Hej!
Behöver få lite tips. Har precis byggt hus. Jag har bergvärmepump och en slinga ut till uterummet. Det är ett vår/höst. Nu funderar jag på hur jag ska tänka med värmen. Under vintern vill jag i princip bara att slingorna inte ska frysa. Vill t ex inte att värmekostnaden ska bli högre pga av onödig uppvärmning i uterummet under vintern eller att "elda för kråkorna?
Hur kan jag veta/mäta/tänka för att det ska bli bra?
Tacksam för alla tips!
Mvh
/Calle
 
K KjellTimell skrev:
Lägg uterummet på en växlare så kan du köra glykol i den slingan och få det helt separarerat från övriga värmesystemet:
[länk]
Japp. Men glykol är uteslutet. Blir endast vatten.
 
Norrköping2009 Norrköping2009 skrev:
Japp. Men glykol är uteslutet. Blir endast vatten.
Nu har jag ingen kunskap i ämnet så det är inte avsett som kritik på något sätt, men är det inte nödvändigt med någon form av frysskydd för att inte riskera frysning i ett uterum vintertid?
Hur resonerar du när du säger att glykol är uteslutet och att bara köra vatten?
Eller menar du att du ska hålla slingan igång med en temperatur som ligger ovan nollan bara? Och vore inte detta riskabelt om man exempelvis drabbas av ett längre strömavbrott eller på andra sätt avbrott i funktionen?
 
Det låter lite riskabelt att ha vattenburen värme utan frostskydd i ett sådant utrymme.
 
H hempularen skrev:
Det låter lite riskabelt att ha vattenburen värme utan frostskydd i ett sådant utrymme.
När jag pratade med vvs-firman här så var det inga problem. Är en isolerad gjuten platta. Skulle jag stänga av den vintertid skulle jag haft glykol.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Nu har jag ingen kunskap i ämnet så det är inte avsett som kritik på något sätt, men är det inte nödvändigt med någon form av frysskydd för att inte riskera frysning i ett uterum vintertid?
Hur resonerar du när du säger att glykol är uteslutet och att bara köra vatten?
Eller menar du att du ska hålla slingan igång med en temperatur som ligger ovan nollan bara? Och vore inte detta riskabelt om man exempelvis drabbas av ett längre strömavbrott eller på andra sätt avbrott i funktionen?
Uteslutet för att den är igång på vatten nu.
 
Vill du kunna kallställa uterummet så är det separat slinga, shunt och glykol som gäller. Hade denna diskussion med Thermotech och den VVS firma som gjorde vårt värmesystem och de rekommenderade just detta för att kunna garantera funktionen och inte riskera frostskador.
 
Norrköping2009 Norrköping2009 skrev:
Uteslutet för att den är igång på vatten nu.
Då får man stänga systemet en stund, bryta ut slingan till uterummet och bygga om den till ett eget system.
 
Norrköping2009 Norrköping2009 skrev:
När jag pratade med vvs-firman här så var det inga problem. Är en isolerad gjuten platta. Skulle jag stänga av den vintertid skulle jag haft glykol.
Då är det väl inte svårare än att du får ha en termostat/spjällmotor för slingan till uterummet och ställa ner termostaten till lämplig temp och sedan leva med energitjuven. Kan kanske vara en idé att även ha en byggfläkt med termostat som backup i fall pumpen stannar så inte slingorna fryser.
 
R Robert-san01 skrev:
Då är det väl inte svårare än att du får ha en termostat/spjällmotor för slingan till uterummet och ställa ner termostaten till lämplig temp och sedan leva med energitjuven. Kan kanske vara en idé att även ha en byggfläkt med termostat som backup i fall pumpen stannar så inte slingorna fryser.
Problemet med rumstermostat är att du inte vet temperaturen i plattan. Du mäter rumstemperaturen. Sätter t ex termostaten på 10 grader och det är -10 ute så blir det inte så bra i ett sånt uterum.
 
Norrköping2009 Norrköping2009 skrev:
Problemet med rumstermostat är att du inte vet temperaturen i plattan. Du mäter rumstemperaturen. Sätter t ex termostaten på 10 grader och det är -10 ute så blir det inte så bra i ett sånt uterum.
Kan tilläggas att har du plusgrader i luften har du troligen plusgrader i plattan. Det gäller bara att placera rumsgivaren rätt så du inte får någon del som fryser trots att det är plusgrader i rummet.
 
K
Kan väl sätta en givare på returledningen och styra ett termoställdon till slingan mha av en arduino eller något att returen inte skall gå under 2-3 grader..

Tycker fortfarande att du skall bygga om kretsen och klämma in en växlare i mellan.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
Kan väl sätta en givare på returledningen och styra ett termoställdon till slingan mha av en arduino eller något att returen inte skall gå under 2-3 grader..

Tycker fortfarande att du skall bygga om kretsen och klämma in en växlare i mellan.
Japp. Glykol hade varit det bästa men budgeten tillåter inte det och därför är det bara vatten just nu. Jag hade en tanke att bara sätta en slangtermometer på returen och precis som du skriver hålla den på några grader. Är 2-3 grader lagom tror du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.