vill byta element i sovrum men försöker lista ut vad jag ska ha.

Det jag tagit reda på är att man ska ha konvektor element och att
man beräknar 70w/kvm.

Rummet är på 14 kvm i en villa från 1959.
i februari drog jag in bergvärme.

Har kikat på detta element

http://golvvarmebutiken.se/Radiatorer/Element-Vattenburna/Radiator-Compact-C22-500-800.htm

Vid dt 50 ger den 1294w.

Detta skulle om man delar på 70 w/kvm passa mitt rum

Men är det något mer man ska titta på. Finns även Dt30

Ska elementet avge 70w x 14kvm= 980 w På både DT30 och DT50?

Ovannämnda element ger runt 590w på DT30. Är det för litet för rummet?

Jag har utmätt högsta framledning på bergvärmepumpen 44 grader. Fast detta var någonstans i mitten av feb/mars

Vad står DT för och hur räknar man?

I detta fall ska jag köpa ett element som på både DT30 och DT50 ger 1300w

Men hur vet jsg om detta är rätt för mig?

Tacksam för svar!
 
Redigerat:
Intressant fråga som kan bli aktuell för oss också då vi ska få bergvärme i höst!

Jag har inget svar på din fråga men spontant tänker jag på din installatör. Fick du förtroende för denne så kanske en kontakt där kan ge svaret. Killen som ska installera vår bergvärme fick jag stort förtroende för och vi pratade lite radiatorer när han var här. Vi ska byta minst en rad nere i källaren och skulle vi märka att vi behöver byta någon annanstans när det blir kallt i vinter så skulle mitt första agerande vara att kontakta bergvärmefirman igen.

Uppdatera gärna tråden när du får lite information.

Mvh
Fred
 
Det jag kommit fram till är följande vill bara få det bekräftat.

Om rummet är 14 kvm och man behöver 70w/kubikmeter.

Först måste man räkna ut sin dt dvs skillnaden mellan rumstemperaturen och framledningstemperatur.

Ex: om rummet är 20 grader varmt och framöednimgstempen är 50.
Dt blir 50-20=30 Mam har då dt30

Då får man gå in på dt skala och kolla vad dt värdet blir 1.92

14kvm * 70 w=980

980x1,92=1881

Då ska jag ha ett element på 1881 w.

Då är frågan om detta stämmer?

Låter lite överdimensionerat.

Då väcka frågan om man behöver 70w/kvm

Låter mycket.
 
Redigerat:
Går det inte att hitta uppgifter för elementet som sitter där? När du har värmepump bör du ha en låg framledningstemperatur och alltså gå på DT30. Alla element får en högre effekt vid DT50 än vid DT30.
 
Detta är gamla element men ska kolla på nätet om dom finns. Jag vill bara lära mig hur man ska räkna och om formel som jag skrev i förra inlägget är rätt. Och kikar jag på DT30 foprmeln då ska jag ha egentligen element som är högre i watt just på DT30, fast detta gör att DT50 formeln automatisk höjs och man får strypa element om man har högre framledningstemperatur.
 
Det finns flera sätt att se på det. Om alla andra element i huset är dimensionerade för DT50 så är det inte så stor poäng att dimensionera ett för DT30. Å andra sidan: Om du har planer på att byta fler element på sikt så kan du av den orsaken dimensionera det här för DT30. I princip bestäms framledningstemperaturen av det element som är lägst dimensionerat för rummet det sitter i.
 
dt står för delta temperatur. delta är tecknet för förändring(skillnad).
 
Hej! Väcker denna tråd lite, då vintern kommit och jag är antingen skeptisk gällande bergvärme eller osäker. Nu har det i GBG dragit igång lite minusagrader, mellan -5 och -10. Har mätt mitt bergvärme 24 timmar och ligger på en förbrukning av 69 kw per 24 timmar. Vet inte om det är mycket eller inte. Känns lite som att jag söker efter den heliga graalen. Vet inte om min värmepump kickar igång elpatronen eller inte. Står att kompressonr gått 7 timmar. Men min ctc 408 ecoheat pump slösar typ 2kw/h eligt spec, och borde ligga på 48 kw per dygn. Då undrar jag även om man när man har bergvärme ska injustera elementen också? Tacksam för svar eller om någon kan hjälpa mig ställa in detta åbäke en gång för alltid :) Med vänlig hälsning Malisan
 
Jag tycker att 69 kW/dygn låter mycket för att vara i GBG och 7 h kompressorgång/dygn är väldigt lite. Igår gick min kompressor 19,2 h och drog 44 kW, detta i Sthlm med medeltemperatur på -10°. Då ska man vara medveten om att jag inte på något sätt trimmat in mitt system. Du ska absolut trimma in hela radiatorslingan och se till att du har så låg framledning som möjligt.

Vad har du för pump och hur stort hus värmer den?

Ett bra ställe att få information om optimering av värmepumpar är www.varmepumpsforum.com
 
Huset är 163 kvm + 29 kvm biarea, sutärren hus 1 bottenvåning samt 2 våningar. 17 st 3 glas fönster low e med argongas. 8,6 kw ctc 408 ecoheat pump och hål på 170 m. Fattar inte varför den går så lite. Känns som den inte utnyttjar berget. Har rumsgivare samt utegivare. 21 grader i huset. Har element 45 grader framledning.
 
Det måste vara någon inställning som inte är korrekt. Det finns flera parametrar som kan göra att pumpen inte går och elpatronen slås igång. Min pump har inte använt elpatron överhuvudtaget sen den installerades i augusti. Jo, den har gått fem h, men det berodde på felaktig styrning.

Du har fortfarande inte svarat på vad det är för pump.
 
Det är en CTC 408 Ecoheat pump på 8,6 kw Skrev det där uppe :)
 
Har justerat den till kurva 55 samt justerat +6
 
Ah, sorry...missade det.

Nu kan jag inte CTC men om kurvorna är samma på dem som på Thermia är det väldigt högt med 55. Jag har min Thermia på kurva 39 och har 21° på entréplanet. Då klarar dock inte pumpen att värma två av rummen i källaren som har för små raddar.

Du ska se till att alla radiatorer är helt öppna utan någon strypning varken av termostater eller strypventilerna, sen justerar du in radiatorerna så de ger samma temperatur i alla rum. Om då temperaturen är för hög får du sänka kurvan och vice versa.

Det är enkla beskrivningen på hur du ska göra. Vill du veta mer får du gå in på forumet jag länkade till ovan...jag kan inte mycket mer om detta ännu! (y)
 
S
En fråga, dessa vattenburna konvektorelement går de på el eller batteri? Känns nämligen jobbigt att dra el till mina 11 element när de ska bytas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.