Hej

Jag har aldrig tänkt på det tidigare men idag höll jag på att köra in i ett träd som fallit ner över vägen. Min fråga är vem jag egentligen skall ringa till? 114 eller något numer på trafikverket? Är det också 114 vid viltolycka?
 
harry73
jag skulle ringa 11414 om det är en större väg (där trafikverket eller en kommun är väghållare) är det en mindre väg, skulle jag ta mig förbi trädet eller vända och utgå ifrån att någon annan åtgärdar det
 
  • Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Har inte folk med sig egen motorsåg i bilen nuförtiden?
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Har inte folk med sig egen motorsåg i bilen nuförtiden?
Nej, vissa äger inte ens en motorsåg. Kan du tänka dig? Dagens ungdom.
 
  • Gilla
Mmhe71 och 3 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Har inte folk med sig egen motorsåg i bilen nuförtiden?
Nä den läcker ju sågkedjeolja. ;) yxa är däremot med :)
 
Nu tramsade jag visst ur tråden. Men rent allmänt instämmer jag med harry73 i #2
 
M MagHam skrev:
Nu tramsade jag visst ur tråden.
Äsch, bara halvvägs ju.

Efter höst/vinterstormar har jag alltid med vedsåg + släpkärra.
Hur ska man annars få hem veden?
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Blev nyfiken själv och kollade lite....
Hittade en sida från Trafikverket med kontaktuppgifter, kanske dit man skall ringa...


Vill du anmäla fel, skador eller hinder som kräver omedelbar åtgärd?
Ring vår kundtjänst på telefon 0771-921 921. Du kan ringa dygnet runt.

Du kan också felanmäla och rapportera hinder eller skada på vägen via formulär:
Formulär för felanmälan väg
https://www.trafikverket.se/tjanster/Anmal-skador-och-brister/
 
  • Gilla
Mmhe71 och 2 till
  • Laddar…
harry73
Träd över vägen är antingen akut trafikfara och då skulle jag ringa 112 eller lite mindre akut trafikfara och då räcker det med 11414

Syftet är att få dit räddningstjänsten för att ta bort trädet. Har man asfaltskador kan man ringa trafikverket om man vet telefpnnummret, som då kan skicka driftentreprenören. Är det akut farligt (stort hål i vägen) ringer man 112 så att polisen kan stänga av vägen är det mindre akut och vet man inte trafikverkets nummer ringer man 11414
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Mycket bra upplysning, tack! En gång sedan vi flyttade till skogsvägen tog jag med mig hjälm och varselväst samt PPE på vägen hem från jobbet för mycket storm varnades för. En kollega har oftast med sig motorsåg, han är jägare.
 
  • Gilla
Mmhe71
  • Laddar…
Räddningstjänsten brukar vara väldigt intresserade av att veta om det ligger träd/hinder över vägen, dom åker mer eller mindre omgående ut och röjer när dom får reda på hinder.

Man kan ringa den lokala brandstationen om man har numret.

Man kan ringa SOS-alarm (både 112 & ”lokalt”), vilket beror på hur akut läget är.
E- & R-vägar =112, L-vägar = beror på bla tid på dygnet, väderlek mm.
När man ringer 112 så får operatören upp telefonnumret (samt registrerad namn & adress) även om det är ett skyddat nummer, http://blogg.pts.se/blog/2013/01/04/hur-hemligt-ar-ett-hemligt-nummer/

Man kan även ringa ”Trafik och service P4” ‭020-99 94 44 (lägg in det i telefonboken)‬, dom i sin tur meddelar bla SOS, dom går även ut med TA, trafikmeddelande i radion ganska omgående.
Dit kan (bör) man ringa om det tex går djur på fel sida (vilt)stängslet (även tamdjur).

För dom som tillbringar mycket tid i fordon (tex yrkeschafförer) kan bli ”vägrapportör”, https://www.trafikverket.se/tjanster/Anmal-skador-och-brister/Vagrapportor/
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Ursäkta ot!
Svarar det verkligen någon hos 11414?
De gånger jag försökt har jag lagt på när telefonrösten berättar att det är 49 samtal före:sleep:
 
  • Gilla
Mmhe71
  • Laddar…
Ljus Ljus skrev:
Ursäkta ot!
Svarar det verkligen någon hos 11414?
De gånger jag försökt har jag lagt på när telefonrösten berättar att det är 49 samtal före:sleep:
Tror du kan knappa in ditt telefonnummer så ringer dom upp när det blir din tur...
 
Träd över vägen är alltid väghållarens ansvar. Alltså är svaret på frågan trafikverket på riks- och länsvägar, kommunen på kommunala vägar och vägens ägare på enskilda vägar.

Tyvärr har varesig trafikverket eller kommunerna något bra felanmälningsnummer som är lätt att komma ihåg. Trafikverkets nummer står tidigare i tråden. Vad gäller kommunerna så är det till och med svårt att få tag i någon alls utanför kontorstid, i alla fall i mindre kommuner.

I den mån räddningstjänsten tar bort träd så beror det på att räddningstjänsten har avtal med trafikverket om att ta bort hinder från vägar. Det är alltså en tjänst som räddningstjänsterna tar betalt för och ingen verksamhet som sorterar under räddningstjänstens arbete enligt Lag om skydd mot olyckor. Prioriteten på trädborttagning är därefter, dvs låg. Samma avtal reglerar exempelvis att fordon flyttas från vägbanan vid trafikolyckor även om de saknar försäkring och därmed inte så lätt får hjälp av bärgare. Men då föser vi bara in dom på första bästa plats där de är ur vägen.

När det är oväder på gång så tycker jag att det numera är väldigt sällan som jag som brandman är ute och tar bort träd över väg. Trafikverket brukar se till att hålla eget folk i beredskap då, eller någon annan entreprenör med bättre resurser för trädhantering än vad räddningstjänsten har. Så ta problemen direkt med trafikverket så får rätt folk ta hand om träden.
 
  • Gilla
  • Wow
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
harry73
PNO PNO skrev:
Så ta problemen direkt med trafikverket så får rätt folk ta hand om träden.
112 eller 11414 borde vara kapabel att skicka rätt folk till problemet, så slipper uppringaren göra fel bedömning
 
  • Älska
Mmhe71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.