M Mikael 81 skrev:
Du hade inte väntat dig att timpris skulle bli billigare i ditt fall, om jag förstår dig rätt?
Nä hade inte väntat mig det då pelletsbrännaren har en tendens att kunna stanna å då automatiskt gå över till EL. Men har jämfört fakturorna i somras när vi byte från fast till rörlig och då är priset per kw/h inte samma som medelpriset på månad för elområdet även fast det stått rörligt på avtal på fakturan.

Men får nog sänka värmen på elpatronen så att ifall pelletsen stannar då går inte elförbrukningen upp till 90kw/h på en dag.
 
Andreas Nydahl Andreas Nydahl skrev:
Nä hade inte väntat mig det då pelletsbrännaren har en tendens att kunna stanna å då automatiskt gå över till EL. Men har jämfört fakturorna i somras när vi byte från fast till rörlig och då är priset per kw/h inte samma som medelpriset på månad för elområdet även fast det stått rörligt på avtal på fakturan.

Men får nog sänka värmen på elpatronen så att ifall pelletsen stannar då går inte elförbrukningen upp till 90kw/h på en dag.
Så länge den stannar slumpmässigt kommer den rent matematiskt oftare råka stanna när priset är under medelspot. Men det är klart att med pelletsvärme är det svårare att spara på timpris. Och jag hade absolut också i ditt läge agerat för att slippa ha oturen att elpatronen drar iväg när elen är dyr.
 
M Mikael 81 skrev:
Så länge den stannar slumpmässigt kommer den rent matematiskt oftare råka stanna när priset är under medelspot. Men det är klart att med pelletsvärme är det svårare att spara på timpris. Och jag hade absolut också i ditt läge agerat för att slippa ha oturen att elpatronen drar iväg när elen är dyr.
En helt orelaterad fundering: Borde det inte vara billigare att köra elpatron istället för pellets när elen är billig - och spara pelletsen till när elen är dyr?
 
M Mikael 81 skrev:
En helt orelaterad fundering: Borde det inte vara billigare att köra elpatron istället för pellets när elen är billig - och spara pelletsen till när elen är dyr?
Det är en 2plans villa som ska värmas upp å nu när det är kallt ute i Norrland så drar elförbrukningen iväg väldigt mycket ifall man kör elpatron. Men tror den kommer stanna mindre framöver för bytte startkondensator till motorn. Men kollar jag pannan några gånger om dagen borde risken minskas att den står på elpatron flera timmar.

Sen om man är borta några dagar får man se till att dra ner termostaten så att om den skulle stanna då behöver den inte värma lika mycket.
 
Andreas Nydahl Andreas Nydahl skrev:
Det är en 2plans villa som ska värmas upp å nu när det är kallt ute i Norrland så drar elförbrukningen iväg väldigt mycket ifall man kör elpatron. Men tror den kommer stanna mindre framöver för bytte startkondensator till motorn. Men kollar jag pannan några gånger om dagen borde risken minskas att den står på elpatron flera timmar.

Sen om man är borta några dagar får man se till att dra ner termostaten så att om den skulle stanna då behöver den inte värma lika mycket.
Menade mest att pelletsen väl numera gått upp så mycket i pris att elen vissa perioder är billigare per kWh?
 
M Mikael 81 skrev:
Så länge den stannar slumpmässigt kommer den rent matematiskt oftare råka stanna när priset är under medelspot.
Enligt lagen om alltings djävlighet kommer pannan nästan alltid att stanna när spotpriset är som högst!

Vid ett läge där det råder 50/50 mellan rätt och fel, blir det alltid fel i 80-90% av fallen, i alla fall om man på förhand inte vet vilket alternativ som är det rätta eller det felaktiga.
Vet man på förhand dock vilket alternativ som är rätt eller fel, blir istället ett 50/50-läge i praktiken 60/40-läge, där det felaktiga alternativet alltid får en övervikt procentuellt.
Varför är det nu så?
Jo på grund av Murphy-koefficienten som alltid ger en övervikt åt det felaktiga och trasiga om bara slumpen får bestämma.
:p

https://skogstokig.blog/2020/07/20/murphys-lag-eller-lagen-om-alltings-javlighet/
 
  • Haha
  • Gilla
Andreas Nydahl och 1 till
  • Laddar…
pocarlen pocarlen skrev:
Tack för denna information!

Jag har också fått mailet och kan se att de gjort ändringen från och med fakturan för oktober 2022. Jag har gjort ett medvetet val av rörligt elpris hos Vattenfall med vissa rabatter genom att teckna genom Elskling. Mitt avtal gäller under 12 månader från och med den 1 augusti 2022.

Timpris kostar mig ett antal ören mer per kilowattimme jämfört med det rörliga pris jag har avtal om. Jag upplever ingen nytta för min del med ett timprisavtal idag till min årliga förbrukning i intervallet 20 000 - 25 000 kwh.

Jag har bestridit fakturan via Vattenfalls reklamationstjänst och varit tydlig med att den inte kommer att betalas innan de löst denna underligt uppkomna situation.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hehe, kämpa broder! Först kommer en påminnelse eller kanske inkassokrav direkt och sedan får du förmodligen en stämningsansökan i brevlådan om du bestrider inkassot! Kommer bli din dyraste elräkning hittills!
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hehe, kämpa broder! Först kommer en påminnelse eller kanske inkassokrav direkt och sedan får du förmodligen en stämningsansökan i brevlådan om du bestrider inkassot! Kommer bli din dyraste elräkning hittills!
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hehe, kämpa broder! Först kommer en påminnelse eller kanske inkassokrav direkt och sedan får du förmodligen en stämningsansökan i brevlådan om du bestrider inkassot! Kommer bli din dyraste elräkning hittills!


