom är skitbra att elda mot ack men ingen synlig eld dock. Slutade med att kakelugnspannan var enda alternativet jag såg. Jag köpte eget kakel och klädde den och det blev bra. Den nackdel som jag ser, och här ska man inte bli lurad av bristfällig information från tillverkaren, är att den inte är en "vedpanna", dvs. du kan inte elda igång den rejält upp emot 90 grader och köra sånt hetvatten till en ack, utan du får köra på lägre temp (50-65 gr typ). Den pallar inte att eldas varmare. Känns som man missar en del energilagringskapacitet på detta sätt. Jag eldar mot en 750 L ack, dvs. det slutar efter några brasor med att jag har hela kakelugnspannan och acktanken full med vatten i denna temp. När acken börjar kallna går difftermostaten igång och pumpar över värme från kakelugspannan till acken. Diff termostat funkar annars felfritt. Jag har märkt att det kan komma en droppe vatten (kondens) nån gång vid spjällstången (den som reglerar om rökgasen går direkt ut i skorstenen eller via "kakelugnskanalerna") men annars inga såna problem alls. Den kostar ju en del pengar. Jag tycker den är ok, men tror den skulle sälja mer om priset sänktes. Men det är kanske svårt att pressa priserna med små tillverkningsvolymer. Eller så är det bättre att sälja få men dyra iställer för många och billiga.
 
Okej tack för dina synpunkter! verkar ju som ett bra köp då iallfall...
 
Hej
Finns ju flera trådar om kakelugnspannan men vad är era åsikter flera år senare?
Fungerar det lika bra fortfarande?
 
Sir Anton Sir Anton skrev:
Hej
Finns ju flera trådar om kakelugnspannan men vad är era åsikter flera år senare?
Fungerar det lika bra fortfarande?
Jag har skrotat min, den rostade sönder.
 
Hej Fribygg, hade du problem med kondens när du använde den? Hur använde du den?
 
Sir Anton Sir Anton skrev:
Hur använde du den?
Uppvärmning och varmvatten till dryga hundra kvadrat permanetbostad.
 
Och du märkte inte någon kondens?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.