Jag tyckte 251 kWh/10 dagar, som blev 25 kWh/dygn. Men det är löpande månadsförbrukning, ser jag nu när du påpekar det, inte månadsvis.
Tyvärr går det inte att korrigera, tokdumt, kommer att står fel där i framtiden också.
Har ni 8,4 kWh/dygn, ja då är det en normal varmvattenförbrukning, enligt tumregeln.
Det blir 330 dagar x 8,4 = 2772 kWh/år. Man har ju semester ca 5 veckor per år. Jämför det med var enfamiljshusets totala energiförbrukning är. Då ser man att varmvattnet faktiskt inte är så stor andel, som många tror. Då kanske ni också enligt tumregeln har en total energiförbrukning på 18480 kWh/år?
 
Redigerat:
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Sedan har er 200 Liters varmvattenberedare värmeförluster till omgivningen på ca 55 W, blir 1,3 kWh/dygn.
0,055*24 kWh =/= 1,3 kWh...
 
15000 kWh per år för uppvärmning, varmvatten och hushållsström i en villa är väl inte särskilt mycket i mina ögon.
 
kashieda kashieda skrev:
0,055*24 kWh =/= 1,3 kWh...
Besserwisser, det var väl det Arnodt skrev?
 
Usch, jag räknar som en student!
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Om du är villig att leva utan varmvatten en dag kan du testa hur mycket VVB:n i sig förbukar (dvs hur mycket den läcker till omgivningen) utan mätare på följande sätt:
1) Starta från ett läge där beredaren just har värmt färdigt, dvs att termostaten slagit ifrån efter att ha gått en stund (t ex efter ett större uttag av vatten).
2) Stäng av beredaren och passa på att ta reda på dess effekt (bör stå på en skylt någonstans på den).
3) Avstå helt från att använda något varmvatten på exakt ett dygn (enklast om det går att stänga med en ventil, annars kan krävas lite disciplin)
4) När dygnet har gått, starta beredaren igen och klocka tiden det tar tills den värmt färdigt (termostaten slår ifrån).
Din metod funkar inte eftersom läckaget mot omgivningen minskar i takt med att temperaturen i beredaren sjunker. Jag mätte mitt läckage genom att logga tillslag och frånslag på termostaten och räkna utifrån patronens effekt på 3 kW.
Vår beredare är stor och gammal, och rymmer ca 285L. Läckaget till omgivningen fick jag till ca 200W i genomsnitt när inget varmvatten används, vilket verkar högt. Jag hoppas att nya beredare är bättre isolerade. Jag kan justera temperaturen i beredaren med ett vred, och det står på ca 70 grader.
 
Magnus E K
B b_hasse skrev:
Din metod funkar inte eftersom läckaget mot omgivningen minskar i takt med att temperaturen i beredaren sjunker.
Du har rätt, jag var lite för snabb där. Blir enbart en undre uppskattning som blir sämre ju mer temperaturen hinner sjunka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.