Hej står i stånd att byta ut mitt kök och tänker riva ner väggar men behålla reglar för att bygga med 12mm plywood + gips..

Nu till frågorna:
1) de befintliga vatten- och avloppsrören sitter väldigt nära väggen, jag tror inte jag ens får plats med plywood+gips utan får ev. fundera på att bara ha plywood precis där rören kommer upp bakom bänkskåpet. skulle det vara ok? skall plywooden behandlas med något i så fall. Alternativet är att avloppet kommer ligga kloss an mot väggen och att vattenrören ligger spänt mot väggen

2) När jag läser säker vattens broschyr om kök så pratar de om ett golvskydd under diskbänkskåpet, något sånt har jag inte hittat.. Är det ett "vanligt" golvskydd för diskmaskiner de menar? hur tätar man i så fall runt de utskrurna hålen för rören?
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Jag tror att något foto på hur din vägg ser med rören underlättar.
 
Det går alltid att skarva avlopp och vatten går nog att ordna genom att sätta någon lucka i bakstycket på diskbänksskåpet tex. Vattenskydd finns specifikt för diskbänksskåp, är inte samma sort som ligger under diskmaskinen.
 
Hej, ja ett foto hjälper ju betydligt.. glömde det men här kommer ett, hoppas det blir lite tydligare
 
  • Bild på en anslutningspunkt för rörledningar vid en vägg, med synlig vatten- och avloppsrörinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det går alltid att skarva avlopp och vatten går nog att ordna genom att sätta någon lucka i bakstycket på diskbänksskåpet tex. Vattenskydd finns specifikt för diskbänksskåp, är inte samma sort som ligger under diskmaskinen.
Ok, tack.. har du någon bra länk till ett sånt skydd? Det enda jag hittat är det här men det verkar som att det ska monteras inne i skåpet och inte på golvet?

https://www.bauhaus.se/bankinsats-b...MIwNWL7aj-6AIVgk8YCh2fYgrCEAQYBSABEgIPj_D_BwE
 
Det är rätt. Ska ligga inne i skåpet om man har rör so går upp genom golvets botten, annars vette fåglarna om du behöver det. Skyddet hjälper ju lite mot smuts mm från sopor anars.
 
  • Gilla
Tcjc
  • Laddar…
BirgitS
T Tcjc skrev:
de befintliga vatten- och avloppsrören sitter väldigt nära väggen, jag tror inte jag ens får plats med plywood+gips utan får ev. fundera på att bara ha plywood precis där rören kommer upp bakom bänkskåpet. skulle det vara ok?
I ett kök ser jag inget problem med det. I ett badrum, eller annat rum med krav på tätskikt, så finns regler. Dels får rören överhuvudtaget inte komma upp ur golvet, de skall komma genom väggen. Dels så måste rör komma upp minst 60mm ut från väggen. Det är för att tätskikt skall kunna fästa ordentligt på ytan runt röret.

Men i ett kök finns inga sådana regler. Här gäller det väl bara att det finns plats så det går att få dit en koppling.
 
H hempularen skrev:
I ett kök ser jag inget problem med det. I ett badrum, eller annat rum med krav på tätskikt, så finns regler. Dels får rören överhuvudtaget inte komma upp ur golvet, de skall komma genom väggen. Dels så måste rör komma upp minst 60mm ut från väggen. Det är för att tätskikt skall kunna fästa ordentligt på ytan runt röret.

Men i ett kök finns inga sådana regler. Här gäller det väl bara att det finns plats så det går att få dit en koppling.
Ok, det som fick mig att fundera var den här broschyren som säger att det ska vara minst 50mm från vägg

https://www.sakervatten.se/download...CD1549256ED0/Sakra-koket-mot-vattenskador.pdf
 
Det var en nyhet för mig. Men det ser ut att vara en gällande regel.
 
H hempularen skrev:
Det var en nyhet för mig. Men det ser ut att vara en gällande regel.
Skulle man kunna skära upp både plywood+Gips runt rören för att de ska stå så fritt som möjligt?
 
Du kan göra det som är praktiskt, det som är viktigt är att eventuellt läckage leds fram så du blir observant på det.
Regler i all ära men säkert vatten är en rekommendation, inte regler. Dessutom står det bör i deras instruktion, inte skall.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
tttomten tttomten skrev:
Regler i all ära men säkert vatten är en rekommendation, inte regler. Dessutom står det bör i deras instruktion, inte skall.
Inom VVS får man absolut göra precis som man vill i sin egen boning. Inget hindrar dig.
Du har även rätt att installera VVS själv än så länge. Är du osäker så ringer du ditt försäkringsbolag och rådfrågar dom INNAN arbetet på börjas.

MEN önskar man att få ersättning från den kollektiva försäkringen som man brukar teckna (alltså villa/hemförsäkring) så ska man följa regelverket som är satt. Vilket innebär att både jag och andra premiehållare/forumister är med och betalar din skada om den är korrekt utförd från början. Och beträffande försäkringsbolag så följer nästan alla säkervatten då dom är med och finansierar detta, då det är för många försäkringsärenden. Dessutom är just kök väldigt överrepresenterat just nu...

Orden "fackmässigt utförande" finns med i nästan alla försäkringar idag.
Tänkvärt!

https://www.sakervatten.se/konsument/till-dig-som-konsument
https://www.roxx.se/v/hb09p#page/2
https://www.sakervatten.se/download...CD1549256ED0/Sakra-koket-mot-vattenskador.pdf
https://www.sakervatten.se/download/706-A3CF938BF4EA75C6B011467A51A15778/Branschregler-20161.pdf

Och som slutsats vill jag bara säga att det är lättast att göra rätt från början. Och nästan alltid är det billigast i slutändan! (y)
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Inom VVS får man absolut göra precis som man vill i sin egen boning. Inget hindrar dig.
Det håller jag inte med om, det finns BBR-regler också.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Krilleman
W witten skrev:
Det håller jag inte med om, det finns BBR-regler också.
Jag förstår din tankegång, men....

Vad hindra någon att koppla sin köksblandare med en flamsig gammal UV-exponerad trädgårdsslang från 1968 fast det skall vara en korrekt installation?

Blir du fängslad?
Eller vill inte försäkringsbolaget betala ut ersättning för en uppkommen skada av liknande installation?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.