Är det någon som har erfarenhet av ogräset våtarv i gräsmattan? Jag har fått det fläckvis över i stort sett hela gräsmattan och där jag inte plockar bort det breder det ut sig och blir mer och mer. Problemet är att det liksom breder ut sig över gräset och när jag plockat bort våtarven så blir det kalt under eftersom gräset har hunnit kvävas.

Har ni tips på hur man kan bekämpa? Är det enbart manuellt arbete och att slita upp allt? Och finns det förebyggande åtgärder?

Ni som haft problemet, har det varit årligt återkommande? Kan jag vänta mig samma bekymmer nästa år?
 
Om du inte vill bekämpa den med gifter eller riva upp hela gräsmattan är det väl att hindra den från att blomma och sätta frö som är steg ett.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
tensiden tensiden skrev:
Om du inte vill bekämpa den med gifter eller riva upp hela gräsmattan är det väl att hindra den från att blomma och sätta frö som är steg ett.
Och detta eftersom den är ett- eller tvåårig (gror oftast på hösten, blommar året efter för att sen dö).

Frön kan överleva i upp till 5 år enligt Wikipedia och groningen gynnas av uppluckring av jorden.

Jag vet inte hur det är just med våtarv men krattning får ofta den typen av ogräs att släppa från jorden så att det blir lättare att plocka bort dem.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och detta eftersom den är ett- eller tvåårig (gror oftast på hösten, blommar året efter för att sen dö).

Frön kan överleva i upp till 5 år enligt Wikipedia och groningen gynnas av uppluckring av jorden.

Jag vet inte hur det är just med våtarv men krattning får ofta den typen av ogräs att släppa från jorden så att det blir lättare att plocka bort dem.
Jag har hyfsat stora fläckar där den nu blommar med vita blommor. Då antar jag att en del av slaget redan är förlorat. Men det enda jag kan göra är att riva bort allt för hand då? Och eftersom fröna kan överleva länge i jorden är stor sannolikhet att det blossar upp igen framöver?

Om den gynnas av uppluckring av jorden är det då en dålig idé att till exempel vertikalskära gräsmattan?
 
tensiden tensiden skrev:
Om du inte vill bekämpa den med gifter eller riva upp hela gräsmattan är det väl att hindra den från att blomma och sätta frö som är steg ett.
Finns det gifter som biter på våtarv men inte tar död på gräset? Jag hör själv att det låter för bra för att vara sant, så jag antar att svaret är nej.
 
BirgitS
SimonLe SimonLe skrev:
Jag har hyfsat stora fläckar där den nu blommar med vita blommor. Då antar jag att en del av slaget redan är förlorat. Men det enda jag kan göra är att riva bort allt för hand då? Och eftersom fröna kan överleva länge i jorden är stor sannolikhet att det blossar upp igen framöver?
Fröna bildas ett tag efter blomningen så har de nyligen börjat blomma har det ju inte hunnit bli några nya frön men visst kan det finnas frön kvar i jorden som gror kommande år. Men rimligen blir det färre frön som gror för varje år.

Man får vara ihärdig när det gäller ogräs och gå över gräsmattan varje vecka när man har problem.
 
SimonLe SimonLe skrev:
Finns det gifter som biter på våtarv men inte tar död på gräset? Jag hör själv att det låter för bra för att vara sant, så jag antar att svaret är nej.
MCPA tar väl våtarv men sparar gräset?
Så det finns, ja. Men inte för vanlig konsument.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
SimonLe SimonLe skrev:
Finns det gifter som biter på våtarv men inte tar död på gräset? Jag hör själv att det låter för bra för att vara sant, så jag antar att svaret är nej.
Det finns exempelvis dicotex att köpa från ebay i Tyskland och Polen, men det är inte tillåtna medel i Sverige.

det är manuell rensning som gäller, efter någon säsong är du kvitt den om du tar det innan det hinner sätta frön varje år.
 
L Lutte skrev:
Det finns exempelvis dicotex att köpa från ebay i Tyskland och Polen, men det är inte tillåtna medel i Sverige.

det är manuell rensning som gäller, efter någon säsong är du kvitt den om du tar det innan det hinner sätta frön varje år.
Min känsla är som sagt att jag är lite sen på det i år, jag ser rätt stora "fläckar" med våtarv där det blommat. Men jag får väl köra på med manuell rensning nu och ställa in mig på samma nästa sommar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Som alltid med ogräs så blir det jobbigare ju mer man väntar. Bättre med många små rundor i trädgården för att rensa än att vänta flera veckor mellan gångerna. Själv river jag bara bort våtarv och låter gräset växa högt. Hade det varit så mycket att det blir kala fläckar så kastar jag på lite gräsfrön.

I djupskuggan på norrsidan precis bakom huset trivs den hos mig. Där skiter jag i det. Det ska helt enkelt inte vara gräs där. Dumt att kämpa mot naturen.
 
B Bombus pratorum skrev:
Som alltid med ogräs så blir det jobbigare ju mer man väntar. Bättre med många små rundor i trädgården för att rensa än att vänta flera veckor mellan gångerna. Själv river jag bara bort våtarv och låter gräset växa högt. Hade det varit så mycket att det blir kala fläckar så kastar jag på lite gräsfrön.

I djupskuggan på norrsidan precis bakom huset trivs den hos mig. Där skiter jag i det. Det ska helt enkelt inte vara gräs där. Dumt att kämpa mot naturen.
Vågar man strunta i en del av gräsmattan eller kan frön spridas i vinden och ”landa” på den del av gräsmattan som man bryr sig om? Jag har också en norrsida som jag skiter i, men om ogräset där kan ”sprida sig” till resten så får jag rensa där också
 
SimonLe SimonLe skrev:
Vågar man strunta i en del av gräsmattan eller kan frön spridas i vinden och ”landa” på den del av gräsmattan som man bryr sig om? Jag har också en norrsida som jag skiter i, men om ogräset där kan ”sprida sig” till resten så får jag rensa där också
Fröna sprider sig säkert. Fast inte särskilt mycket hos mig iaf. Men de ska ju trivas där de landar också. Vill ju ha det lite mörkt och fuktigt så till de torra delarna kommer den troligen inte sprida sig.
 
Beroende på hur du bor så brukar myskankor gilla våtarv.
Mina älskar det.
 
Kan man riva upp skiten med vertikalskäraren? Det känns som ett evighetsarbete och gå över hela mattan för hand.
 
BirgitS
Har du kollat hur mycket du får bort genom att kratta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.