A.J. skrev:
Tack för alla svar. Vad kan det kosta att fixa lösningen med rör med värmekabel i, tror ni? Det finns ett eluttag monterat på väggen ett par meter ifrån, kanske kan elektrikern använda det för att sätta en dosa och få el till värmekabeln. Kanske inte så dyrt då om det inte behöver dras ny el ut? Antar att man inte kan använda el från dosan till värmepumpen, den ska väl vara ensam på sin elförsörjning?
Först offrar ni en massa ström att frysa luftfuktigheten (jo man tar reda på energin inne) sedan använder ni direktverkande el för att tina upp den frusna fuktigheten. Luft luft måste vara felplacerat i Sverige. (Skåne tillhör inte Sverige i detta fall)

Protte
 
Pratade med en bekant som menade att man kan avleda vattnet i avloppsrör med dimension 3 tum så ska inte vattnet frysa inuti. Om man ändå väljer rör med värmekabel, vilken typ av rör är lämplig? Dimension? Kan man använda värmekabel med monterad stickpropp? Kanske denna? http://www.clasohlson.se/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=36-3467
 
Hej
Kolla nu först var det droppar från pumpen, är det ett större område än du kan täcka med tex. 3" rör behöver du leda vattnet i röret. Klyv röret till en ränna så den inte kan bli stockad. Sedan går det att lägga rännan i så stor lutning att dropparna rinner obehindrad utåt från huset. Vänta tills nästa vinter, Fryser det till i rännan, skaffa en värmeslang, som du lägger i rännan. Den fungerar så att den slutar värma automatiskt (inre resistansen ökar markant) vid temperaturer över 0C. Det borde gå att köpa sån med stickproppen färdigt isatt.
 
  • Gilla
JCN
  • Laddar…
Att klyva röret verkar vara ett säkert sätt att få det fyllt med snö som fryser till...
 
Fast de flesta utedelar droppar det ju under på flera ställen så att säga, botten kan vara perforerad som en lagrad ost.. Låt det bara droppa rätt ner istället, det droppar och blir is, jaha och? :)
 
Tack för tipsen!

Vill helst ha en lösning med ett helt rör. Nu har jag provisoriskt lagt en hängränna för att leda ut vattnet från huset och när det har snöat och fryst på så blir det till att rensa isen från rännan. Tror att jag provar med ett helt rör på 3" för att se hur det blir. Får väl komplettera med värmekabel om det blir problem ...

Danne: jag vill inte ha allt vatten precis vid husgrunden. Även om det är platta på mark så verkar det kunna bli skador då betongen "suger åt sig" fukten (se länk i mitt första inlägg ovan). Min pump droppar ca 10liter/dygn vilket gör ca 1500 liter på 5 månader. Det blir en hel del vatten då det smälter ...
 
Redigerat:
Hus som inte tål lite vatten? Vad ska dom hitta på härnäst. Gräv undan all jord och skit vid husväggen så du kommer fram till gruset som plattan ska ligga på. Fyll sedan med grovt grus istället så att vattnet som droppar från pumpen inte "fastnar" i jorden och sugs upp av betongen utan rinner ner i marken. Värmekabel känns som en kraftigt desperat lösning! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.