Vi hade samma problem i vår brunn. För oss räckte det att lyfta upp pumpen och slangen och borra ett pyttelitet hål högst upp på slangen så att det kom in luft i slangen, tog bort nästan all lukt och kostade ingenting. Fick tipset av en brunnsborrare.
 
  • Gilla
Talisman och 1 till
  • Laddar…
Maland Maland skrev:
Vi hade samma problem i vår brunn. För oss räckte det att lyfta upp pumpen och slangen och borra ett pyttelitet hål högst upp på slangen så att det kom in luft i slangen, tog bort nästan all lukt och kostade ingenting. Fick tipset av en brunnsborrare.
Ingen backventil?
 
T Talisman skrev:
Jag hjälpte igår min mamma att flytta till fritidshuset.

Väl där konstaterade vi att vattnet stinker, och smakar, ruttet ägg. Allra värst är varmvattnet.

Smaken är så påträngande att t o m kaffet knappt är drickbart.

Hon har året runt-vatten i form av egen borrad brunn.

Vi har testat att låta kranarna i kök och badrum spola kallvatten i någon timme. Det hade ingen effekt. Vi har gjort samma sak med varmvattnet. Ingen effekt.

Problemet har aldrig uppstått tidigare. Vattnet här brukar vara fantastiskt fräscht och gott.

Jag har förstås googlat, och läser om "svavelväte". Men befinner mig på en 4-årings nivå vad gäller sådant här. Mamma saknar också kunskaper på området.

Vad kan ha hänt? Är det en rörmokare man ska ta hit? Eller vattenreningsfirma? (Vad är skillnaden?) Vad är det som behöver göras? Hur undviker man att bli pålurad en uppsjö av olika filter, reningsverk etc som kanske inte behövs, när man har noll kunskap?

Tacksam för all hjälp.
Hej, börja med att kolla anoden på vvb. Låter väldigt sannolikt att det är den som behöver bytas.
 
  • Gilla
Talisman
  • Laddar…
L Lynexen skrev:
Hej, börja med att kolla anoden på vvb. Låter väldigt sannolikt att det är den som behöver bytas.
Brukar finnas en typskylt på vvbn, fota och visa rörmokare så tar dom med sig en ny. Om vvbn är väldigt gammal så kanske dags att byta vvb. Ha en dialog med röris så blir d säkert bra.
 
  • Gilla
  • Haha
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
P pipsqueek skrev:
Japp. Jag har det installerat hos oss och det tar bort all lukt-fungerat utmärkt i flera år.
T Talisman skrev:
Vi har nog spolat totalt 1 timme med kökskranen, och minst 45 minuter med badrumskranen.

Och kallvattnet har blivit mycket bättre.

Men varmvattnet är lika äckligt än. Väldigt tydligt också att ju varmare vatten, desto värre lukt/smak.
En tanke: har varmvattnet varit varmt nog? Om inte så kan det vara bakterier som byggts upp det varit under 60grader- det vattnet skall man absolut inte dricka isåfall. Det gäller då att tömma & sanera och höja värmen.
 
  • Gilla
Talisman
  • Laddar…
P pipsqueek skrev:
En tanke: har varmvattnet varit varmt nog? Om inte så kan det vara bakterier som byggts upp det varit under 60grader- det vattnet skall man absolut inte dricka isåfall. Det gäller då att tömma & sanera och höja värmen.
Dricka varmvatten? Jag är uppfostrad med att varmvatten använder man för att tvätta sig inte matlagning. Rätt eller fel... Det vet jag inte. Men det sitter kvar....
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
S
Många svar här, ingen blir kanske klokare nu. Men att spola ur varmvattenberedaren låter bra. Behövs ingen fackkunskap och kan hjälpa en del. Dvs ha kökskranen helt öppen på helt varmt. Flödet är väl kanske 5-10 liter/minut beroende på hur ny blandaren är. Nyare = snålare. Ger en fingervisning om hur lång tid din mor behöver spola för att omsätta beredarens vatten. Ta höjd för att omsätta vattnet i beredaren två gånger om. Sen får du se om du behöver ytterligare åtgärder.
 
