Fiskbensparketten är jättefin och det är kul att allt fler satsar på den.
Jag noterade att ni har bänkskåp framför elementet (under fönstret).
Jag har två frågor.
1. Hur löste ni elementet?
2. Om bänksskivan nu ligger över nivån på den delen av fönstret, hur löste ni det?

Som sagt: mycket snyggt.
 
Barea skrev:
Fiskbensparketten är jättefin och det är kul att allt fler satsar på den.
Jag noterade att ni har bänkskåp framför elementet (under fönstret).
Jag har två frågor.
1. Hur löste ni elementet?
2. Om bänksskivan nu ligger över nivån på den delen av fönstret, hur löste ni det?

Som sagt: mycket snyggt.
Tack. Elementet står kvar. Fönstret sitter ca en dm in i väggen, och det är svårt att beskriva, men väggen lutar liksom innåt upp mot fönstret så det är närmare en decimeter luftspalt, och sedan är det lite öppet under skåpen över sockeln. Skåpen står en bit från från väggen med andra ord. Utanför elementet.
 
Nu har vi fått kakel och eluttag (det går inte fort). Vi var tvugna att göra ett återköp på bänkskivorna. Återstår gör lite fogning och montering av köksfläkten.

När kaklet kommit upp är jag inte så säker på den bruna träpersiennen längre. Får se om jag byter ut den mot något annat.
 
  • kk_007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Helt enkelt Underbart med NY Fiskebensparkett!
Trodde knappt det existerade folk som kunde lägga det längre :p
 
Illunion skrev:
Helt enkelt Underbart med NY Fiskebensparkett!
Trodde knappt det existerade folk som kunde lägga det längre :p
Det finns många företag som gör det. Vår hittar du på www.parkettdesign.se. 795 kr per kvm var ett specialpris de körde i somras.
 
Så, upptäckte vi idag att vi fått en vattenskada. Anslutningen till avloppet var otät... Vatten under parketten som har rest sig...
 
Ajdå :(
Inte bra.

Jag bävar också för det.
Hoppas att jag slipper.
 
Så, upptäckte vi idag att vi fått en vattenskada. Anslutningen till avloppet var otät... Vatten under parketten som har rest sig...
Jag lider med er. Hoppas ni slipper slita upp parketten.
Om ni måste göra det: ge er inte - sätt dit en ny fiskbensparkett!
 
Jo, det är lite jobbigt. Golvet är lagt utan trösklar på nästan 160 kvm... Blir ju inte perfekt igen om de måste lägga, slipa om och lacka en del av det. Men samtidigt vill man ju inte att plywoodskivorna under möglar...

Samtidigt känns det skönt att man inte har anlitat någon kringresande rörkille utan f-skattsedel för jobbet, utan "skandinaviens ledande installations- och serviceföretag". Men försäkringsbolaget var förvånansvärt ointresserat av vem som gjort det. De kommer och besiktigar och ser om det är rätt gjort bara.
 
dasjo skrev:
Jo, det är lite jobbigt. Golvet är lagt utan trösklar på nästan 160 kvm... Blir ju inte perfekt igen om de måste lägga, slipa om och lacka en del av det. Men samtidigt vill man ju inte att plywoodskivorna under möglar...

Samtidigt känns det skönt att man inte har anlitat någon kringresande rörkille utan f-skattsedel för jobbet, utan "skandinaviens ledande installations- och serviceföretag". Men försäkringsbolaget var förvånansvärt ointresserat av vem som gjort det. De kommer och besiktigar och ser om det är rätt gjort bara.
Dasjo,

Tråkigt när det händer, men du har tur att du har anlitat "skandinaviens ledande installations- och serviceföretag". Man får hoppas på att ni kommer överens... Annars så bör du (beroende på kontrakt / kvitton) ha ganska bra på fötterna.

När försäkringsbolaget kommer och kollar, gör dem uppmärksamma på konstruktionen och fråga om det är en bra idé att kolla hela golvet. Då kan ju du vara säker på att vatten inte har krupit under hela golvet och du har vattenskador i andra ändan av huset.


Också, se till att kolla in http://www.vattensakra.nu Det skulle ju vara synd om du får lika tråkiga problem nästa gång du får en läcka....


MvH
Bobbo
 
Igår hann vi med både försäkringsbolagets besiktningsman och få upp en fläkt. Vi struntar i att mjukfoga då de förmodligen måste ta bort underskåpen när golvet ska brytas upp och det som är under undersökas mer noggrannt för hur drabbat det är av vattnet.
 
  • flakt2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bobbo krull skrev:
Dasjo,

Tråkigt när det händer, men du har tur att du har anlitat "skandinaviens ledande installations- och serviceföretag". Man får hoppas på att ni kommer överens... Annars så bör du (beroende på kontrakt / kvitton) ha ganska bra på fötterna.

När försäkringsbolaget kommer och kollar, gör dem uppmärksamma på konstruktionen och fråga om det är en bra idé att kolla hela golvet. Då kan ju du vara säker på att vatten inte har krupit under hela golvet och du har vattenskador i andra ändan av huset.


Också, se till att kolla in [länk] Det skulle ju vara synd om du får lika tråkiga problem nästa gång du får en läcka....


MvH
Bobbo
Försäkringsbolaget tar hela kostnaden. Det enda vi ev behöver ta med vvs-firman är om vi vill att de ska ersätta oss för självrisken på 2000 kr. När de lägger om golvet ska jag be dem svetsa en plastmatta med kanter under avlopp och vattenanslutning, så att vattnet rinner ut i köket och läckor märks direkt.
 
Så snyggt!! Vi är också lite inne på Mano i köket. Vi hade helt bestämt oss för Bianco (högblankt med handtag) men tycker nu nästan att Mano är snyggare. Vår enda fundering är hur praktiskt det är... Är det svårt att hålla rent luckorna när man saknar handtag? Blir det fläckar? Är de svåra att få bort?
 
Jennie och Ola skrev:
Så snyggt!! Vi är också lite inne på Mano i köket. Vi hade helt bestämt oss för Bianco (högblankt med handtag) men tycker nu nästan att Mano är snyggare. Vår enda fundering är hur praktiskt det är... Är det svårt att hålla rent luckorna när man saknar handtag? Blir det fläckar? Är de svåra att få bort?
Det blir fläckar om man är smutsig. :) Men det är inte svårt att torka bort. På högblankt syns fläckarna direkt, men är å andra sidan rätt lätta att torka bort.

Man sparar ju också lite hantverkartimmar (egna eller betalda) för att montera handtag på alla luckor. :)
 
Ser jag fel om jag säger att ni förlorat lite skåpsutrymme i överskåpen? De nya ser inte ut att gå hela vägen upp, utan ni har förlorat översta hyllan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.