Jag håller på att planerar in för ett husbygge.och står ochså i valet av golvvärme eller
radiatorer.
men det lutar nog mot radiatorer.
Sen ja läst boken  "husdoktorn går ronden" av christer harrysson.
och på hans hemsida där finns mycke läsvärt.
http://home.swipnet.se/byggochenergiteknik/
 
  • Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
Yamma skrev:
Alla som bygger Älvsbyhus och liknande går mot strömmen i så fall då de levereras med radiatorer.
Om jag inte är helt ute och cyklar så bygger väl Älvsbyhus med krypgrund, och då är det en lite annan sak. Jag ska ha platta under huset

Karjoe: Det var intressant läsning på http://home.swipnet.se/byggochenergiteknik/. Jag fastnade särskilt för detta:
Ju energisnålare byggnaden i sig är desto större relativ betydelse
har gratisvärmet. Svårigheter att hålla en jämn innetemperatur
ökar därmed, liksom risken för övertemperaturer. I täta och välisolerade
småhus föreligger därför ett större behov av att kunna
variera luft- och värmetillförseln i och mellan olika rum. Slutsatsen
av detta är bl a att reglerutrustningen och värmesystemet
i energisnåla byggnader måste reagera snabbare och ha mindre
värmetröghet. I första hand bör man därför satsa på enkel ventilation
(frånluft) och ett enkelt värmesystem (radiatorer). Luftvärme
och energislösande golvvärme bör undvikas. Radiatorer med termostater
ger den jämnaste innetemperaturen. Värmesystemet skall
vara placerat inomhus för att uppnå hög energieffektivitet.
 
Varför inte både och?! (eller nästan)

Om man gör med golvvärme o sen bara förbereder för radiatorer genom att dra rören i väggen/golvet mellan fönster o pannrum?

Då får man fördelarna med golvvärme o flexibiliteten om det skulle fallerera. Bara skruva upp radiatorer.
 
Mr XXX skrev:
Varför inte både och?! (eller nästan)

Om man gör med golvvärme o sen bara förbereder för radiatorer genom att dra rören i väggen/golvet mellan fönster o pannrum?

Då får man fördelarna med golvvärme o flexibiliteten om det skulle fallerera. Bara skruva upp radiatorer.
Du menar att man ska ha ett par rörpipor sticka upp under varje fönster? Snyggt.... :)

Ni får det nästan att låta som om golvvärme plötsligt exploderar när man minst anar det. Så illa är det väl ändå inte. Varför komplicera det hela - vill man inte åt komforten med varma golv så monterar man radiatorer.
 
Ni får det nästan att låta som om golvvärme plötsligt exploderar när man minst anar det. Så illa är det väl ändå inte. Varför komplicera det hela - vill man inte åt komforten med varma golv så monterar man radiatorer.
Nja, så är det absolut inte! Jag är övertygad om att det finns många som är skitnöjda med sin golvvärme och som inte ångrar en sekund att de satsade på det!

Jag vill väl egentligen bara sondera terrängen lite. Det känns hela tiden som man pratar ut i tomma intet när man tar upp frågan. Eftersom de flesta bygger med golvvärme idag så verkar ingen vilja acceptera att det fortfarande finns kufar som föredrar radiatorer.  ;)

Om jag tar frågan ett snäpp till: Skulle det kunna utgöra en risk att lägga trägolv direkt på plattan om man enbart värmer upp med radiatorer? Räcker ångspärren, som golvtillverkarna kräver att man "grundar med", eller finns det en fara för golvet i en sådan konstruktion?
 
Det finns förmodligen en fara med allt som har med ett husbygge att göra.
Jag har verkligen fördjupat mig i detta ämne och min slutsats är att det finns inget enkelt svar, dock verkar många "experter" förhållandevis ense om att golvvärme ovan plattan är att rekommendera om man nu skall ha gv. Effektivare och lättare att åtgärda om det händer nåt, men också dyrare och besvärligare att installera.

Jag skulle fortfarande vilja veta hur man gör i andra länder vad gäller gv vs radiatorer...
 
Pius skrev:
Jag skulle fortfarande vilja veta hur man gör i andra länder vad gäller gv vs radiatorer...
Om du tittar på våra grannländer som har liknande klimat tror jag du kommer se att man gör ungefär som vi.

MattiasK: Jag har aldrig sett en golvtillverkare som kräver golvvärme, så jag tror knappast det är ett problem att fimpa golvvärmen av det skälet. Du får ju inte jämföra en modent bygg platta på mark (med plast och 300mm cellplast under) med ett gammalt källargolv i ett hus byggt på 50-talet. I det senare fallet är det nog att utmana ödet att lägga trägolv i botten.
 
