20151124_152524.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1 Ventilpaket till varmvatten, här stänger man av inkommande vatten till "vv-bredare".
2 Säkerhetsventil varmvatten.
3 Till exansionsonkärl och evetuella självcirkulerade radiatorer.
4 Kallvatten in till "vv-beredare" (kopparslinga)
5 Varmvatten ut.
6 Retur från radiatorer.
7 Framledning till radiatorer.
 
Åh, jag kan ha hittat läckan! Kanske?

Jag trodde inte att min toalettstol på övervåningen läckte eftersom jag inte kunde se det med blotta ögat ens när jag i princip doppade huvudet i toalettstolen men när jag slog av vattentillförseln till tolettstolen så stannade vattenmätaren. Läckaget är alltså funnet. Tur som fan att det var i toalettstolen och inte inne i väggen. Alltid tråkigt att betala vattnet som verkligen bara spolats bort, men tur att det inte resulterat i någon uppruttnad vägg eller liknande.

Men är det verkligen 100 kubik på 10 mån som kunnat rinna bort där? :O Kan ja göra något åt det själv med hjälp av att byta någon packning eller liknande eller måste jag ringa efter rörmokare?
 
Krilleman
Det beror ju på vilken WC-modell du har!
 
Ja så långt är givetvis jag också med men i beskrivningen stod det "Eftersom de flesta moderna toaletter har i stort sett samma konstruktion...." så tänkte jag att jag kanske kan utg från den där beskrivningen. :) Nu har jag iaf slagit av vattentillförseln på toalettstolen och tänkte ärligt talat pilla navelludd och slappna av över att jag inte har en pool inne i någon vägg. Senare idag ska jag lösa både toalettproblemet och den droppande kranen en gång för alla. :)
 
Krilleman
Lägg upp en bild på porslinsguden så känner nog någon forumist igen den!
 
32.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har ingen bild som jag fotat på den just för toalettstolens skull, men på den här "före-bilden" från innan jag målade om i badrummet så syns den ganska bra. :) Om det behövs en bättre bild så kan jag givetvis knalla upp för trappen och fota stolen men nu ligger jag ju i soffan alldeles utmattad efter senaste dygnets nervositet för att jag skulle råkas ha en fuktskada någonstans. ;)
 
Hej,
Det skulle kunna vara en IFÖ Aqua. Skruva bort spolknappen och lyft på locket. Där kanske det sitter en plast lapp med modell och även en reservdelslista. Det gör det på vår gamla Ifö Aqua.
Mvh Anna
 
Krilleman
IFÖ Aqua är en fin gissning. IDO gjorde också en modell med rund tryckknapp.

Vad står det på tryckknappen?

Om Aqua så har du lite info med produktlänkar här:
http://www.vvsochbad.se/artikler/guide-till-aeldre-ifoe-toaletter-5

Är det en Ifö Aqua 21 (92-96) så hittar du en sprängskiss hos reservdels-lista här:
http://mobile.ifo.se/index.php?id=399&tx_ttproducts_pi1[backPID]=397&tx_ttproducts_pi1[product]=1455&cHash=dc25ea5cdfab27a84ac80f2c44416251

Är det en Ifö Aqua (84-91) så hittar du en sprängskiss hos reservdels-lista här:
http://mobile.ifo.se/index.php?id=399&tx_ttproducts_pi1[backPID]=397&tx_ttproducts_pi1[product]=1457&cHash=09ebb80b1931371d47b0d084cd215179
 
Det är en toalettstol som läcker, inte en rymdraket.
Det spelar ingen roll vilket märke det är på toaletten, i nuläget. Lyft på cisternlocket bak på toaletten, så förstår du ganska snart principen för hur det fungerar. Du kommer säkert finna vart och varför det läcker.
Först om någonting är trasigt och måste bytas ut, blir märket intressant.

Bästa sättet att lära sig saker, är att prova sig fram. Genom att läsa ALLT blir man mest förvirrad och osäker. Först när du kollat in toalettens funktion, kommer du förstå alla sprängskisser och annat.
 
IDO heter den, jag hittade en beskrivning som sa att jag skulle skruva lös delen som ger vatten till toaletten för att kunna lyfta ut.. ehm.. grejen med armen som sitter på höger sida. Jag misslyckades dock. Det är trångt som satan så jag ser inte vad jag gör. Jag plockade lös allt jag kunde få lös och rengjorde det, skruvade tillbaka allt inuti tanken men får inte tillbaka grejerna på sidan av toaletten eftersom jag uppenbarligen är skitdålig på toalettstolar så nu har jag tjurat ihop och tänker be pappa om hjälp. Jag gjorde åtminstone ett försök och misslyckades, det är bättre än att inte försöka alls...

Äh, vem försöker jag lura. Jag är sur och bitter på mig själv över att jag inte fick till det och måste be om hjälp.
 
Krilleman
AG A skrev:
Det är en toalettstol som läcker, inte en rymdraket.
Det spelar ingen roll vilket märke det är på toaletten, i nuläget. Lyft på cisternlocket bak på toaletten, så förstår du ganska snart principen för hur det fungerar. Du kommer säkert finna vart och varför det läcker.
Först om någonting är trasigt och måste bytas ut, blir märket intressant.

Bästa sättet att lära sig saker, är att prova sig fram. Genom att läsa ALLT blir man mest förvirrad och osäker. Först när du kollat in toalettens funktion, kommer du förstå alla sprängskisser och annat.
Det är aldrig fel att vara påläst och ha lite teoretisk koll på hur det är uppbyggt, då vet man kanske lite hur det funkar.

Men alla är vi olika, mitt tycke: Kan man läsa på, gör det!
 
M
Spetters skrev:
IDO heter den, jag hittade en beskrivning som sa att jag skulle skruva lös delen som ger vatten till toaletten för att kunna lyfta ut.. ehm.. grejen med armen som sitter på höger sida. Jag misslyckades dock. Det är trångt som satan så jag ser inte vad jag gör. Jag plockade lös allt jag kunde få lös och rengjorde det, skruvade tillbaka allt inuti tanken men får inte tillbaka grejerna på sidan av toaletten eftersom jag uppenbarligen är skitdålig på toalettstolar så nu har jag tjurat ihop och tänker be pappa om hjälp. Jag gjorde åtminstone ett försök och misslyckades, det är bättre än att inte försöka alls...

Äh, vem försöker jag lura. Jag är sur och bitter på mig själv över att jag inte fick till det och måste be om hjälp.
Äh - inget att sura över! Jag höll säkert på i 5-6 timmar när jag bara skulle byta en packning i våran toalett.

Vi har något liknande den du har, och där sitter den en liten flytkorg (ursäkta mina dåliga facktermer :D) på en arm. Om man trycker ner den armen så spolas det in vatten i cisternen och när man lyfter den så stoppar det.

I änden på armen (mot vattenledningen) sitter det lite packningar och grejer, vilken del är det du inte får dit?
Minns också att det var trångt men funkade bra med en ficklampa i munnen och lite pill :)
 
krilleman_215 skrev:
Sidan 15-16-17 här: [länk]

Ser den varianten ut att stämma?
Nä, den ser inte ut så invändigt. På grejen som sitter på höger sida är det en lång arm som det sitter fast en stor boll i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.