Jag skulle säga att det är bristfällig fuktsäkerhetsprojektering!
 
Krilleman
W witten skrev:
Jag skulle säga att det är bristfällig fuktsäkerhetsprojektering!
Gäller detta även när du byter kök i egen regi, i form av privatperson, som renoverar sitt eget kök?

Vem är den enda som vet förutsättningarna då?

:thinking::thinking:
 
Om jag ska raljera lite så här på fredagskvällen så är ju BBR lite mer uppbyggd kring vad man ska tänka på och vad man ska uppnå, mindre hur det ska uppnås. Där tar branschreglerna vid.

Jag skulle nästan säga att du inte kan bygga ett hus som på något sätt är farligt för hälsa eller hög risk för skador utan att bryta mot någon princip i BBR. Den är ju skriven för att vi ska få bra säkra hus som människor är trygga i.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Gäller detta även när du byter kök i egen regi, i form av privatperson, som renoverar sitt eget kök?

Vem är den enda som vet förutsättningarna då?

:thinking::thinking:
Jo det skulle jag säga, gäller både privatpersoner och ombyggnader. Men gick din läckra trädgårdsslang sönder skulle inte BBR-polisen komma så diskussionen blir nog kvar på ett teoretiskt plan. Det är ju mer påtagligt vid ett nybygge med bygglov och myndighetet inblandade. Rätta mig gärna om jag har fel!
 
Krilleman
W witten skrev:
Jo det skulle jag säga, gäller både privatpersoner och ombyggnader. Men gick din läckra trädgårdsslang sönder skulle inte BBR-polisen komma så diskussionen blir nog kvar på ett teoretiskt plan. Det är ju mer påtagligt vid ett nybygge med bygglov och myndighetet inblandade. Rätta mig gärna om jag har fel!
Var det inte renovering i aktuellt fall? :thinking:
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jag förstår din tankegång, men....

Vad hindra någon att koppla sin köksblandare med en flamsig gammal UV-exponerad trädgårdsslang från 1968 fast det skall vara en korrekt installation?

Blir du fängslad?
Eller vill inte försäkringsbolaget betala ut ersättning för en uppkommen skada av liknande installation?
Håller med i sak men...TS kan fortfarande göra en fackmässig installation i sitt kök utan att följa rekommendationerna i säkert vatten (om du så vill, göra avsteg från). I din jämförelse med en UV-skadad vattenslang så går det inte att göra en fackmässig installation inte ens med avsteg, mao haltar dessa jämförelser kraftigt.
 
Bakom bänkskåpen behöver du varken gips eller plywood. Det kommer inte synas. Du har stort utrymme för en bra installation.
 
Krilleman
tttomten tttomten skrev:
Håller med i sak men...TS kan fortfarande göra en fackmässig installation i sitt kök utan att följa rekommendationerna i säkert vatten (om du så vill, göra avsteg från). I din jämförelse med en UV-skadad vattenslang så går det inte att göra en fackmässig installation inte ens med avsteg, mao haltar dessa jämförelser kraftigt.
Fackmässigt blir det aldrig med avsteg. (Avsteg från säkervatten = inte försäkringsmässigt)

Göra rätt från början är rätt väg att gå alla dagar i veckan!
 
T Tcjc skrev:
Nu till frågorna:
1) de befintliga vatten- och avloppsrören sitter väldigt nära väggen, jag tror inte jag ens får plats med plywood+gips utan får ev. fundera på att bara ha plywood precis där rören kommer upp bakom bänkskåpet. skulle det vara ok? skall plywooden behandlas med något i så fall. Alternativet är att avloppet kommer ligga kloss an mot väggen och att vattenrören ligger spänt mot väggen
Är det träbjälklag? Det ser ut som att kopparrören borde gå att bocka ut några cm till från väggen och att avloppet oxå går att flytta ut genom att montera ett par böjar så att både plywood och gips får plats.
 
Krilleman Krilleman skrev:
1. Fackmässigt blir det aldrig med avsteg. (Avsteg från säkervatten = inte försäkringsmässigt)

2. Göra rätt från början är rätt väg att gå alla dagar i veckan!
1. Fel
2. Absolut
 
Krilleman
tttomten tttomten skrev:
1. Fel
2. Absolut
Hur löser du då avsteget/avstegen fackmässigt i ett nyrenoverat badrum/kök åt kunden?

Du friskriver dig, ja, men kunden står fortfarande kvar med problemet!
 
Krilleman Krilleman skrev:
1. Hur löser du då avsteget/avstegen fackmässigt i ett nyrenoverat badrum/kök åt kunden?

2.Du friskriver dig, ja, men kunden står fortfarande kvar med problemet!
1. se inlägg 12.
2. Görs det seriöst är det inget problem.

Nu är vad jag förstår TS inte en hantverkare utan en privatperson som fixar i sitt kök så ev friskrivning är förövrigt inte applicerbart.
 
Krilleman
tttomten tttomten skrev:
Nu är vad jag förstår TS inte en hantverkare utan en privatperson som fixar i sitt kök så ev friskrivning är förövrigt inte applicerbart.
1: Men det var ju du som lyfte detta med friskrivning/avsteg! Inte jag.
Ditt inlägg #12 = samma sak som står i säkervatten, med tydligt upplysande läckage i framkant.

2: har jag aldrig påstått annorlunda, följ säkervatten som privatperson och du har ryggen fri på enklaste möjliga sätt i klartext som alla kan läsa sig till på ett enkelt sätt.

Enkelt, försäkringsmässigt och bra = Topp-tips för alla hemmapulare (y)
 
Krilleman Krilleman skrev:
1: Men det var ju du som lyfte detta med friskrivning/avsteg! Inte jag.
Ditt inlägg #12 = samma sak som står i säkervatten, med tydligt upplysande läckage i framkant.

2: har jag aldrig påstått annorlunda, följ säkervatten som privatperson och du har ryggen fri på enklaste möjliga sätt i klartext som alla kan läsa sig till på ett enkelt sätt.

Enkelt, försäkringsmässigt och bra = Topp-tips för alla hemmapulare (y)
Då tolkade jag dina inlägg 13 och 15 fel men nu verkar vi vara överens igen(y)
Ett litet förtydligande bara, alla hem är (i stort sett) försäkringsmässiga men inte alla skador efter renoveringar är ersättningsmässiga.
 
Ok, tack för den intressanta diskussionen. Slutsats är alltså att följa rekommendationerna, men hur gör jag det?? Som jag ser det kommer avloppet aldrig kunna komma ut 5cm och även om det går att böja vattenrören lite är jag lite rädd att jag knäcker dem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.