Hej, har en äldre vattenberedare och funderar om man på något sätt kan få fram hur mycket ström denna drar på vår förbrukning av el? Finns det något enkelt smart sätt.

Vi vill börja lokalisera våra strömkällor då vi känner att vi har för höga elräkningar, och relativt nyinköpt äldre hus, så vi lägger rätt åtgjärder till rätt pengaslukare :)
 
Tack, vad snällt!
 
Det går att sätta en separat elmätare till beredaren. Är den ansluten med stickpropp så finns det billiga mätare på t ex Clas Ohlsson och liknande.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Tyvärr är det inte mycket man kan göra åt en elektrisk varmvattenberedare när det gäller elförbrukning. Varmvatten vill man ha direkt vid öppning av kran. Det enda som går att trixa med är att justera ner termostaten och hålla en något lägre temp. på vattnet i beredaren, dock kommer då alltid diskussionen om legionellatillväxt i vattenledningar.
 
E etompau skrev:
Tyvärr är det inte mycket man kan göra åt en elektrisk varmvattenberedare när det gäller elförbrukning. Varmvatten vill man ha direkt vid öppning av kran. Det enda som går att trixa med är att justera ner termostaten och hålla en något lägre temp. på vattnet i beredaren, dock kommer då alltid diskussionen om legionellatillväxt i vattenledningar.
Detta handlar mer om att vi kollar vad olika saker drar, för att lägga energipusslet hur vårt hem ser ut då vi till slut landar i en elräkning. Dvs står varmvattenberedaren för ca 25% av räkningen eller 73% osv, så vi därifrån får fundera om man skall/behöver ändra beteende, eller om kostnad för vissa saker känns okej, gentemot livskvalite
 
Och förtjänsten med lägre temperatur i en elVVB är i stort sett försumbar. Det handlar om att värmeläkaget minskar med några Watt. Och en ny drar lika mycket för att värma vattnet som en gammal men är KANSKE lte bättre isolerad.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vad har ni för uppvärmningssystem och vad tycker du är mycket?
 
N Nygge72 skrev:
Detta handlar mer om att vi kollar vad olika saker drar, för att lägga energipusslet hur vårt hem ser ut då vi till slut landar i en elräkning. Dvs står varmvattenberedaren för ca 25% av räkningen eller 73% osv, så vi därifrån får fundera om man skall/behöver ändra beteende, eller om kostnad för vissa saker känns okej, gentemot livskvalite
Dusch och bad drar en del energi. Använd snålspolande munstycke och om möjligt dra ner på duschtiden.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Vi kör luft/luftvärmepump med elradiatorer som stödvärme. Elementen vet jag ju tar en del av kakan, då huset ej är optimalt för luft/luft när det blir kallt ute.

Mycket för oss är typ 2-3000kr/mån (104kvm enplanshus). Med toppnotering på 5000 en månad. Dock är jag ju medveten om att halva kostnaden är ju fasta avgifter numera, så då är det ju egentligen inte så mycket på förbrukning =)

Men det är ju tyvärr bara den delen jag kan skruva på.
 
Vad har ni för förbrukning i kWh? Kostnaden säger inte så jättemycket eftersom den beror på en massa andra saker än den faktiska förbrukningen.
 
N Nygge72 skrev:
Vi kör luft/luftvärmepump med elradiatorer som stödvärme. Elementen vet jag ju tar en del av kakan, då huset ej är optimalt för luft/luft när det blir kallt ute.

Mycket för oss är typ 2-3000kr/mån (104kvm enplanshus). Med toppnotering på 5000 en månad. Dock är jag ju medveten om att halva kostnaden är ju fasta avgifter numera, så då är det ju egentligen inte så mycket på förbrukning =)

Men det är ju tyvärr bara den delen jag kan skruva på.
Så är det idag. Fasta avgifter, skatter och moms är en stor del av elkostnaden.
Jag brukar förhandla bort den sk årsavgiften som både Vattenfall och Eon har. Gör några kronor/månad.
Testa det nästa gång ditt elavtal ska förnyas.
 
useless useless skrev:
Vad har ni för förbrukning i kWh? Kostnaden säger inte så jättemycket eftersom den beror på en massa andra saker än den faktiska förbrukningen.
Ligger väl omkring 15 000kwh/år ungefär tror jag (svårt att säga exakt då vi inte bor där hela året utan på annat ställe med)
 
E etompau skrev:
Fasta avgifter, skatter och moms är en stor del av elkostnaden.
Vad har ni för avtal om den fasta avgiften är en stor del av totalkostnaden? Jag har antagligen ett "pissavtal" men den fasta delen är under 10 procent. Skatter och moms är till största delen rörliga i mitt fall i alla fall.

Att man sen inte kan spara jättemycket på själva "elpriset" är en annan sak men nog kan man spara på minskad förbrukning.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad har ni för avtal om den fasta avgiften är en stor del av totalkostnaden? Jag har antagligen ett "pissavtal" men den fasta delen är under 10 procent. Skatter och moms är till största delen rörliga i mitt fall i alla fall.

Att man sen inte kan spara jättemycket på själva "elpriset" är en annan sak men nog kan man spara på minskad förbrukning.
På senaste räkningen stod den rena elkostnaden, (alltså utan abonnemang, energiskatt, moms, årsavgift och elöverföringskostnad) för 19 % av totalkostnaden.
Rörligt elpris, Eon, område 4, 16 A.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.