80talshuset
I juli i samband med övertagande av hus ska vi göra en budget uppdatering av tvättstugan. Vi vill måla om rummet samt koppla bort vasken då vi inte har något behov av handtvätt etc där (vi vill slänga ut hela den stora otympliga utslitna vaskmöbeln som syns på bilden). Önskemålet är en lång bänk för att kunna vika tvätt mm.

Har läst på nätet att man ska ha speciell våtrumsfärg även till tvättstuga, gäller detta även utan kran? I dagsläget är det 80-90tals målad tapetytskikt.
Och behöver man ha en vvs kille eller är det relativt enkelt att stänga av och ta bort vask funktionen? Bör man ha vvs kille ur försäkringssynpunkt?

/Helen - 80talshuset
 
  • Tvättmaskin och diskho i ett litet utrymme med kakelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tvättstuga med tvättmaskiner, torkställ, korgar, vit arbetsbänk, dörr och växt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror bra det behöver vara tätskikt på golvet i tvättstuga.
Det skadar dock inte att ha våtrumsfärg på väggarna.
Vvs får du fixa själv om du kan och det är oftast inte så svårt.
 
  • Gilla
80talshuset och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Det kan vara praktiskt att ha vattenkanna och andra blomgrejer i tvättstugan i stället för i köket och då vill man ha en kran i tvättstugan. Trevligt att bara ha sånt som har med matlagning i köket. Även att tvätta penslar och annat liknande grovgöra kan vara skönt att slippa i köket och i badrummet.

Verkar inte helt praktiskt att ha tvättlinor ovanför tvättmaskinen om man behöver köra två maskiner efter varandra (eller framför dörren för den delen).
raveper raveper skrev:
Tror bra det behöver vara tätskikt på golvet i tvättstuga.
Ja, golvet plus 5-10 cm uppvik på väggarna. Bäst att läsa branschreglerna från BKR (klinker), GVK (våtrumsmatta) och Säker vatten (VVS).
80talshuset 80talshuset skrev:
Har läst på nätet att man ska ha speciell våtrumsfärg även till tvättstuga, gäller detta även utan kran?
Det är inte kranen i sig som orsakar vattenskador utan t.ex. tvättmaskiner och deras anslutningar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vid renovering räcker det om du använder våtrumsfärg på väggarna för bättre hållbarhet. Jag gissar att du inte ska ge dig på golvet och tätskiktet.
 
  • Gilla
80talshuset
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Verkar inte helt praktiskt att ha tvättlinor ovanför tvättmaskinen om man behöver köra två maskiner efter varandra (eller framför dörren för den delen).
Kanske inte på den ledden som på bilden, men det är helt fantastiskt att ha tvättlinor från vägg till vägg på bredden ovanför arbetsbänken. Perfekt för strumpor, underkläder m.m. Bara att lägga direkt på bänken från tvättmaskinen, sortera och hänga upp 🙂

Om TS säger att dom inte behöver vasken så behöver dom väl inte vasken. De har kanske någon annan grovvask för penslar m.m. Vi har själva en vask i ”snickarboa” och jag skulle aldrig vilja tvätta penslar eller diska blomkrukor i tvättstugan där vi har öppna tvättkorgar och ren tvätt på tork.
 
Jag har snyggat till flera badrum och tvättstugor och jag har bara målat med vanlig väggfärg med glans 20. Har aldrig varit nå problem. Ibland får jag känslan av att våtrumsfärg helt enkelt är väggfärg med glans 20 och namnet bara betyder att folk väljer rätt. Vanlig väggfärg är ju oftast glans 7-10 och sällan avtorkningsbar på nå bra sätt.
 
  • Gilla
80talshuset
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jag har snyggat till flera badrum och tvättstugor och jag har bara målat med vanlig väggfärg med glans 20. Har aldrig varit nå problem. Ibland får jag känslan av att våtrumsfärg helt enkelt är väggfärg med glans 20 och namnet bara betyder att folk väljer rätt. Vanlig väggfärg är ju oftast glans 7-10 och sällan avtorkningsbar på nå bra sätt.
Det går också bra. Oftast är våtrumsfärg mer tålig och har en bättre grundfärg/primer
 
  • Gilla
80talshuset
  • Laddar…
80talshuset
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vid renovering räcker det om du använder våtrumsfärg på väggarna för bättre hållbarhet. Jag gissar att du inte ska ge dig på golvet och tätskiktet.
Tack, ja det är bara väggarna som behöver lite uppfräschning. Golvet är neutralt och ser helt okej ut.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det går också bra. Oftast är våtrumsfärg mer tålig och har en bättre grundfärg/primer
jag har då aldrig uppfattat nån större skillnad än priset på burkarna.......
 
