Hej.

Vi bor i ett hus med installerad luftvärmepump. Under utomhusdelen ligger en bockad plåt som antagligen ligger där för att hindra kondensvattnet från att rinna ner i marken vid husgrunden. När jag tittade ut idag så var det ett tjockt lager med is (se bifogad bild) vilket måste betyda att det har droppat massor med vatten från utomhusdelen. Min fråga är: Är det bra att plåten ligger kvar och att det blir ett tjockt lager med is på den istället för att det vattnet rinner ner i marken?

Om jag tar bort plåten: tar husgrunden skada av vattnet som droppar ner precis vid grunden? (platta på mark). På ett företags hemsida läser jag att det i synnerhet kan bli problem med platta på mark då fukten kan tränga relativt långt in i konstruktionen. (http://www.lfs-web.se/index.htm?luftvarmepump-krypgrund.htm)

Hur allvarligt är detta? Finns det annars värmeisolerade slangar att köpa som man kan lägga för att leda ut vattnet en bit från grunden? Annars lär ju vattnet frysa i slangen ...

Tacksam för tips!

Mvh Andreas.
 
  • DSC000911.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Två tänkbara lösningar är:

1. Spann (hink för icke skåningar) som du får tömma varje dag (minst).
2. Rör som leder ut vattnet från huset med värmekabel i.
 
det var ialla fall inte så snyggt med plåten där, har inte sett nån annan som satt plåt sådär.

om du har bra drenerat & det lutar från huset så set jag ingen anledning för att vara orolig öve det vatten som kommer från värmepumpen (huset tål väll regn?)
 
Tack för era åsikter!

Jag håller med dig CarMan om att det ser bedrövligt ut med den jätteplåten där. Myrorna älskar tydligen att lägga sina ägg där under också för när vi flyttade in i somras så fanns det mängder med myrägg och myror ... Därför vill jag få bort den plåten.

Håller också med om att husgrunden borde tåla vatten. Tyvärr tror jag inte att dräneringen är så jättebra och dessutom verkar nästan plattorna luta ner mot huset (underarbetet är kanske bristfälligt utfört). Jag såg nu att betongen har sugit åt sig fukt på några ställen bredvid plåten ...

Verkar som om det blir arbete i vår med att lägga om plattorna och göra ett tillräckligt fall från huset och bra dränering under ... Detta skulle väl lösa problemet?

Är det elektrikern som fixar ett sådant rör med värmekabel i, som erikssonjorgen pratar om, eftersom jag antar att det ska anslutas till el? Vad kan det kosta isåfall? Eventuellt kan det vara en lösning fram till våren ...

Hur skulle ni gjort?
 
Man kan ställa en isbjörn under, som man tömmer när det behövs. Enkelt och billigt, bara att sparka till om det är blåis i den så lossnar det... Du ska nog låta plåten sitta kvar.
 
  • Gilla
AndreasPer
  • Laddar…
Jag kommer dra en rörledning (28mm) in i huset igen till en golvbrunn i källaren.
Värmekabel och isol på den snutten som är utomhus.
 
AnteB skrev:
Man kan ställa en isbjörn under...


nyfiken-isbjoern.jpg

Inte f-n skulle jag våga kicka till en sån, även om den ser lurvig och go ut...??

Skämt åsidå, vad är en isbjörn i sammanhanget?
 
Sätt upp två konsoler och ställ en balja(Ca 30-40 lit) på dem,så har du en enkel och billig lösning på ditt problem.Om det inte är väldigt hög luftfuktighet,så behöver du inte tömma den mer än var 3:e dag.Har den lösningen på mina pumpar,och det funkar helt perfekt.



/Flugfiskarn
 
Jag hade nog fixat en kabel med värme i som leder bort vattnet. Avsluta i dagvatten brunn eller något annat ställe. Springa och tömma hinkar och annat verkar vara jobbigt. Hur gör man om man åker bort?
 
En idé som jag själv har, är att om man ändå ska gräva upp och dränera om, så lägger man ned ett sådant typ 4 tums avloppsrör lika djupt som dräneringen (frostfritt) och drar iväg till samma dagvattenbrunn som dräneringsslangen går till, andra änden låter man sluta precis ovan jord mitt under pumpen. Då droppar det ned i röret och rinner vidare till brunnen... Vad tror ni?

/Mattias.
 
Tack för alla svar. Vad kan det kosta att fixa lösningen med rör med värmekabel i, tror ni? Det finns ett eluttag monterat på väggen ett par meter ifrån, kanske kan elektrikern använda det för att sätta en dosa och få el till värmekabeln. Kanske inte så dyrt då om det inte behöver dras ny el ut? Antar att man inte kan använda el från dosan till värmepumpen, den ska väl vara ensam på sin elförsörjning?
 
Jag har samma fråga som Nalleboda, behövs det verkligen värmekabel? någon som lagt markavloppsrör och klarar sig utan värmekabel?

Mvh/abbe
 
Nalleboda skrev:
En idé som jag själv har, är att om man ändå ska gräva upp och dränera om, så lägger man ned ett sådant typ 4 tums avloppsrör lika djupt som dräneringen (frostfritt) och drar iväg till samma dagvattenbrunn som dräneringsslangen går till, andra änden låter man sluta precis ovan jord mitt under pumpen. Då droppar det ned i röret och rinner vidare till brunnen... Vad tror ni?

/Mattias.
Tänk på katter osv. så ni inte får in dom i rören... Renstratt på kanske...
 
Fotografen skrev:
Skämt åsidå, vad är en isbjörn i sammanhanget?
Det kanske är en sån här "snöbjörn"
 
  • snöbjörn.jpg
puttrix skrev:
Det kanske är en sån här "snöbjörn"
hehe, det var en snöbjörn jag menade :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.