Det droppar vatten från avluftningsröret ibland, jag hittar inget mönster på att det är när det regnar eller så.
Vart kan vattnet komma ifrån? Vad är fel?
Och vad behöver jag göra, är det kris?

Info om huset; för några månader sen renoverades hela huset och alla VVS-rör byttes ut då de var original från 60-talet. Avluftningsröret är dock original kvar, har bara målats om. Det går från golvet i tvättstugan upp ovanför taket.

Det är ett enplanshus med vind och tvättstugan är vägg i vägg med båda badrummen och köket så det är ett bra ställe att ha alla ledningar och rör.

Jag trodde först att det kunde var att det regnar in så jag satte en huva på men det droppar ändå, om än mycket mindre.
Kan det bli något baksug så vattnet kommer underifrån?
Dropparna kommer från böjen i röret vid den röda markeringen på bilden.

Tacksam för hjälp! Behöver jag ringa firman som var här och bytte ut alla rör?
 
  • Skenvy av byggnad, skorsten, säkerhetsräcke mot klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett pannrum med rör, mätutrustning, stövlar och rengöringsverktyg. Vitmålade väggar och synliga installationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kondens kanske?
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Karrock
Är du säker på att rörböjarna är så gamla? Jag tycker lite det ser ut som plaströr som sitter baklänges/uppochned. Såna är istuckna i varandra så är de på fel håll och packningen är skadad så kan det förstås läcka där.
 
  • Gilla
Termobarisk och 1 till
  • Laddar…
H
Karrock Karrock skrev:
Är du säker på att rörböjarna är så gamla? Jag tycker lite det ser ut som plaströr som sitter baklänges/uppochned. Såna är istuckna i varandra så är de på fel håll och packningen är skadad så kan det förstås läcka där.
Vad är fel håll på ett rör?
Finns det skriv på hur dom ska monteras?
Isåfall vad är rätt och fel håll på en muff?
 
H Hallerudsbo skrev:
Vad är fel håll på ett rör?
Finns det skriv på hur dom ska monteras?
Isåfall vad är rätt och fel håll på en muff?
Ett rör skall ju träs i det föregående så att skarven hamnar innanför och inte bromsar flödet. Muffen kommer alltid sist. Det säger väl sig självt?
 
Karrock Karrock skrev:
Är du säker på att rörböjarna är så gamla? Jag tycker lite det ser ut som plaströr som sitter baklänges/uppochned. Såna är istuckna i varandra så är de på fel håll och packningen är skadad så kan det förstås läcka där.
Jag håller med. Vänd huset upp och ner så hamnar rören rätt.
 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Och här ser man hur ytterst viktigt det är med bilder…
 
H
D Dr Benz skrev:
Ett rör skall ju träs i det föregående så att skarven hamnar innanför och inte bromsar flödet. Muffen kommer alltid sist. Det säger väl sig självt?
Vem ska jag vända först och sist?
 
  • Vit plastburk med lock, förvaring, tätning, enkel design, industriellt bruk eller hushålls.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hallerudsbo skrev:
Vem ska jag vända först och sist?
Jag tror att du förstår hur vi menar..
 
Karrock
H Hallerudsbo skrev:
Vad är fel håll på ett rör?
Finns det skriv på hur dom ska monteras?
Isåfall vad är rätt och fel håll på en muff?
Jag blev tvungen att läsa en monteringsanvisning. "Normalt vänder man på rätt håll, men i praktiken har det ingen betydelse" säger tillverkaren. Så jag får backa och säga att det ser ut som onormalt monterade rör. Om packningen inte är intakt så kan de läcka (normalt monterade hade varit täta även med trasig packning).
 
Karrock Karrock skrev:
Jag blev tvungen att läsa en monteringsanvisning. "Normalt vänder man på rätt håll, men i praktiken har det ingen betydelse" säger tillverkaren. Så jag får backa och säga att det ser ut som onormalt monterade rör. Om packningen inte är intakt så kan de läcka (normalt monterade hade varit täta även med trasig packning).
Jag skulle vilja säga att det såklart går men marginalerna blir mindre..
 
H Hallerudsbo skrev:
Vem ska jag vända först och sist?
Brukar du dela upp utgående på flera ledningar? Den kan man bara sätta på ett rätt sätt.
 
  • Instruktion för rörmontage, ej kapa rördelar, grå rördelar med kryss, avloppscenter.se, skärmklipp med tid och batteri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H

Här ser du hur muffen på ett y sitter enligt dig då åt fel håll.
Som jag sa finns inget fel sätt.
 
  • Gilla
Termobarisk
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
[media]
Här ser du hur muffen på ett y sitter enligt dig då åt fel håll.
Som jag sa finns inget fel sätt.
Du menar att han säger grenrören åt rätt håll? I flödesriktningen? Som tydligen finns…?
 
  • Plaströr, anvisning, "Lägg grenrören åt rätt håll, i flödesriktning," trägolv, arbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Ja grenrör, men du kommer aldrig kunna sätta allt med muff på det sättet.
Det jag sa är att det finns inget rätt eller fel.
Därav jag fråga vad är rätt på en dubbel muff enligt dig.?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.