R RobbanLT skrev:
Hmmm, dom bytte elskåp här senast för ett par år sedan när dom flyttade skåpen från allmänningen/samfällighetens mark till respektive husägares tomt. Det enda som är gjort med skåpet så vitt jag vet är brytare/mätare/trafo till hö
En elfirma får bryta plomberingen, elfirman meddelar Vattenfall så kommer de och plomberarar. Hoppas det löser sig.

Kan det vara Equalizern som måste fungera för att du ska kunna ladda problemfritt?
 
  • Gilla
RobbanLT
  • Laddar…
Om vi antar att allt i överkant är fel och gjort fel. Kan en elektriker "koppla bort" det felaktiga uppe till vänster, plocka bort det till höger (trafo/mätare) och sedan koppla in elbilsladdaren "som vanligt" plinten där huset är anslutet?
 
N
R RobbanLT skrev:
PS. Min elräkning visar rätt innan mätarbytet, syns tydligt när man är där och värmer kåken samt laddar bilen :)
Det som är lite "spännande" är ju vad de tre automatsäkringarna uppe till vänster avsäkrar eftersom du skriver att allt i huset verkar fungera (utom laddningen till bilen) även om en av säkringarna löst.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
R RobbanLT skrev:
Om vi antar att allt i överkant är fel och gjort fel. Kan en elektriker "koppla bort" det felaktiga uppe till vänster, plocka bort det till höger (trafo/mätare) och sedan koppla in elbilsladdaren "som vanligt" plinten där huset är anslutet?
Ja självklart om allt får plats.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A
Om du tar dit någon kan du ju be de märka upp skåpets grupper. Det ska ju vara tydligt uppmärkt så man vet vad som är vad.
Det låter ju konstigt att inget i huset påverkas av att en fas är avslagen. Kan det vara en matning till garaget kanske?

Om det är en huvudsäkring och den löser ut så har du överbelastning där.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Jag har liknande konstiga saker i elskåpet. Dock bara 1 extra säkring som är en gammaldags smältsäkringshållare är bara hållaren där utan säkring.

Var hemma när mätarbytet gjordes, så fick chansen att fråga. Elektrikern sade att det i mitt fall gick till nån gammal styrning om man hade 2 mätare. En som mäter dag och en annan som mäter nattpris, att det var så på 80 talet. Men inget man idag använder. Har för övrigt alltid haft endast 1 mätare på mina 14 år jag bott i huset.

Är just såhär det kan bli när det bara utförs byte utan att man meddelar kunden en precis tid. Dem ifrågasatte när jag ville ha en speciell tid när våran mätare utomhus skulle bytas 🤔 förklarade bara att jag har viktig utrustning hemma och jobbar hemifrån som jag nu vill veta när det bryts strömmen på.

Det sistnämda ett litet tips till er som är nyfikna fråga elektriker om nåt och slippa eventuellt såna här problem ts nu fått! 😉
 
Redigerat:
R RobbanLT skrev:
Hej,

Fick notis om att Vattenfall skulle byta elmätare förra veckan på fritidshuset. Veckan innan, på söndag eftermiddag, får jag larm om att strömmen bryts. En person i varselväst som håller på vid elskåpet. Hur som helst. Det var tekniker från anlitat el-företag som bytte mätaren.

Efter att strömmen kommer tillbaka märker jag att elbilsladdaren inte kommer online. Väl här nere för att fira jul så upptäcker jag för det första att Easee Equalizer enheten hänger utanför elskåpet, täckt av snö och vatten. Den var helt död.

I elskåpet så finns det 3 st automatsäkringar som sitter ovanför huvudsäkringarna (20A). Den första slår av efter en stund när elbilen laddas. Allt från 15 minuter till ett par timmar. Även fastän jag ställt ner laddströmmen till 6A / fas.

Resterande enheter i huset påverkas inte av detta så jag fattar inte vad det är som händer eller vad det är som är gjorts.

Jag har 3 automatsäkringar samt en elmätare till höger, installerad av elektrikern i samband med installation av laddboxen. Det är även denna där Equalizern (mäter förbrukning) är kopplad till.

Jag försöker få tag på dels de som utförde mätarbytet samt en alternativ elektriker för hjälp. Men fram tills dess, kan någon förklara för mig vad de tre automatsäkringarna uppe till vänster gör? Det är väl plomberat så att enbart Vattenfall ska ha tillgång dit?
Bara en koll, har du läst manualen? De smarta elmätarna har ny funktionalitet.
https://www.vattenfalleldistributio...bution-anvandarmanual-elmatare-vers.-1.02.pdf
Sen ser då en kundtjänst de viktiga parametrarna om man ringer upp.
 
