perper,

När ett filter är i drift så avlägsnar det från vatten vissa föroreningar. Dessa sätter sig i filtret. När ett filter har gått i en vecka, kan det vara ganska många kilo föroreningar i filtret. Vid backspolning frigörs dessa föroreningar i en ganska liteten vattenvolym. Skulle du mäta halterna av föroreningarna i det backspolvattnet, så är de kanske 100 eller kanske till och med 1000 gånger högre än i vattnet före filtrering. Det är nog därför backspolvattnet klassas som dagvatten, det är helt enkelt bra mycket smutsigare än vattnet före filtreringen.

Men jag kan inte detta med vatten, vattenkvalitet och vattenfilter. Detta är mina gissningar.
 
Redigerat:
Det är nog vattenvolymerna faktiskt.
Har pratat med en avloppstillverkare, och det som avgör hur bra ett avlopp renar är helt enkelt hur lång tid vattnet tar innan det slutligen når sjöar och vattendrag. Ju längre tid desto bättre rening av markens och avloppets befintliga bakterieflora som bryter ner det som kommer.
 
Som jag förstått det efter samtal med kommunens handläggare så va det väll inte volymen då mitt filter spolar 300liter /48timmar typ som ett fullt badkar utan mest principen funderade först om man inte kunde returspola i brunnen men för att slippa gräva valde jag dagvattenledningen istället
 
Dom flesta vattenfilter på marknade omsätter väldigt mycket vatten vid backspolning kan vara upp 3-400 liter vatten. Har man då två eller tre filter monterade förstår ni problemet. Därför godkänner inte avloppstillverkarna vattenfilter. Och eftersom dom inte gör det rek. Miljökontoret att vattnet går ut till dagvattnet. Så val av filter är viktigt.
Risken för så stora flöden är slamflykt i trekammarbrunnen som då sätter igen infiltrationen.

Höga saltmängder kan också störa ev. Flockningar i minireningsverk.

Och eftersom avloppstillverkarna står för garantin vill man inte riskera sin produkt.

Det finns dock en regel som säger att kommunen inte får ställa orimliga krav på fastighetsägare. Och man kan ansöka till kommun att man vill släppa ut sitt vatten via avloppet. Dagvatten är en rekommendation inte ett krav.

Detta är tråkigt då ca 75% av dom som har enskilt vatten har i behov av vattenrening. Miljökontoret borde ställa krav att avloppstillverkarna klarar av att ta hand om dessa 75%. Istället tvingar man folk att gräva en stenkista vilket avloppsgrävarna inte gråter över.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.