Vattenfall har nu löst sitt problem så att jag kan fortsätta med det avtal om rörligt elpris som jag ursprungligen tecknade med Vattenfall via Elskling. Jag får också en kompensation på nästa faktura genom ett avdrag på 600 kronor för det krångel som uppstått.

Ärendet avslutat.
 
  • Gilla
nogren och 1 till
  • Laddar…
pocarlen pocarlen skrev:
Vattenfall har nu löst sitt problem så att jag kan fortsätta med det avtal om rörligt elpris som jag ursprungligen tecknade med Vattenfall via Elskling. Jag får också en kompensation på nästa faktura genom ett avdrag på 600 kronor för det krångel som uppstått.

Ärendet avslutat.
Så då funkar det i alla fall för Vattenfall att be elnätsleverantören ställa tillbaka till schablonmätning i alla fall. Fast det kanske inte gäller om det är Vattenfall som också är elnätsleverantör? :thinking:
 
M Mikael 81 skrev:
Så då funkar det i alla fall för Vattenfall att be elnätsleverantören ställa tillbaka till schablonmätning i alla fall. Fast det kanske inte gäller om det är Vattenfall som också är elnätsleverantör? :thinking:

Det är en orimlig tanke att det skulle vara elmätarens förmåga ett leverera information på timbasis som skulle vara problemet. Vattenfall - och andra elleverantörer - har all den information de behöver för att leverera både timprisavtal och rörligt avtal baserat på månadsförbrukningen.

Programmeringen för att ta emot och behandla datat från de toppmoderna elmätarna gissar jag är förhållandevis enkel men den måste naturligtvis göras.

Jag har inga synpunkter på om elhandelsbolag endast vill sälja timprisavtal. Kanske är det dit vi ändå är på väg. Däremot har jag mycket emot att Vattenfall sålde in ett rörligt avtal till mig för att sedan flytta över mig till timpris vid den tredje månadsfakturan. Om det inte är olagligt så är det åtminstone en djupt oetisk affärsmetod.

Egentligen var det nästan synd att jag nu inte fick gå vidare med detta för att verkligen pröva denna rövarmetod i relevanta instanser. Eftersom Vattenfall nu föreslagit både en lösning och en kompensation så ser jag dock ingen annan möjlighet än att avsluta ärendet och betala oktoberfakturan.
 
Redigerat:
Du får tycka att det är orimligt om du vill - ändå är det precis just den kopplingen som Vattenfall valt att göra.
 
M Mikael 81 skrev:
Du får tycka att det är orimligt om du vill - ändå är det precis just den kopplingen som Vattenfall valt att göra.

Jo, men mitt ärende visar väl att Vattenfall "kopplat fel"? Dvs. att deras kommunikation inte varit med verkligheten helt överensstämmande?

Jag kommer nu att fortsätta med det rörliga avtal jag tecknat, med samma elmätare och utan att nätägaren Eon ändrar någonting alls.

Om Vattenfall kopplat rätt från början så skulle inte det vara en möjlig lösning.

Problemet ligger/låg hos Vattenfall och nu har de valt att lösa det.
 
Eftersom Vattenfall i sitt avtalvillkoren menar att timpris är en form av "rörligt avtal" och också uttryckligen skriver i avtalssvillkoren hur elmätarens avräkningsform påverkar prisberäkningen så är det ju lätt för Vattenfall att peka på att de har informerat om vad som gäller. Sedan kanske du har fått annan information utöver det också, och jag är helt med på att Vattenfall inte varit särskilt tydliga i kommunikationen, men jag har svårt att få det till att de strikt talat har gjort fel vad gäller faktureringen (om det nu är det du menar med "kopplat fel"). Bra förstås ändå av dem att kompensera för att det inte blivit som du velat ha det och som du tolkat ert avtal.
 
pocarlen pocarlen skrev:
Däremot har jag mycket emot att Vattenfall sålde in ett rörligt avtal till mig för att sedan flytta över mig till timpris vid den tredje månadsfakturan. Om det inte är olagligt så är det åtminstone en djupt oetisk affärsmetod.
Om du kollar vilket pris du betalade på de första fakturorna så gissar jag att det var timpris även på dem, d v s Vattenfall flyttade dig aldrig till timpris, du hade det hela tiden men det var först på tredje fakturan det framgick att så var fallet.
Rent formellt inget fel från Vattenfall då de inte marknadsför avtalet som ett månadsprisavtal, de marknadsför det som ett rörligt avtal, i bemärkelsen att det inte är fast, men fortfarande svagt att de inte gör det mer tydligt för kunderna.
Jag misstänker att det till syvende och sist är Eon som får göra förändringen i sin rapportering till Vattenfall för att du skall få månadsavräknat.
 
  • Gilla
Leonard Gottfrid och 1 till
  • Laddar…
Upptäckte detta också. I mitt fall gissar jag att det är greenely appen som stökat till det.

Var i kontakt med vattenfall. De skyllde först på mätaren men när jag sa att den byttes tidigare än ändringen så verkar det som att de inte visste varför avtalet hade ändrats men de ändrar tillbaka from 1 dec och om det skiljer i pris på novembers faktura så kompenserar de detta i december.
 
H Hampus55 skrev:
Det ni inte förstår är att elcentraler som vattenfall äger kan inte ändrar till rörligt även om man väljer godel eller annan leverantör. Centralen är inställt för evigt
Det finns inget rim&reson i det.
Självklart ska man som sägs på andra stället i tråden kunna byta från timpris till alla andra former av avtal. Att en elmätare mäter per timme hindrar självfallet inte elleverantören att ta betalt per timme,dag eller månad om leverantören skulle vilja erbjuda det.
 
  • Gilla
marieed2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.