  • Gilla
Dan.H
  • Laddar…
Pius skrev:
Det finns förmodligen en fara med allt som har med ett husbygge att göra.
Jag har verkligen fördjupat mig i detta ämne och min slutsats är att det finns inget enkelt svar, dock verkar många "experter" förhållandevis ense om att golvvärme ovan plattan är att rekommendera om man nu skall ha gv. Effektivare och lättare att åtgärda om det händer nåt, men också dyrare och besvärligare att installera.
Detta är ju oxå något som diskuteras hit och dit. Hur mycket mer pengar rör det sig om egentligen om man jämför med att gjuta in golvvärmen? Det måste väl dessutom vara så att man får exempelvis öka takhöjden? Man bygger ju på en del...
 
W
Det finns tekniker att laga golvvärmeslingor tappvattenledningar mm utan att bryta upp golvet/väggarna. Kallas relining och används flitigt på avloppstammar mm men det finns även för golvvärme så det är igentligen inga problem att laga ingjutna golvvärmeslingor (eller i bjälklaget) om det skulle läcka, det är det som läcker ut som är problemet ;)

Ingen här inne har tagit upp att husstilen kan påverka valet oxo. Om jag skulle bygga en herrgårdsliknande villa tex skulle jag aldrig ha golvvärme utan gjutjärnsradiatorer för att det passar in. Om jag däremot skulle bygga en minimalistiskt villa skulle jag ha golvvärme.
I mitt hus som vi bor nu så är det radiatorer som gäller förutom i bad, där det större badrummet har vattenburen golvvärme + radiator och det mindre badrummet elgolv samt radiator (skulle aldrig löna sig att lägga in vattenburengolvvärme i ett lite badrum). Har enbart massiva trägolv så jag har inga problem med kalla golv.
 
Wester: Jag tycker precis som du att stilen på huset påverkar vilket val man gör.
Vi försöker få vårt hus i klassisk stil, med dragning åt "sekelskiftesstil", absolut inte minimalistisk eller trendig, så jag tycker rediga radiatorer passar bra och jag skulle inte alls störa mej på dem. Men så är jag en "ruckelromantiker" i skäl och hjärta :)

Vi skall ha trägolv, vilken sort vet vi inte ännu, men jag vill inte vara bunden till en viss sorts trä eller tjocklek p.g.a. golvvärmen, därför känns radiatorer mest intressant.

Bygger man å andra sidan i "modern" stil med plattor/stengolv är valet ganska självskrivet gv.
 
Pius & Wester: De tankarna har jag också! Vi ska bygga en enplans villa i "gammal" stil på landsbygden. Spröjs i fönster, faluröd nyans med vita knutar och rött enkupigt taktegel.

Jag skulle aldrig ex sätta in ett högblankt rött kök eller 30x30 klinkers i vardagsrummet. Det passar inte in i stilen. Det blir snarare pärlspont och trägolv och i den bilden passar radiatorer in. Jag hör dessutom till dom som inte stör mig på radiatorer under fönstren ;).

Skönt att höra att det finns andra därute som resonerar likadant!

Wester: Vad räknar du som ett litet badrum då?
 
W
Mattias K skrev:
Pius & Wester: De tankarna har jag också! Vi ska bygga en enplans villa i "gammal" stil på landsbygden. Spröjs i fönster, faluröd nyans med vita knutar och rött enkupigt taktegel.

Jag skulle aldrig ex sätta in ett högblankt rött kök eller 30x30 klinkers i vardagsrummet. Det passar inte in i stilen. Det blir snarare pärlspont och trägolv och i den bilden passar radiatorer in. Jag hör dessutom till dom som inte stör mig på radiatorer under fönstren ;).

Skönt att höra att det finns andra därute som resonerar likadant!

Wester: Vad räknar du som ett litet badrum då?

Ja du jag vet inte riktigt men under 3.5-4 kvm skulle jag nog räkna som litet, kanske även 5 kvm.
 
När jag var lite byggde farsan ett hus med platta på mark & radiatorer, det var i slutet på 70 talet.

vi hade aldrig kalla golv !!!

det var 3-glas fönster o jordvärme i huset. golvena var reglade uppe på plattan, så man hade ju inte ytbeläggningen direkt på plattan, till skilnad från det hus jag äger idag, då jag har ytbeläggningen direkt på plattan...
 
CarMan: Hur upplever du dina golv idag då? Har du golvvärme eller radiatorer?

Det måste väl vara det allra vanligaste idag, att man lägger golvet direkt på plattan, oavsett uppvärmning?
 
Mattias K skrev:
CarMan: Hur upplever du dina golv idag då? Har du golvvärme eller radiatorer?

Det måste väl vara det allra vanligaste idag, att man lägger golvet direkt på plattan, oavsett uppvärmning?

Görman? reglar man inte o sen 22mm spån?
jag har ett hus från 69 & det är lite kalla golv här. det vart lite bättre efter att jag bytte fönster.
Jag har radiatorer & golv direkt på betångplattan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.