Ja du drx, alla vi människor har olika syn på kvalitet och detta kan nog ältas till oändlighet.

Ni som undrar om vilket kök ni skall satsa på: åk runt till så många återförsäljare ni kan och känn på sakerna, ryck i dom, slå in lådorna och kolla dämpfunktionerna, titta på vad som finns som tillval, passar köket i mått för er?, vilken service kan de ge er?, hur blir man bemött av personalen, ta in många offerter och försök gärna pruta.

Men..... är det bara låg kostnad som gäller för några så välj IKEA eller Kvik.
 
Självklart tycker folk att just deras kök är det bästa ;) Själva valde vi Tibrokök och det är det absolut bästa köket man kan köpa för pengar ;D ;)

Plus för IKEA är deras priser.
Minus är valmöjligheter när det gäller skåpmått och utseende på luckor. Dessutom får man montera ihop hela rasket själv, vilket avskräckte MIG. ( Ja jag är lat, och hatar allt som måste skruvas ihop. )

Ang kvalitet eller inte så har jag hört både och. Åk runt och titta på massor med kök från olika tillverkare och bilda er en egen uppfattning. Oftast kan man pruta rätt rejält hos dom lite dyrare tillverkarna. Vi fick ner vårat kök med 30000:-. Och då fick vi också köpa alla vitvaror till "o-momsade" priser.
 
Tack tufboufe för prisjamförelse. Vi beställde vårt nya kök från Epoq, men efter några veckor fick vi beskedet att den typen som vi beställde (vita luckor, högglans) ska läggas ner p.g.a. kvalitetsbrister. Så nu är vi tillbaks på ruta 1....
Det lutar åt att vi kombinerar IKEA och KVIK. Nedre delen av köket (bänkskåp mm) IKEA och alla väggskåp tar vi från KVIK.
Vitvaror är redan beställda från Polen (Whirlpool), hoppas allt kommer i tid.
 
Gutte skrev:
Självklart tycker folk att just deras kök är det bästa ;) Själva valde vi Tibrokök och det är det absolut bästa köket man kan köpa för pengar ;D ;)

Plus för IKEA är deras priser.
Minus är valmöjligheter när det gäller skåpmått och utseende på luckor. Dessutom får man montera ihop hela rasket själv, vilket avskräckte MIG. ( Ja jag är lat, och hatar allt som måste skruvas ihop. )

Ang kvalitet eller inte så har jag hört både och. Åk runt och titta på massor med kök från olika tillverkare och bilda er en egen uppfattning. Oftast kan man pruta rätt rejält hos dom lite dyrare tillverkarna. Vi fick ner vårat kök med 30000:-. Och då fick vi också köpa alla vitvaror till "o-momsade" priser.
Är inte min åsikt att IKEA har bästa köket, dock är jag nöjd med mitt.
Det som störde mig var kommentaren om rangligheten då det ej är MITT intryck.

Resten av inlägget håller jag till fullo med om :)

 
turbouffe skrev:
Ja du drx, alla vi människor har olika syn på kvalitet och detta kan nog ältas till oändlighet.

Men..... är det bara låg kostnad som gäller för några så välj IKEA eller Kvik.
Konsten ligger väl snarare i att väga kvalitet och kostnad mot varandra eller ?

Jag valde mellan HTH och IKEA men eftersom skillnaden var 100.000 kr så valde jag IKEA då jag ej kunde förmå mig att lägga de pengarna extra.

Dock klankar jag ej ner på folk som köper den dyrare eller billigare varianten, lite för trångsynt tänkande enligt mig iallafall.

Du svartmålade ju trots allt rätt många konsumenter som handlat sitt kök på IKEA.



 
Ni berör ganska intressant ämne. Och det är den kontinentala synen på köket och den skandinaviska. Det typiskt kontinentala är att man byter kök ofta och lägger inte specielt mycket pengar på det. När man t.ex. flyttar så tar man sitt kök med sig eller köper nytt till det nyinköpta huset eller lägenheten. Däremot här i Sverige betraktas köksbyte som engångsförteelse och man läger hur löjligt mycket pengar som helst på det. Jag möts ofta av åsikten att "nu har vi bytt kök så det gör vi inte mer, det får duga nästa 30 år". Jag tycker att det är ganska trist beteende.
Jag delar den kontinetala synen på kök. Hellre byter kök var 10e år för 40 ksek än lägger 120ksek och har samma i 30 år.
 
Vi ska till och köpa kök till vårt husbygge nu. Vårt resonemang går i banorna att köpa köket billigt för att kunna lägga lite extra på annat i köket.

Istället för att köpa ett Haga kök för 100.000 med standard produkter skulle det kunna bli ett IKEA kök för 40.000 med pengar över till ordentlga stenskivor, måttbeställd diskbänk osv.

Vad man tycker är så olika men det finns inte någon anledning att klanka ner på andra på grund av deras val.
 
drx skrev:
Du svartmålade ju trots allt rätt många konsumenter som handlat sitt kök på IKEA.
Om jag säger det rent ut att lägga ner den diskussionen då det var vad vi tyckte om köket som jag skrev i mitt inlägg, sedan är det sorgligt att du skriver att jag svartmålar alla som har ikea kök.
 
Är det hela köket eller fortsätter det till höger?
 
turbouffe skrev:
[quote author=drx link=1137876627/0#19 date=1138193448]Du svartmålade ju trots allt rätt många konsumenter som handlat sitt kök på IKEA.
Om jag säger det rent ut att lägga ner den diskussionen då det var vad vi tyckte om köket som jag skrev i mitt inlägg, sedan är det sorgligt att du skriver att jag svartmålar alla som har ikea kök.
[/quote]

Jag delger endast min åsikt liksom du har gjort och det är väl bra att man tar en diskussion om detta.

Om du sedan läser ditt inlägg så gav du ju en rätt frän kommentar åt dem som handlar IKEA & Kvik kök.

Men vi kan vara eniga om att släppa diskussionen då tråden har lämnat det den var ämnad för.  :)

mvh

Fredrik
 
Är det hela köket eller fortsätter det till höger?
Jag antar att det är en fråga till mig.

Det är hela köket. Rummet fortsätter en bit till höger och även till vänster.
Vi har en fristående Kyl/frys som inte syns på bilden.
 
Ser mycket fint ut Rambo !  :)

En live bild hade inte varit fel så man ser hur ni satt kakel med.
 
Ja Rambo, det var en fråga till dig. Ursäkta otydligheten.

Har du flera bilder som kan visa köket i sin helhet?
 
Här kommer lite bilder på köket.
Allt är dock inte klart som ni märker på bilderna.  :)

 
  • IMG_0475_resize.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nästa bild
 
  • IMG_0471_resize.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.