T
G Greveholm skrev:
Tack så mycket för svaret!

Låter som att det vore bäst att byta ut mot en gumminippel.

Rätta mig om jag har fel. Bör jag isåfall plocka bort det vita röret och allt avloppskitt och gummipackningen, sen sätta i gumminippeln och bara sätta tillbaka det vita röret? Bör det hålla tätt utan något avloppskitt eller så?
Ja, plocka bort det vita röret och avlägsna sedan allt kitt och kolla så att det är en fin och rakt snitt på det gråa röret men en fin slät ände sedan sätter trycker du ner gumminippeln och det med det vita röret igen, alltså inget nytt kitt ska appliceras.
 
  • Gilla
Gnomeboy och 2 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Ja, plocka bort det vita röret och avlägsna sedan allt kitt och kolla så att det är en fin och rakt snitt på det gråa röret men en fin slät ände sedan sätter trycker du ner gumminippeln och det med det vita röret igen, alltså inget nytt kitt ska appliceras.
Tack!

Det ser dock ut som att det grå röret sitter snett (liksom lutar in mot väggen). Är detta ett problem? Kan det vara felmonterat eller någonting?
 
  • Grått rör som lutar mot en vägg och är tätat med tätningmassa vid genomföring genom gult kakelgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Greveholm skrev:
Tack!

Det ser dock ut som att det grå röret sitter snett (liksom lutar in mot väggen). Är detta ett problem? Kan det vara felmonterat eller någonting?
Det ser bara ut att vara snett/slarvigt kapat. Nu ser jag att det verkar sitta en gumminippel under allt kladd, man ser en svart kant! Börja med att ta bort kittet för att kolla hur det ser ut!

Du kan ta någon tejp för att få det rätt sålänge sen tills du fått tag på en ny gumminippel (y)
 
G Greveholm skrev:
Jag tog och tittade närmare under handfatet, och det verkar faktiskt läcka in lite dålig lukt där. Verkar vara en glipa där det läcker luft.

Jag vet inte hur det borde se ut, men det ser spontant inte rätt ut. Borde jag "rensa bort" lite av "massan" som sitter runt röret, och sen täta ordentligt?
Det där ser precis ut som en "lukt-klassiker" - det kan glipa lite i tätningsmassan.
Det kan tex beror på om man lutar sig mot tvättstället, man kommer åt röret med tex benen eller temperatur eller annat som gör att en glipa "puffar" ut lite lukt.

Du kan knåda till den så den tätar bättre, eller byta till en gummimuff. Kolla också att tvättställ/rör inte glappar för mkt så det glipar igen
 
  • Gilla
Betaversion
  • Laddar…
Jag köpte nytt tätningskitt och tätade som attan under handfatet men det luktar fortfarande, så jag kan utesluta att lukten kommer därifrån.

Så jag luktade runt ännu noggrannare i badrummet, och jag märkte att det bakom toalettstolen verkar lukta precis som det brukar lukta i hela badrummet, och dessutom starkare än i golvgrunnen eller under handfatet.

Det verkar spontant som att det kan vara dåligt tätat i anslutningen mellan toalettstolen och golvet.

Går detta att lösa på egen hand?
 
  • Toalettstol med tecken på otillräcklig tätning och möjlig fuktskada vid anslutningen till golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Otät toalettstol fotograferad nära golvet, synlig smuts och potentiell skada kring tätningsområdet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla tätningsrester och mögel vid basen av en toalettstol intill kaklat golv, indikerar dålig tätning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal tätningsmassa bakom en toalettstol som möjligtvis orsakar dålig lukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Används detta utrymme av människor?
 
  • Gilla
egge80
  • Laddar…
G Greveholm skrev:
Jag köpte nytt tätningskitt och tätade som attan under handfatet men det luktar fortfarande, så jag kan utesluta att lukten kommer därifrån.

Så jag luktade runt ännu noggrannare i badrummet, och jag märkte att det bakom toalettstolen verkar lukta precis som det brukar lukta i hela badrummet, och dessutom starkare än i golvgrunnen eller under handfatet.

Det verkar spontant som att det kan vara dåligt tätat i anslutningen mellan toalettstolen och golvet.

Går detta att lösa på egen hand?
Rekommenderar en rejäl städning. Kanske försvinner lukten, annars lär du sannolikt tydligare känna var lukten kommer från.

/PM
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.