BirgitS BirgitS skrev:
Har du kollat hur mycket du får bort genom att kratta?
Jag har bara kört för hand hittills, för att försöka undvika att få med mig för mycket gräs. Men jag märker att det är väldigt utspritt nu. Kratta kanske är att föredra framför vertikalskärning?
Jag har i ren frustration trimmat bort någon "fläck" också, men misstänker att det inte är så effektivt eftersom rötterna blir kvar (?) och eftersom det kanske bidrar till ökad spridning över gräsmattan.
 
BirgitS
Ser rötterna på våtarven ut att vara sådana som sprider sig i sidled?

Gräset mår nog inte så bra av vertikalskärning så här års för det blir mer torkkänsligt när rötterna skärs av.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ser rötterna på våtarven ut att vara sådana som sprider sig i sidled?

Gräset mår nog inte så bra av vertikalskärning så här års för det blir mer torkkänsligt när rötterna skärs av.
Ja, det ser ut som att det sprider sig mer i sidled. Det sitter inte djupt.
 
En stålkratta med fasta pinnar lär vara ganska effektivt att få bort det med, den lämnar gräset ifred men sliter ut våtarven som växer mer som ett nystan.
 
Hur mår gräsmattan i övrigt? Jag har i princip bara sett nate på naken jord.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hur mår gräsmattan i övrigt? Jag har i princip bara sett nate på naken jord.
Det är märkligt för i övrigt mår gräsmattan bra. Vi flyttade in förra sommaren så det här är min första riktiga säsong här, men jag har gödslat, dressat och stödsått två gånger den här säsongen. Mattan är tät och grön. Möjligen att den behöver luftas en del, då det ser ut att vara rätt mycket "thatch" (som jag har lärt mig att det kallas). Jag läste någonstans att man kunde få in våtvarv via "köpejord". Hur trovärdig den uppgiften är vet jag inte, men det skulle kunna vara ett svar på frågan hur jag fått in skiten. Just eftersom det är så utspritt med, fläckvis över i stort sett hela mattan.
 
Det är ett ogräs som snabbt etablerat sig. Den kommer nog inte med jorden utan är snabb på att etablera sig i naken jord.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
C
Ja, åtminstone här i trakten var gräset sent igång denna säsong, vilket uppenbarligen gynnat vissa ogräs.
Förhoppningsvis blir det bättre nästa säsong.
 
Upps, läste fel på året. Lite sen på bollen kanske 🤔
 
Svarar mig själv här. Dök ju upp våtarv i år igen såklart. Rycka det för hand innebar att jag också ryckte med det lilla gräs som fanns vilket innebär många plättar med nysådd. Ser ju inte så kul ut så kan det undvikas är det att föredra.
Testade olika räfsor med böjliga plast/stål-spröt och roskrattan med fasta piggar men det var väldigt ineffektivt. Fasta stålpiggar var dock bäst.
Så testade jag Stigas mossrivare med fjädertillsatsen som i högsta läget fungerar som elkratta. Det här verkar fungera och tillsammans med uppsamlare så var det inget övrigt att kratta upp. Ska i alla fall utvärderas. Våtarv, klöver och annat ogräs (liten bladsalladliknande sak) följde med men gräset ser ut att ha klarat sig. Är hoppfull att detta ska fungera och att gräset som är kvar ska få överhanden i gräsmattan.
 
  • Ledsen
cpalm
  • Laddar…
Intressant att höra om mossrivaren. Själv gav jag upp förra sommaren, eftersom jag inte pallade riva mer för hand. I år ser det därför - inte helt oväntat - ännu värre ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.