  • Gilla
Talisman
  • Laddar…
P pipsqueek skrev:
En tanke: har varmvattnet varit varmt nog? Om inte så kan det vara bakterier som byggts upp det varit under 60grader- det vattnet skall man absolut inte dricka isåfall. Det gäller då att tömma & sanera och höja värmen.
Det vet jag inte, men vi har aldrig märkt att varmvattnet skulle vara mindre varmt än i t ex mammas permanentbostad (eller min).
 
S stugfar skrev:
Många svar här, ingen blir kanske klokare nu. Men att spola ur varmvattenberedaren låter bra. Behövs ingen fackkunskap och kan hjälpa en del. Dvs ha kökskranen helt öppen på helt varmt. Flödet är väl kanske 5-10 liter/minut beroende på hur ny blandaren är. Nyare = snålare. Ger en fingervisning om hur lång tid din mor behöver spola för att omsätta beredarens vatten. Ta höjd för att omsätta vattnet i beredaren två gånger om. Sen får du se om du behöver ytterligare åtgärder.
Bra! Tack!
 
A AndersS skrev:
Ingen backventil?
Bara ett par millimeter stort hål, räcker för att få in luft varje gång vattnet passerar. Hålet blir lite större hela tiden så efter 5-6 år fick vi ta upp slangen, ta bort en decimeter och göra ett nytt hål.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Dricka varmvatten? Jag är uppfostrad med att varmvatten använder man för att tvätta sig inte matlagning. Rätt eller fel... Det vet jag inte. Men det sitter kvar....
Ni skall nog låta bli att duscha eller använda varmvattnet överhuvudtaget om temperaturen varit under 55-60 grader en längre tid. Jag skulle ta dit en rörmokare snarast så att ni får rätsida på var felet ligger.
 
P pipsqueek skrev:
Ni skall nog låta bli att duscha eller använda varmvattnet överhuvudtaget om temperaturen varit under 55-60 grader en längre tid. Jag skulle ta dit en rörmokare snarast så att ni får rätsida på var felet ligger.
Jag förstår inte riktigt.

Fritidshuset står obebott under vinterhalvåret. Så något varmvatten - eller kallvatten - har överhuvudtaget inte använts på c:a ett halvår.

Men som jag redan har skrivit, har vare sig mamma eller jag någonsin upplevt att varmvattnet i fritidshuset inte är varmt nog.

Så - varför ska vi låta bli att duscha?
Utveckla gärna.
 
T Talisman skrev:
Jag förstår inte riktigt.

Fritidshuset står obebott under vinterhalvåret. Så något varmvatten - eller kallvatten - har överhuvudtaget inte använts på c:a ett halvår.

Men som jag redan har skrivit, har vare sig mamma eller jag någonsin upplevt att varmvattnet i fritidshuset inte är varmt nog.

Så - varför ska vi låta bli att duscha?
Utveckla gärna.
Ta dit en rörmokare som kan hjälpa dig- jag tror att det är det enklaste .
 
  • Gilla
Talisman
  • Laddar…
P pipsqueek skrev:
Ta dit en rörmokare som kan hjälpa dig- jag tror att det är det enklaste .
Ja, så får det bli!
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
T Talisman skrev:
Jag förstår inte riktigt.

Fritidshuset står obebott under vinterhalvåret. Så något varmvatten - eller kallvatten - har överhuvudtaget inte använts på c:a ett halvår.

Men som jag redan har skrivit, har vare sig mamma eller jag någonsin upplevt att varmvattnet i fritidshuset inte är varmt nog.

Så - varför ska vi låta bli att duscha?
Utveckla gärna.
Det är väl legionellabakterier han tänker på. Men jag har aldrig hört att vatten luktar illa av legionella, så det behöver ni nog inte vara rädda för.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.