Modigs skrev:
Man behöver väl inte ha fläkten på när man sover. Dessutom låter dom mindre än en LL värmepump.
Det handlar inte bara om när man sover. Jag avskyr allt vad fläktar och ventilation heter...den typen av ljud skapar en omedveten stress som jag faktiskt tror bidrar till försämrad folkhälsa.

Jag minns så tydligt en gång när jag bodde i hyresrätt...jag satt och tittade på TV i vardagsrummet när jag plötsligt kände en frid komma över mig. Jag fattade inte vad det var men jag stängde av ljudet på TVn och insåg då att hela husets ventilation stängt ned sig själv. Jag hade egentligen aldrig tänkt på hur mycket fläktarna lät eftersom ljudet var så konstant men när det inte fanns där vad det verkligen otroligt tyst och skönt!

Nu när jag bor i eget hus, i ett mycket lugnt kvarter, i en mycket lugn förort till Stockholm värderar jag verkligen tystnaden otroligt mycket. Därför var det en sorg när bergvärmepumpen startades första gången i höstas...den låter i mitt tycke alldeles för mycket och även om den knappt hörs utanför pannrummet den står så är det mer ljud än jag vill ha i mitt hus.
 
Visst kan man använda samma konvektor för värme och kyla. Jag skulle helt klart välja en vanlig tyst radiator till värmen och montera en fläktkonvektor enbart till kylan på ett bra ställe där man kan dra avlopp för kondensen på ett smidigt sätt.
 
Jo det är samma fläktkonvektor för både kyla och värme. Man skall dock ha isolerade rör. De låter inte så farligt heller (betydligt mindre än en inner del till en llvp). Dock är de stor och fula, tar inte bort kallras under fönster och ger på det hela inget behagligt klimat (jämfört med golvvärme).

Jag har en fläktkonvektor i vardagsrummet och jag skulle inte rekommendera det. De passar i garage eller källare. Min skall jag kasta ut då det är en väldigt dålig lösning.
 
Hur kopplar ni om konvektorn mellan kyl- och värmefallet? Inte vill man få in brine i värmevattnet eller omvänt, och utan exotisk omkopplingsventil risk för att dumpa trycksatta värmevattnet i öppna KM-kretsen. Antar att ni menar att det används samma typ för båda fallen?
 
Vad jag förstår använder sig fläktkonvektorn av det normala radiatorsystemet även för att skapa kylan. Pumpen skickar kallt/svalt vatten till radiatorkretsen vilket sedan kovektorn använder för att skapa kylan...alltså på samma sätt som ett kylskåp eller en frys gör om rumstemperaturen till 3° resp -20°.
 
Ok, jag tänkte mig fallet där man bara kör cirkpumpen för brunnen och grenar av brinen för sk frikyla via tex en konvektor eller batteri i ventilationen.
 
Jag ska villigt erkänna att jag inte kan dessa grejer speciellt bra...men jag har för mig att någon jag pratade med i samband med bergvärmeoffereingen förklarade att det handlade om radiatorkretsen. Det kanske finns båda varianterna...?
 
GK100 skrev:
Hur kopplar ni om konvektorn mellan kyl- och värmefallet? Inte vill man få in brine i värmevattnet eller omvänt, och utan exotisk omkopplingsventil risk för att dumpa trycksatta värmevattnet i öppna KM-kretsen. Antar att ni menar att det används samma typ för båda fallen?
Det finns konvektorer med 2 st skilda kretsar 1 till kyla och 1 till värme har man inte en sån kan man koppla konvektorn via en plattvärmeväxlare.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.