T Toddep skrev:
Det va inte enligt min k ritning. Men det va rekomendationer ifrån flera grund tillverkare så det verkade som det va vanligt att man gjorde med dessa mått. Alltså man sätter kantelementet och sen på andra lagret cellplast så överlappar man kantelementen 10cm och sen på tredje lagret hamnar då kant i kant med kantelementet. Då blir det en stark vot.
Det va sen jag själv som valde hårdare kantelement.

Kantbalken blir då ca 40 cm på andra lagret och 50cm på tredje

Okej.
Hur hårda kantelement har du? Ja det blir en rejäl vot.
 
K Klumpen46 skrev:
Okej.
Hur hårda kantelement har du? Ja det blir en rejäl vot.
Tror jag körde s200 kantelement och s100 cellplast skivor
 
Det går framåt med innerväggrna. Jag kommer sakna lite block. Finna här någon av mina trogna följare som har lite block till salu i närheten? Behöver 300 mmoch 200mm breda block.
 
  • Byggnation av innervägg med vita block, kabeldragning synlig, sökes block till projektet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En byggarbetsplats med ljusa innerväggar under uppbyggnad och byggmaterial spridda på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis uppbyggda innerväggar av vita block med ett synligt vattenrör och en vattenpass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvfärdig innervägg av block i byggprojekt med synliga installationer och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvfärdiga innerväggar av block i ett byggprojekt med synliga elinstallationer och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Konstruktionsprocess med halvfärdiga innerväggar av block i en byggmiljö med synliga elledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvfärdig innervägg av ljusa byggblock i en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis uppbyggda innerväggar av vit isoleringsblock i ett byggprojekt med synliga elkablar och en stege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innervägg under konstruktion med vita block, stege i mitten och kablar längs väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Halvfärdigt rum med uppbyggda innerbetongväggar och lösa block på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum under renovering med oputsade betongblocksväggar, byggmaterial och en stege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Under konstruktion med halvfärdiga vita innerväggar av block och utspridda kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy uppåt mot ett oavslutat innertak med synliga elledningar och uttag i en delvis byggd vägg av vita block.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggplats med halvfärdiga innerväggar av block och elinstallationer, verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett rum under konstruktion med vita isoleringsblock och murblock samt en tumstock som lutar mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum under renovering med synliga betongblocksväggar och ett virrvarr av kablar hängande från taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats inomhus med pågående installation av innerväggar och utspridda byggnadsblock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående arbete med innerväggar, elektriska installationer och vita EPS-block på ett bygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats inomhus med halvfärdiga vita väggar av block och elektriska ledningar hängande från taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JJL - Ljungen 4 och 6 till
  • Laddar…
Har tyvärr bara en halvpall 365 block över.
Hur orkar du mura innerväggarna, jag ser framemot att få regla och gipsa nu när man murat skalet.
 
  • Gilla
Bygg hagberg
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Har tyvärr bara en halvpall 365 block över.
Hur orkar du mura innerväggarna, jag ser framemot att få regla och gipsa nu när man murat skalet.
Det är kul att mura :p
Reglar och gips använder jag på jobbet 5 dagar i veckan så jag hinner aldrig sakna det :cool:
 
  • Gilla
boschkenta och 8 till
  • Laddar…
Brorsan har jobbat på med fasaden i påsk :D(y)
Bara en bit kvar på framsidan kvar nu sen är allt putsat utvändigt
 
  • Ett hus under renovering med delvis putsad fasad, byggmaterial och stegar framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus under renovering med halvfärdig putsad fasad, skyddsplast på fönster och byggställning i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnadsställning vid husfasad med nyputsad yta och plastövertäckt fönsterparti under arbetet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husfasad under renovering med ny puts, skyddsplastade fönster och byggmaterial framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JJL - Ljungen 4 och 7 till
  • Laddar…
Husets ända trä vägg blir mellan sovrum och klädkammare som hamnar bakom sängen med varsin ingång med infällda dörrar
 
