JohanEO, jag fick ett rappt svar på mejl från Mygind. Kampanjpris på alla insatser fram till 31/1, ca 28' för Aquflam 25.
Mycket intressant.
 
Verkar som Mygind har goda marginaler på detta, har du sett det här,
http://www.hsflamingo.cz/cs/czk/krbova-vlozka-aquaflam-25-s-vymenikem

Basmodellen: 42.000CSK=14.600SEK
Med förbränningskontroll: 47.000CSK=16.400SEK
+Frakt
+Laddomat

Vet dock inte om Flamingo levererar till Sverige. Sen är det kanske lite bökigt med reklammationer osv. Men det ser lockande ut.
 
Nu står kaminen på sitt fundament.

Den ser bra ut, inga konstigheter. Lite lurigt att ansluta lufttillförseln eftersom det är 120 mm utvändigt. Dock passade en 125 mm muff hyffsat och med lite pannkitt blir det bra. Sen går jag ner till 100 mm spiro och i den övergången kan jag skruva ur två skruv och på så sätt fått löss den ifall man behöver skjuta ut den.

Övriga anslutningar är nån form av flexslangar. Anslutningsboxen har relä för att starta pumpen till laddomaten, så det kräver inget ytterligare. I morgon skall jag mura klart och försöka hinna gjuta plattan som skall ligga som lock över allt ihopa.

/Magnus
 
Snabelost skrev:
Nu står kaminen på sitt fundament.

Den ser bra ut, inga konstigheter. Lite lurigt att ansluta lufttillförseln eftersom det är 120 mm utvändigt. Dock passade en 125 mm muff hyffsat och med lite pannkitt blir det bra. Sen går jag ner till 100 mm spiro och i den övergången kan jag skruva ur två skruv och på så sätt fått löss den ifall man behöver skjuta ut den.

Övriga anslutningar är nån form av flexslangar. Anslutningsboxen har relä för att starta pumpen till laddomaten, så det kräver inget ytterligare. I morgon skall jag mura klart och försöka hinna gjuta plattan som skall ligga som lock över allt ihopa.

/Magnus
Då är det snart fyr i spisen.d^_^b
 
TOBBE E skrev:
Då är det snart fyr i spisen.d^_^b
Jepp, kommer du till premiären? Jag har öl.... ;)
 
Snabelost skrev:
Nu står kaminen på sitt fundament.

Den ser bra ut, inga konstigheter. Lite lurigt att ansluta lufttillförseln eftersom det är 120 mm utvändigt. Dock passade en 125 mm muff hyffsat och med lite pannkitt blir det bra. Sen går jag ner till 100 mm spiro och i den övergången kan jag skruva ur två skruv och på så sätt fått löss den ifall man behöver skjuta ut den.

Övriga anslutningar är nån form av flexslangar. Anslutningsboxen har relä för att starta pumpen till laddomaten, så det kräver inget ytterligare. I morgon skall jag mura klart och försöka hinna gjuta plattan som skall ligga som lock över allt ihopa.

/Magnus
Låter härligt, inte minst med ölen....d^_^b

Har du inga bra bilder på ditt projekt?
Jasse
 
Här kommer några bilder :D

Första bilden visar "locket" under gjutningen. Hinken är hålet för rökröret.

Dörren bredvid är 160 cm hög och skall användas för att man skall kunna stå ute och stapla ved inne. Är lite lat av mig och frugan gillar inte när man skräpar ner, så detta blev den bästa lösningen.
 
  • DSC_5345.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_5339.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_5346.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_5347.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är på gång att beställa en Aquaflam 25 men har tänkt att bygga in den i en gipsvägg. Bakdelen av kaminen hamnar då i en gå-in-garderob ca 1 m från skorstenen. Träreglarna i väggen kommer jag givetvis byta ut till stålreglar och nån sorts mineritskiva, ska även bygga väggar runt om på baksidan i samma material. Fundament av lekablock. Är det någon som har koll hur man ska bygga detta. Avstånd till brännbart, avstånd runt om, isolering, skivmaterial, ventilation i utrymmet etc?
 
Vedförråd i "dörröppning" ute/inne....det var minst sagt annorlunda...
 
  • Gilla
Rimas73
  • Laddar…
Jag skulle rekommendera 100mm lättbetong (siporex) istället. Det är otroligt vad den stenen isolerar. Jag har det runt min vattenmantlade kamin, helt kallt på utsidan.
 
  • Gilla
Rimas73
  • Laddar…
PST skrev:
Vedförråd i "dörröppning" ute/inne....det var minst sagt annorlunda...
Jepp, det är annorlunda. Men frågan är om det är bra eller inte. Jag hoppas det, annars har jag lagt en dag på att göra något i onödan :)

Dörren har dock satt griller i huvudet på många eftersom den har så konstiga proportioner. Inte många har kunnat räkna ut vad den är till. Speciellt tokigt ser det ut på utsidan eftersom den sitter i en gavel helt utan fönster. Blir bättre när vedboden kommer på plats och döljer den.
 
kreativt!!
 
JohanEO skrev:
Jag skulle rekommendera 100mm lättbetong (siporex) istället. Det är otroligt vad den stenen isolerar. Jag har det runt min vattenmantlade kamin, helt kallt på utsidan.
Jag valde Leca eftersom murarpolaren sa att det var lättast att putsa (för en amatör). Dessutom kan man köpa den i byn där jag bor.
 
Blir säkert kanon det också
 
JohanEO skrev:
Jag skulle rekommendera 100mm lättbetong (siporex) istället. Det är otroligt vad den stenen isolerar. Jag har det runt min vattenmantlade kamin, helt kallt på utsidan.
Beror på vad man menar med "otroligt" vår Brf har 25cm siporex i husväggarna, putsad utsida, inget annat, motsvarar väl lite mindre än 10cm mineralull (Som alltyså är 3ggr bättre än lättbtg. i det avseendet),, fjärrvärmenota = HÖG !

men som värmeisolering/brandskydd är siporex bra, vi har en Viking30 vedspis med 5cm lättbtgisolering på landet. Spisen är flera hundra grader, på andra sidan är det bara 40-40 grader..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.