De 3 vänstra C16 säkringarna borde vara till elbilsladdaren
( " Den första slår av efter en stund när elbilen laddas. ")
De 3 högra kan vara till den extra elmätaren/lastbalanseringen.
24V trafon har den med lastbalanseringen att göra ?

Slå av de 3 vänstra säkringarna, slocknar elbilsladdaren ?
Slå av de 3 högra säkringarna, slocknar den extra mätaren ?
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Bara en koll, har du läst manualen? De smarta elmätarna har ny funktionalitet.
[länk]
Sen ser då en kundtjänst de viktiga parametrarna om man ringer upp.
Vilka parametrar ska Vattenfalls S34U18 skicka via P1?
Jag får bara energi (totalen) och ”strömförbrukning” i kW i HA, inte ström per fas vilket ju hade varit intressant när man skjuter nån säkring ibland (eller snarar frun ;-)
Går det att begära andra Obis-koder?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Vilka parametrar ska Vattenfalls S34U18 skicka via P1?
Jag får bara energi (totalen) och ”strömförbrukning” i kW i HA, inte ström per fas vilket ju hade varit intressant när man skjuter nån säkring ibland (eller snarar frun ;-)
Går det att begära andra Obis-koder?
Jo ström per fas samt även effekt per fas är klart intressant. Skiftade själv fas på en torktumlare som ställde till det.
S34U18 eller Sanxing SX631 som den heter i Kina som den kommer ifrån är helt standard HAN-P1 samt DSMR som kommunikation.
Exempel utan att ha provat
https://www.m.nu/sensorer-wifi/elmatare-for-p1-han-port-med-wifi
 
P paralun skrev:
Jo ström per fas samt även effekt per fas är klart intressant. Skiftade själv fas på en torktumlare som ställde till det.
S34U18 eller Sanxing SX631 som den heter i Kina som den kommer ifrån är helt standard HAN-P1 samt DSMR som kommunikation.
Exempel utan att ha provat
[länk]
Jag köpte en P1 läsare från just m.nu som då sålde SmartGatways.nl som väl är en "Slimme meter".
Installerade den med mqtt i HA.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag köpte en P1 läsare från just m.nu som då sålde SmartGatways.nl som väl är en "Slimme meter".
Installerade den med mqtt i HA.
Kör själv en Slimmelösning men via USB till HA men inte via mqtt
Manualen ser ut av vara rakt på sak
https://haprofs.com/connect-a-smart-meter-with-p1-port-to-home-assistant-with-mqtt/
Firmware i både läsaren och elmätaren kan ställa till det men dina önskemål om ström/spänning/effekt per fas är ju standard för en HAN-port.
 
P paralun skrev:
Kör själv en Slimmelösning men via USB till HA men inte via mqtt
Manualen ser ut av vara rakt på sak
[länk]
Firmware i både läsaren och elmätaren kan ställa till det men dina önskemål om ström/spänning/effekt per fas är ju standard för en HAN-port.
HAN/P1 data via MQTT tillför väl inget jag behöver egentligen, men det hoppade ju gång (lite).
Det fanns väl en Slimme integration i HA (utan mqtt)?
Är det den du använder? Går den att köra över wifi?
Håller på att installera om min RockPi 4se med lite fräschare Ubuntu.
22.04 LTS är sista Ubuntu Radxa stödjer.
 
blackarrow blackarrow skrev:
HAN/P1 data via MQTT tillför väl inget jag behöver egentligen, men det hoppade ju gång (lite).
Det fanns väl en Slimme integration i HA (utan mqtt)?
Är det den du använder? Går den att köra över wifi?
Håller på att installera om min RockPi 4se med lite fräschare Ubuntu.
22.04 LTS är sista Ubuntu Radxa stödjer.
Jo jag kör den här integrationen
https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/
Sen i den är det då mycket viktigt att välja rätt version, 5S för Sverige i config.
 
Halloj,

Tänkte bara återkoppla lite. Hade en elektriker här dagen efter som tittade på allt.

Automatsäkringarna i skåpet var till den extra elmätaren och laddstationen. Mycket riktigt var plomberingen bruten.

Kopplingsmässigt så hade en del utebelysning kopplats på i laddstationen, så strömmen gick från skåpet -> laddstation -> utebelysning. Genom att koppla ur utebelysningen så började allt fungera som det ska och inget löste ut.

Är nu planerat arbete att återställa elmätarskåpet samt dra in en separat kabel till utebelysningen och lokalisera felet på den slingan.
 
  • Gilla
avh67f och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.