  • Renoveringsarbete med en pågående installation av en trävägg mellan sovrum och klädkammare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående bygge av en trävägg med öppningar för infällda dörrar mellan sovrum och klädkammare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JJL - Ljungen 4 och 3 till
  • Laddar…
Dörren in till stora badrumet blir det också in infälld dörr så det blev en murad vägg på ena sidan och sen kommer pocketkarmen sen kläs andra sidan med sten skiva.
Dett har jag funderat mkt på men det ser ut som det inte va så svårt att lösa ändå.
Målet va att ha stenväggar i hela badrumet och det blev det(y)
 
  • Pågående installation av en infälld dörr i en ny murad vägg i ett renoveringsprojekt för ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Infälld dörrkonstruktion under arbete med murad vägg och pocketkarm vid stort badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pågående konstruktion av en infälld dörr i ett badrum med en murad vägg och material för installationen synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsarbete i badrum med murad vägg, framdragning av rör och förberedelse för infälld dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JJL - Ljungen 4 och 6 till
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Brorsan har jobbat på med fasaden i påsk :D(y)
Bara en bit kvar på framsidan kvar nu sen är allt putsat utvändigt
Putsade han allt det där över påskhelgen?
Ser bra ut.

Vi får vårt putsat i början på Maj, men de skulle vara mellan 2-4 personer och skulle ta några veckor :/
 
  • Gilla
Obo1
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Putsade han allt det där över påskhelgen?
Ser bra ut.

Vi får vårt putsat i början på Maj, men de skulle vara mellan 2-4 personer och skulle ta några veckor :/
Japp men två av sidorna va grundade innan men ändå mkt jobb.
Först ska alla smygar fyllas ut innan man sätter hörn förstärkningarna
 
Klart man kan ha inwall högtalare och baslåda i stenhus. Vänta och se :D(y)
 
  • Renoveringsfas i stenhus med utskurna hål för inwall högtalare och kabeldragning synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jonte0 och 12 till
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Klart man kan ha inwall högtalare och baslåda i stenhus. Vänta och se :D(y)
Oj! Det var modigt! Har aldrig vågat det, eftersom ny teknik har gjort högtalare mindre och effektivare. Men det kommer att bli fin bas.
 
banjoragge banjoragge skrev:
Oj! Det var modigt! Har aldrig vågat det, eftersom ny teknik har gjort högtalare mindre och effektivare. Men det kommer att bli fin bas.
Hålen är så stora för att det ska få plats lådor med måtten 45*60 cm sen kommer det bara synas vita galler som är ovala som högtalarna sen så detta blir så diskret det bara kan bli och inget som tar plats då det är monterat inne i väggen
 
  • Gilla
banjoragge och 1 till
  • Laddar…
T Toddep skrev:
Glidskikt limmades fast och första blocken lades på plats i ca 15mm c-bruk.
Tjena! Har en liten fråga då det är dags för mig att limma första blocken. Jag ska också använda mig av glidskikt, grundisolering som jag har tänkt limma fast med det klistret jag köpte utav xella.

Sen blir det att sätta första blocken i murbruk. Varför kom det sig att du använde dig utav C-bruk och inte B-bruk. På finjas Puts och murbruk c står det att det inte ska användas till bärande konstruktioner. Då borde B-bruk vara bättre, eller det är något jag, har missat. Tacksam för svar.
 
K Klumpen46 skrev:
Tjena! Har en liten fråga då det är dags för mig att limma första blocken. Jag ska också använda mig av glidskikt, grundisolering som jag har tänkt limma fast med det klistret jag köpte utav xella.

Sen blir det att sätta första blocken i murbruk. Varför kom det sig att du använde dig utav C-bruk och inte B-bruk. På finjas Puts och murbruk c står det att det inte ska användas till bärande konstruktioner. Då borde B-bruk vara bättre, eller det är något jag, har missat. Tacksam för svar.
Valde cbruk för att det stod i xellas arbets beskrivning.
Det är ju kalk block så förmodligen är det därför kalk bruk ska användas.
Du kan ju höra med xella igen :)
Lycka till och kör hårt!
 
  • Gilla
Klumpen46
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.