Tja!

Flyttade in i en ny lägenhet för några månader sen. Fick snabbt problem med dålig lukt i badrummet. Det visade sig att vattenlåset i duschen saknade gummiringen som håller tätt, så jag installerade ett nytt vattenlås.

Nu har jag dock problemet att ibland när jag går in i badrummet så är det en tydlig avloppslukt i luften. Det sker dock bara ibland. Andra gånger är det ingen lukt alls.

Jag har varit och luktat överallt jag kan tänka mig i badrummet (förutom en ventilation uppe vid taket) och det luktar ingenstans förutom lite svagt om man sätter näsan direkt mot golvgrunnen.

Jag förstår verkligen inte vad det är som luktar, och varför det bara verkar ske ibland. Vattenlåset har jag justerat några gånger för att se till att det verkligen sitter helt i, så där bör det inte vara något problem.

Har ni något smart jag kan testa för att få det att sluta lukta?
 
G Greveholm skrev:
Tja!

Flyttade in i en ny lägenhet för några månader sen. Fick snabbt problem med dålig lukt i badrummet. Det visade sig att vattenlåset i duschen saknade gummiringen som håller tätt, så jag installerade ett nytt vattenlås.

Nu har jag dock problemet att ibland när jag går in i badrummet så är det en tydlig avloppslukt i luften. Det sker dock bara ibland. Andra gånger är det ingen lukt alls.

Jag har varit och luktat överallt jag kan tänka mig i badrummet (förutom en ventilation uppe vid taket) och det luktar ingenstans förutom lite svagt om man sätter näsan direkt mot golvgrunnen.

Jag förstår verkligen inte vad det är som luktar, och varför det bara verkar ske ibland. Vattenlåset har jag justerat några gånger för att se till att det verkligen sitter helt i, så där bör det inte vara något problem.

Har ni något smart jag kan testa för att få det att sluta lukta?
En klassiker är ju att anslutningen mot avloppet vid handfatet glappar....men det är oftast i äldre lgh iosf
 
BirgitS
Rör sig vattnet i golvbrunnen när du spolar på toaletten?

Välkommen till forumet också!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Rör sig vattnet i golvbrunnen när du spolar på toaletten?

Välkommen till forumet också!
Det börjar liksom guppa lite grann. Inga bubblor, men det blir liksom små vibrationer i vattnet.

Tack förresten :)
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
En klassiker är ju att anslutningen mot avloppet vid handfatet glappar....men det är oftast i äldre lgh iosf
Tänker du precis nere vid golvet? Tycker mig inte ha känt nån lukt där.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS
G Greveholm skrev:
Det börjar liksom guppa lite grann. Inga bubblor, men det blir liksom små vibrationer i vattnet.

Tack förresten :)
Då kommer det knappast upp någon luft där just då i alla fall. Vibrationer är nog inget konstigt.
Försök tänka på vad som gjordes i badrummet gången innan lukten finns där, om det skiljer sig från andra gånger.
 
Följer tråden med nyfikenhet, samma "fel" i vår lgh "men bara ibland" ca 4-5 ggr på ett år och lgh byggd 2017
/B
 
Bono_R Bono_R skrev:
Följer tråden med nyfikenhet, samma "fel" i vår lgh "men bara ibland" ca 4-5 ggr på ett år och lgh byggd 2017
/B
Ok. För mig verkar det snarare ske ett par gånger i veckan. Verkar också försvinna efter att man duschat, men sen komma tillbaka om man lämnar badrummet stängt under dagen.
 
  • Gilla
Betaversion
  • Laddar…
Har du anslutning för tvättmaskin?
 
it-snubben it-snubben skrev:
Har du anslutning för tvättmaskin?
Har ingen tvättmaskin, men bra tanke annars
 
Jag tog och tittade närmare under handfatet, och det verkar faktiskt läcka in lite dålig lukt där. Verkar vara en glipa där det läcker luft.

Jag vet inte hur det borde se ut, men det ser spontant inte rätt ut. Borde jag "rensa bort" lite av "massan" som sitter runt röret, och sen täta ordentligt?
 
  • Handfatets avloppsrör med synlig glipa och gammal, förfallen tätning på kaklat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör genom golv med dålig tätning och synliga glipor som kan läcka luft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Kan vara avloppet till handfatet. Man tror ju mest att det är vattenlås till Badkar eller Dusch som är problemet, men tänker inte på handfatets avlopp. Har själv erfarenhet av att det var just handfatets anslutning som inte var tät, och gav upphov till dålig lukt.
 
Fick en bättre bild.

Det ser ut att vara en glipa under någon slags gummipackning. Jag vet dock inte vad det bruna nere till vänster är. Ser inte ut som att det borde vara där.
 
  • Skada på gummipackning och brun oidentifierbar substans vid röranslutning mot kakelgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hjaal och 2 till
  • Laddar…
Gnomeboy Gnomeboy skrev:
Det du ser på bilden är avloppskitt av varierande ålder.. bara att knåda till där det glipar så ska det bli rätt. Annars ser det ut att vara ett 50mm slätrör som kommer upp ur golvet.

Du kan då köpa en gumminippel istället att sätta i det grå röret, typ :[länk]

Mvh Rörmokarn
Tack så mycket för svaret!

Låter som att det vore bäst att byta ut mot en gumminippel.

Rätta mig om jag har fel. Bör jag isåfall plocka bort det vita röret och allt avloppskitt och gummipackningen, sen sätta i gumminippeln och bara sätta tillbaka det vita röret? Bör det hålla tätt utan något avloppskitt eller så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.