Ska man ha så pass avvikande temperatur så måste man nästan ha en separat shuntgrupp ändå, då kan det inte bli en extrem skillnad i pris mot en glykolslinga.
 
Jag har LK golvvärme i uterummet men vi använder det nästan hela året. Är det minusgrader så brukar jag ställa termostatet på 11°C som sitter på väggen in mot huset.
Men än så länge 22/11 håller vi 21° även i uterummet då ligger klinkergolvet på 28°C.
Det tar 8-9 timmar att öka från 11 - 21° om det är -5-6° ute. Vi brukar ha julmiddagen där.
Uterummet och minipoolen 40°C året runt (35° på sommaren) ligger på en egen slinga med värmeväxlare som inte har ett dugg att göra med huset i övrigt, denna slinga med egna cirkulationspumpar är fyllda med brine (vatten + sprit) som rörfirman hade i 25L dunkar med sig.
Jag är mycket nöjd med mitt bygge.
Primär värme är fjärrvärme. 57,56 öre/kWh Maj-Aug 20,4 öre/kWh !! *moms
inga andra pålagor !
 
Jag tror inte det är några problem att hålla rummet på +10, och förutsätta att plattan håller plusgrader. Enda sätet att hålla +10 i luften, men minusgrader i plattan, är om du får all värme från någonannanstans. typ ständigt öppen dörr till huset. Men även då kommer troligen plattan att värmas av den luften.

Problemet ligger i om du får avbrott, ex. elavbrott några dagar. Huset klarar troligen bortåt en vecka innan det fryser, men uterummet kan nog frysa redan efter något dygn utan värme.
 
H hempularen skrev:
Jag tror inte det är några problem att hålla rummet på +10, och förutsätta att plattan håller plusgrader. Enda sätet att hålla +10 i luften, men minusgrader i plattan, är om du får all värme från någonannanstans. typ ständigt öppen dörr till huset. Men även då kommer troligen plattan att värmas av den luften.

Problemet ligger i om du får avbrott, ex. elavbrott några dagar. Huset klarar troligen bortåt en vecka innan det fryser, men uterummet kan nog frysa redan efter något dygn utan värme.
Förstår nog inte vad du menar. Det är väl ganska självklart att det är plusgrader i plattan om det är 10 + i uterummet. På vintern kan det få vara minusgrader i uterummet sålänge slingorna är tillräckligt varma för att inte frysa. Missförstår jag dig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.