80talshuset
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns inga särskilda krav i branschreglerna för väggar i tvättstugor. Förutom då regeln att golvets tätskikt ska vara uppvikt 5-10 cm på väggen. Observera att det inte alltid har funnits någon sådan regel utan om det är en tvättstuga som är 30 år gammal är det inte säkert att det finns något tätskikt på golvet heller.

Inte opraktiskt generellt men just typen på bilden dras rakt ut från väggen och kommer därmed att hamna framför dörren och göra att man måste huka sig mycket för att komma fram till tvätt och tork. Linor på andra hållet går förstås bra. Men nu förstår jag att du inte menade att det var just sådana linor som du har bestämt dig för.
Nä, det är nackdelen när man köper något äldre (huset är byggt 80-81) får hoppas på det bästa tills vi har rådd med en ordentlig renovering av utrymmet.
Ja precis, floorplanner som jag ritar i är ganska begränsat och ibland kommer man inte på engelska orden för allt. Men biltemas utdragbara torkställning är bara 61 cm djup, så kanske det hade fungerat? Men bra poäng med dörren, vill kunna utnyttja passagen även om tvätt är på tork utan att huka sig och hålla på!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
80talshuset 80talshuset skrev:
Det är enbart väggarna som kommer göras vid, jag hade hoppats på att någon här hade koll på riktlinjerna för väggarna :) Får höra med proffs.
På vilket sätt är tvättlinor ovanför maskinerna opraktiskt? Jag har inget annat utrymme / rum för det tyvärr.

Det är utdragbara torkställningar jag ritade in i renderingen, vet inte vad som funkar bäst tvättlinor eller ställningarna (renderingsprogrammet är otroligt begränsat så ritade in vad jag hittade). Är mest ömtåliga kläder som kommer torkas, resten åker i torktumlaren. Är bara 180 cm brett mellan väggarna där tyvärr.
Vad härligt med en snickarboa, vårt garage får nog döpas om till det 😅
80talshuset 80talshuset skrev:
Det är enbart väggarna som kommer göras vid, jag hade hoppats på att någon här hade koll på riktlinjerna för väggarna :) Får höra med proffs.
På vilket sätt är tvättlinor ovanför maskinerna opraktiskt? Jag har inget annat utrymme / rum för det tyvärr.

Det är utdragbara torkställningar jag ritade in i renderingen, vet inte vad som funkar bäst tvättlinor eller ställningarna (renderingsprogrammet är otroligt begränsat så ritade in vad jag hittade). Är mest ömtåliga kläder som kommer torkas, resten åker i torktumlaren. Är bara 180 cm brett mellan väggarna där tyvärr.
Vad härligt med en snickarboa, vårt garage får nog döpas om till det 😅
Ett alternativ till utdragbara torkställningar är torkhissar, ex en sån här https://www.badshop.se/badrum/badru...OtHUyCuWxKjn6Cr8ZXOzbE_tArLhp8_RoCG_sQAvD_BwE
 
  • Gilla
80talshuset
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.