Hej,

Fick notis om att Vattenfall skulle byta elmätare förra veckan på fritidshuset. Veckan innan, på söndag eftermiddag, får jag larm om att strömmen bryts. En person i varselväst som håller på vid elskåpet. Hur som helst. Det var tekniker från anlitat el-företag som bytte mätaren.

Efter att strömmen kommer tillbaka märker jag att elbilsladdaren inte kommer online. Väl här nere för att fira jul så upptäcker jag för det första att Easee Equalizer enheten hänger utanför elskåpet, täckt av snö och vatten. Den var helt död.

I elskåpet så finns det 3 st automatsäkringar som sitter ovanför huvudsäkringarna (20A). Den första slår av efter en stund när elbilen laddas. Allt från 15 minuter till ett par timmar. Även fastän jag ställt ner laddströmmen till 6A / fas.

Resterande enheter i huset påverkas inte av detta så jag fattar inte vad det är som händer eller vad det är som är gjorts.

Jag har 3 automatsäkringar samt en elmätare till höger, installerad av elektrikern i samband med installation av laddboxen. Det är även denna där Equalizern (mäter förbrukning) är kopplad till.

Jag försöker få tag på dels de som utförde mätarbytet samt en alternativ elektriker för hjälp. Men fram tills dess, kan någon förklara för mig vad de tre automatsäkringarna uppe till vänster gör? Det är väl plomberat så att enbart Vattenfall ska ha tillgång dit?
 
  • Elcentral med säkringar, elmätare, påminnelsekort och snötäckt övre kant; installationsmiljö utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Huvudbrytare för hela skåpet, bryter allt efter mätarsäkringarna, tomt på El i huset
 
N
Monterades brytaren och de tre automatsäkringarna uppe till vänster i samband med mätarbytet menar du eller fanns de där innan?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
N
J jonaserik skrev:
Huvudbrytare för hela skåpet, bryter allt efter mätarsäkringarna, tomt på El i huset
Det verkar fullt rimligt. Den brytaren skall inte användas för då fungerar inte elmätaren heller.
Brytning skall ske på själva mätaren (så har jag det hos mig idag även om jag fortfarande har Vattenfalls gamla men likväl fjärravlästa mätare).
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Men som frågas var dom där tidigare, allt i övre hörnet sitter bakom plåt som är plombad , skåpet har ingen HB från början, syns på linjeschemat klisterlapp. Där är bara streckat.
 
Någon har flyttat brytaren, den ska ursprungligen sitta i utrymmet till höger. Platsen som brytaren och de tre säkringarna är reserverad för nätbolagets överspänningsskydd. Nätbolagets utrymme är plomberbart. (Nu är det inte vanligt att nätbolaget sätter överspänningsskydd men platsen är deras)

Det är mycket vanligt att elfirmor, solcells och laddplatsinstallatörer inte har koll på detta utan flyttar och monterar grejer på de plomberbara platserna. Utrymmet för egna grejer är det övre högra, när det är fullt så är det fullt. Då kommer de kreativa lösningarna flytt av brytare mm.
En del nätbolag bryr sig inte medans andra meddelar kunden om brister med krav på åtgärd.
Vid mätarbyten som byts av annan personal än nätbolagets egen personal så brukar mätarbytarna inte bry sig.

Det här är en orsak till att nätbolaget inte vill ha annat än sin egen utrustning innan för den vänstra delen i skåpet.
 
  • Gilla
TRJBerg och 8 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Men som frågas var dom där tidigare, allt i övre hörnet sitter bakom plåt som är plombad , skåpet har ingen HB från början, syns på linjeschemat klisterlapp. Där är bara streckat.
Ser ut som ett Ensto skåp, de har huvudbrytare.
Det är dock inte ett riktigt enlinjeschema. Se hur säkringarna är ritade symbolmässigt.
Följ från säkringen till mätarplatsen, från mätaren upp till en fyrkant (brytaren) sedan vidare till plinten för utgående kabel.

"Kundens strömbrytare" har suttit längst till höger i den övre högra delen.
Spåren, den ljusare fyrkanten under nuvarande apparat är från märkningen som satt under brytaren.
Elcentral med öppen dörr, exponerade kablar och säkringsutrustning på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Se bild på hur skåpet ser ut från början.
TS skåp har byggts om på ett sätt så skåpet inte längre uppfyller standarden för mätarskåp.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
OK! Då känns det ännu konstigare nu med den vetskapen måste jag säga. All "min" el borde ju vara kopplad efter mätaren. Elbilsladdaren på de tre röda brytarna höger. Så om elbilsladdaren utlöser något så borde någon av de tre röda slå av. Och om något i huset utlöser så borde JFB/dvärgbrytare slå från i huset.

