M
Tack för förklaringarna med säkerhetsventilen på VVB, det borde jag kunnat räkna ut själv :)
 
roland53 skrev:
En sak är ju klar.
Om du har en läcka så måste vattnet ta vägen någonstans, antingen via avlopp eller en pöl på golvet eller kanske om du har en krypgrund eller liknande.
Om du inte visuellt kan se vart det tar vägen så får du kanske börja mäta i grundplatta (eller krypgrund) om du kan hitta förhöjda fuktvärde. Men det har du ju tydligen gjort.
Vi har inte kunnat se fukt något någonstans, men nu när du säger det så var det faktiskt så att fuktmätar-killen sa att det var generellt väldigt (nästan osannolikt) torrt överallt, även i badrum.. typ 20-25 av någon enhet, men det var ett ställe, i golvet i tvättstugan, där han mätte förhöjda värden, 50-100 av samma enhet. Detta område ligger nära (dock bredvid snarare än centrerat kring) en varm och en kallvattenledning. Det är två ledningar som kommer i princip direkt ifrån insidan av vattenmätaren respektive ifrån VVB ner i betongplattan (detta är på nedre plan) och upp igen på andra sidan av samma rum, drygt 1 meter bort.

Jag tyckte han viftade bort det med att "det kan bli så om det varit vatten på golvet för 6 månader sen" och "klinkersplattorna skulle ha rest sig om det vore massa vatten i plattan". Men det är nog definitivt värt att titta närmare på det.

roland53 skrev:
Vilken typ av värmesystem har du? Golvvärme eller radiatorer?
På nedervåningen vattenburen golvvärme, på övervåningen radiatorer (och lite el-golvvärme).

roland53 skrev:
Eftersom inkommande vatten (kommunalt) har ca 6 bars tryck så är några deciliter på ett dygn en ytterst liten läcka, kanske bara en pora i ett rör.

Någon vattenutkastare i trädgård som droppar kanske?
Tror inte det, har dragit åt den ordentligt, och dessutom är det ju kallvatten i den.


roland53 skrev:
Att läckan upphör några timmar då och då, kan detta sättas i samband med att inget varmvatten tappas eller att det är nattetid eller något liknande återkommande samband?
I dag fick jag chansen att mäta lite dagtid. Jag förbjöd familjen att duscha varmt innan vi åkte iväg, vilket innebar att det var mer än ett dygn sen det togs något varmvatten i större mängd. Mellan 10 och 15 gick det 2 liter vatten. Det var snustorrt i skvallerkoppen.

På natten brukar det vara så (de få gånger jag mätt så noggrannt) att det går några dec i början av natten, sen ingenting några timmar och sen någon dec på tidiga morgonen. Sen kan jag inte mäta längre av naturliga skäl.

Så, baserat på denna data verkar det som att det är tid-på-dygnet beroende snarare än beroende av när det gjordes ett stort varmvattenuttag senast.

Min teori om luft i varmvattenberedaren.. kan det ligga något i den? Har läst lite om det på nätet när folk haft liknande problem.

Jag har nu i vilket fall som helst bestämt mig för att ta in hjälp direkt nästa vecka, försäkringsbolaget vill inte pynta för mer felsökning än fukt-killen. Dock kliver de in om en skada är påvisad.
Frågan är om jag ska satsa på värmepumps-firman för att först kolla om det är något med pannan eller gå direkt på en rörmockare och börja blockera/provtrycka enskilda varmvattenledningar (och börja med den misstänkta enl ovan).

Tack för hjälpen hittils, och jag uppskattar mer input.
 
Redigerat:
Jag hade nog avvaktat med värmepumpen tills alla andra möjligheter är undersökta.

Som sagt läckande vatten måste ta vägen någonstans och var skulle det komma ut från en frånluftsvärmepump som inte syns visuellt? :confused:

Låter ju mycket märkligt att det läcker endast några timmar på kväll och tidiga morgnar.

Jag frågar mig då, hur noggrant mäter egentligen en vattenmätare? Kan det vara något fenomen i mätningen som gör att det upplevs som en förbrukning ? (spekulationer och funderingar)
 
Hej,

Det läcker/går vatten troligen under större delen av dagen enl ovan, det är nog bara natten det minskar och slutar helt ett tag (dock är datamängden begränsad).

Temperatur/tryckskillnader är det jag tänkt kunde vara skillnaden.

Själva mätaren hade ju varit en trevlig felorsak, men den är ju stabil när man stänger in till vvb så...

Det jag tänkt ang om det kunde vara luft i vvb är att den kanske toppfylls långsamt pga detta och att det vatten man ser gå helt enkelt är vvb som fylls upp. Bara spekulationer dock.

Blir nog en rörmockare som får komma och typ:
1. Stänga utgående vatten från pannan.. om det hjälper är det en läcka nånstans, annars är det nåt i värmepumpen.
2. Fortsätta jobba sig fram till vilket av de 5 rören som läcker.
3. Trycksätta detta och verifiera
4. Blockera röret och ringa försäkringsbolaget.
 
D
Kan inte bedöma om din teori om hur det skulle uppföra sig om det var luft i VVB kan stämma. Tror inte det skulle uppföra sig så, men oavsett, varför skulle det vara luft i beredaren? Inloppet till VVB är ju i botten och utloppet i toppen. Det betyder ju att luft tämligen enkelt borde pressas ut i rören och vidare till kranarna och risken för att beredaren skulle innehålla luft borde vara liten.
 
Hej,

Hittade ni vad som orsakade fenomenet? Har liknande upplevelser i mitt hus (nästan identiska iakttagelser) så väldigt intresserad! Finns det någon som har andra teorier än de som nämnts redan?
 
Att säkerhetsventiler läcker är inte ovanligt numera, då man ofta använder billigare
ventiler än förr (Förr = Durgo i Hagalund, en närmast idiotsäker ventil) Kolla först
alla säkerhetsventiler, såväl kallt som varmt noga, de behöver inte läcka hela tiden.
 
Hej,
Tack för ditt svar. Har kollat i "uppsamlingskoppen" och den ser och känns snustorr. Den undre säkerhetsventilen är bytt av Ocab. Precis som för trådskaparen så försvinner det lite vatten under natten (0 - 1 dl) och mer under dagen (ca 1,5 liter under en arbetsdag). Mätaren rör sig alltid "stötvis" och inte kontinuerligt. Vi har gått igenom huset och ännu inte hittat några suspekta fläckar.
Ocab föreslog att backventilen på pannan skulle bytas, vad tror ni om det? Verkar det rimligt? Finns det några andra bra idéer?
 
Kan det förresten vara backventil till inkommande vatten (vid vattenmätaren) som är otät/trasig?
 
Nja, då skulle väl vattnet gå "baklänges" och vattenmätaren snurra baklänges och din förbrukning minska eller rättare sagt det skulle väl bli +- noll. Först in och sedan tillbaks :surprised:
 
Hej!

Jag har exakt samma problem. Försvinner 1-2 dl på natten och strax över 1 liter dagtid när vi är på jobbet. Vad visade det sig vara för er? Vi har kontrollerat det mesta och det känns inte som att rörmokarna vi pratat med tar det på allvar i och med att det inte snurrar konstant på vattenmätaren utan bara lite då och då stötvis. Den kan stå still i över 10 minuter innan något händer. Tacksam för svar!
 
Hej,

Vi gjorde massor av (dyra) felsökningar men efter rekommendation från Ocab så installerades en backventil efter vattenmätaren. I vårt fall så löste sig problemet efter denna åtgärd.

Med vänlig hälsning,
Patrik
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.