S Stefan1972 skrev:
jag har då aldrig uppfattat nån större skillnad än priset på burkarna.......
Jag har provmålat både sorter, det skiljer en del.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag har provmålat både sorter, det skiljer en del.
vad blev skillnaden då?
 
Inte hunnit utvärdera men färgen är tjockare och tåligare , märktes mest skillnad på grund/primer.
 
Nu framgår det ju inte vilken del i livet ni är i just nu men skulle personligen behålla vasken om ni inte har motsvarande ute, grovtvätta overaller nerspydda saker o fan o hans moster. Är rätt skönt att inte behöva ha vad som i handfatet eller köket där man har saker som ska in i munnen. I ert fall verkar ni ju ha dörr ut precis bredvid vilket gör de än bättre då det bara är att leda in skitiga ungar där o klä av, vattenpistoler mm kan även fyllas här istället för att dränka kök/hall mm. Just my 2 cents på något du inte frågade om 😇
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
80talshuset
BirgitS BirgitS skrev:
Verkar inte helt praktiskt att ha tvättlinor ovanför tvättmaskinen om man behöver köra två maskiner efter varandra (eller framför dörren för den delen).

Ja, golvet plus 5-10 cm uppvik på väggarna. Bäst att läsa branschreglerna från BKR (klinker), GVK (våtrumsmatta) och Säker vatten (VVS).

Det är inte kranen i sig som orsakar vattenskador utan t.ex. tvättmaskiner och deras anslutningar.
Det är enbart väggarna som kommer göras vid, jag hade hoppats på att någon här hade koll på riktlinjerna för väggarna :) Får höra med proffs.
På vilket sätt är tvättlinor ovanför maskinerna opraktiskt? Jag har inget annat utrymme / rum för det tyvärr.
M mrsnhp skrev:
Kanske inte på den ledden som på bilden, men det är helt fantastiskt att ha tvättlinor från vägg till vägg på bredden ovanför arbetsbänken. Perfekt för strumpor, underkläder m.m. Bara att lägga direkt på bänken från tvättmaskinen, sortera och hänga upp 🙂

Om TS säger att dom inte behöver vasken så behöver dom väl inte vasken. De har kanske någon annan grovvask för penslar m.m. Vi har själva en vask i ”snickarboa” och jag skulle aldrig vilja tvätta penslar eller diska blomkrukor i tvättstugan där vi har öppna tvättkorgar och ren tvätt på tork.
Det är utdragbara torkställningar jag ritade in i renderingen, vet inte vad som funkar bäst tvättlinor eller ställningarna (renderingsprogrammet är otroligt begränsat så ritade in vad jag hittade). Är mest ömtåliga kläder som kommer torkas, resten åker i torktumlaren. Är bara 180 cm brett mellan väggarna där tyvärr.
Vad härligt med en snickarboa, vårt garage får nog döpas om till det 😅
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
BirgitS
80talshuset 80talshuset skrev:
Det är enbart väggarna som kommer göras vid, jag hade hoppats på att någon här hade koll på riktlinjerna för väggarna :) Får höra med proffs.
Det finns inga särskilda krav i branschreglerna för väggar i tvättstugor. Förutom då regeln att golvets tätskikt ska vara uppvikt 5-10 cm på väggen. Observera att det inte alltid har funnits någon sådan regel utan om det är en tvättstuga som är 30 år gammal är det inte säkert att det finns något tätskikt på golvet heller.
80talshuset 80talshuset skrev:
På vilket sätt är tvättlinor ovanför maskinerna opraktiskt? Jag har inget annat utrymme / rum för det tyvärr.
Inte opraktiskt generellt men just typen på bilden dras rakt ut från väggen och kommer därmed att hamna framför dörren och göra att man måste huka sig mycket för att komma fram till tvätt och tork. Linor på andra hållet går förstås bra. Men nu förstår jag att du inte menade att det var just sådana linor som du har bestämt dig för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.