Uppe till höger, med de tre röda, är installerade i samband med elbilsladdaren. Även elmätaren som sitter bredvid dvärgbrytarna till höger. Är 99,9% säker på att det vänstra är orört av elektrikern som fixade elbilsladdaren för 1,5 år sedan.

Men om man vänder på det hela. Att den första dvärgbrytaren utlöser, vad kan orsaka den att göra det? Jag har ju ström på 1:a fasen där diskmaskinen bland annat ligger när den är av. Vrider jag jag ur första huvudsäkringen dock så dör diskmaskinen. Huset verkar inte påverkas över huvud taget att den första dvärgbrytaren är av.

Ska försöka få tag på en elektriker här i mellandagarna, om det går de som installerade mätaren. För det är ju problem som jag inte hade innan. Suck...

Uppskattar all hjälp!
 
  • Gilla
maltenpersson
  • Laddar…
Verkar vara som sägs, men vad är då dom delar till som nu sitter uppe till höger, längst till höger en trafo
 
N Nalleman64 skrev:
Monterades brytaren och de tre automatsäkringarna uppe till vänster i samband med mätarbytet menar du eller fanns de där innan?
99,9% säker på att de fanns där innan, har dock ingen bild innan mätarbytet eller installationen av elbilsladdare.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Verkar vara som sägs, men vad är då dom delar till som nu sitter uppe till höger, längst till höger en trafo
Det gamla elmätaren saknade P1 port, så dom installerade tre dvärgbrytare samt mätare som har stöd för P1. På så sätt kunde jag få in Ease's lastbalansering via P1 porten på den andra mätaren och då slippa dra huvudsäkringarna när man belastade för mycket.
 
H HSP skrev:
Ser ut som ett Ensto skåp, de har huvudbrytare.
Det är dock inte ett riktigt enlinjeschema. Se hur säkringarna är ritade symbolmässigt.
Följ från säkringen till mätarplatsen, från mätaren upp till en fyrkant (brytaren) sedan vidare till plinten för utgående kabel.

"Kundens strömbrytare" har suttit längst till höger i den övre högra delen.
Spåren, den ljusare fyrkanten under nuvarande apparat är från märkningen som satt under brytaren.
[bild]
Se bild på hur skåpet ser ut från början.
TS skåp har byggts om på ett sätt så skåpet inte längre uppfyller standarden för mätarskåp.
Hmmm, dom bytte elskåp här senast för ett par år sedan när dom flyttade skåpen från allmänningen/samfällighetens mark till respektive husägares tomt. Det enda som är gjort med skåpet så vitt jag vet är brytare/mätare/trafo till höger i samband med elbilsladdare för ca 1,5 år sedan.
 
  • Gilla
TP3:7
  • Laddar…
Förhoppningsvis är allt "rätt" kopplat dvs. efter mätning. Då rör det sig endast om felplacerade apparater/utrustning.

Någon har byggt om mätarskåpet och en sak är säker det är inte nätbolaget då de endast ansluter inkommande serviskabel och kopplar in själva elmätaren.

Ps.när de byter mätare så byter de endast själva mätaren, de kopplar iallafall inte om något annat.


Att säkringen löser ut efter en tid beror förmodligen på överbelastning.
 
  • Gilla
Elajomannen och 3 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
Förhoppningsvis är allt "rätt" kopplat dvs. efter mätning. Då rör det sig endast om felplacerade apparater/utrustning.

Någon har byggt om mätarskåpet och en sak är säker det är inte nätbolaget då de endast ansluter inkommande serviskabel och kopplar in själva elmätaren.

Ps.när de byter mätare så byter de endast själva mätaren, de kopplar iallafall inte om något annat.


Att säkringen löser ut efter en tid beror förmodligen på överbelastning.
Okej, mycket skumt. Kanske var så redan när vi köpte huset. Måste se om jag inte kan hitta bild.

Men jag googlade "jvm16-63 c16". Det är ju 16A automatsäkring? Medan de röda till höger heter "c10", vilket är 10A.

Huvudsäkringen är på 20A (uppsäkrad och anmäld så Vattenfall vet om det).

Ber till elgudarna att jag får tag på en elektriker den här veckan, dels för jag vill kunna åka hem med en laddad bil.

Får ens en elektriker röra det plomberade för att rätta till felet? Eller är det vattenfall som måste göra det?
 
H HSP skrev:
Förhoppningsvis är allt "rätt" kopplat dvs. efter mätning. Då rör det sig endast om felplacerade apparater/utrustning.

Någon har byggt om mätarskåpet och en sak är säker det är inte nätbolaget då de endast ansluter inkommande serviskabel och kopplar in själva elmätaren.

Ps.när de byter mätare så byter de endast själva mätaren, de kopplar iallafall inte om något annat.


Att säkringen löser ut efter en tid beror förmodligen på överbelastning.
PS. Min elräkning visar rätt innan mätarbytet, syns tydligt när man är där och värmer kåken samt laddar bilen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.