Hej, jag undrar om någon vet vart man kan beställa en komplett grund?
Då menar jag inte hos bygghandlarn, jag vet att man kan köpa direkt från leverantör jag har sett det själv någonstans förut men nu hittar jag inget igen.

Alt vart köpa kantelement från lev?

Tack>Jimmy
 
Om du menar en komplett grund, men göra arbetet själv?
Jag beställde en komplett grund ifrån Dorocell, allt material
samt Konstruktionsritningar på grunden med garantier.

* Isolering samt kantlelement komplett med fästelement (plastspik mm)
* Armering komplett med najtråd, distanser mm.
* Golvvärme med projektering (slang, fördelare, ritningar)
 
Det känns som en stor begränsning i utbudet om man även ska köpa betongen av samma leverantör... Den går ju inte att frakta speciellt långt & då får man ju handla av lokala firmor...

Allt material ifrån en firma och betongen ifrån en lokal leverantör, leja lokal schaktfirma, montera gjutformen själv (inkl. VVS), samt två erfarna gjutkillar inlejda för gjutdagen..
Det är mitt recept för den händige!
-Glöm ej utreda markens bärighet (lej tex. WSP) samt radonrisk!
(Radonsäkring kan vara billigare att göra än vad själva undersökningen är, så det kan löna sig att göra detta fullt ut & skippa undersökningen...)
 
Jag har tänkt att göra allt jobb själv schakta forma dränering armering mm, ( jag har maskiner +kunskap själv eller hos vänner)
Vill ha tips på vart att köpa grunden? Fick för mig att det kunde bli billigare att köpa komplett från 1 leverantör dvs formstöd cellplast armering.
eller har någon tips på vart man kan köpa tex L-stöd + cellplast billigt? Armering går ju alltid köpa på tex Bygg Max till bra pris.
 
Först måste du bestämma dig för vilken konstruktiondu vill ha på grunden.

Jag valde supergrund och fick allt material på en gång hemlevererat inklusive golvvärme.
Fast utan betong då givetvis.
Funkade riktigt bra om man skall göra plattan själv.

/Dan
 
Ekberg skrev:
Först måste du bestämma dig för vilken konstruktiondu vill ha på grunden.

Jag valde supergrund och fick allt material på en gång hemlevererat inklusive golvvärme.
Fast utan betong då givetvis.
Funkade riktigt bra om man skall göra plattan själv.

/Dan
Har funderat en del på Supergrund också men jag har läst i flera trådar att de har problem med passformen. Upplevde du något sånt? Hur mycket kostar materialet från dom per kvm? Och hur mycket tillkommer för schaktning och betong?

Vill hamna på max 2000 kr/kvm inkl. rördragningar i plattan av vvs:are för att det ska kännas som att det är värt att göra själv. Schaktningen är ju såklart svår att bedöma då det beror på tomten, men vår är för närvarande en relativt plan gräsmatta som i alla fall verkar väldigt lättbyggd.
 
Hej!
Jag skrev ett jäkla långt svar och så försvann allt ihop när jag skulle förhandsgranska.

Men jag försöker igen.

Jag tyckter inte att det var några problem med passformen, alla balkar var lika stora.

Jag räknade lite snabbt och kom fram till ca 600 kr/kvm (för ett år sen) för allt material från supergrund till min platta på ca 99 kvm, 300mm isolering.
Då ingick följande:

Kantelement h400, b170
Ytterhörn, h400, b170
Markisolering S80, 100mm
Armeringsjärn
Armeringsnät 6*150 mm
Släppduk
Usinus järn
Armeringsdistanser
Cellplastspik 180 mm
Fixeringskilar
Konstruktionsritning
LK Golvvärme, Komplett (slang ,rörhållare, plastbyglar, fördelare, ställdon, inkopplingsbox, rumstermostater, ritning, och diverse kopplingar.)

Priset på min schaktning har du ingen nytta av eftersom det schaktades för både hus och garage samtidigt + att vi fick spränga. sen så tror jag att det gick åt ganska mycket material till grunden.

Samma sak med betongen som skulle räcka till både hus, garage och mur.
Vi var även tvungna att ha en "fixare" alltså en betongbil med pump och lång slang för att nå överallt.
Men enligt supergrund så skall det gå åt mindre betong i deras plattor jämfört med traditionella L-balks plattor.

Skall du göra plattan själv så kan du lika gärna fixa vatten och avlopp själv också.
Rörirör och avlopp är inte raketforskning precis.
Glöm inte tilluft till kamin om du skall ha en sån.
Och rör för inkommande el om det behövs, dra i kabeln innan du lägger dit röret.

Lägg hellre pengarna på en bra laseravståndsmätare typ Leica (den kommer du att ha grymt bra användning för även senare i bygget.)
och ett par bra måttband.

När du skall naja armeringen så kan jag rekomendera en drillapparat, najtråden till den kallas tydligen för säckbindare.
kostar inte många pengar men kommer att spara dig många timmar jämfört med att naja med vanlig najtråd.

Till sist så är en rotationslaser/planlaser absolut nödvändigt om du skall lyckas med din grund, en sån hyr du så att du får en riktig proffsmodell.

/Dan


 
  • IMG_8044_(Large).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack för det utförliga svaret. Tar till mig allt!
 
Jag köpte en komplett sats från Dorocell. (Thermogrund)

Jag kan rekommedera detta - komplett sats inkl armering o golvvärmen, mycket enkelt - bra ritningsmaterial och det mesta färdigkapat.

De hade också bästa pris när jag undersökte marknaden 2007. Fördelare mm till golvvärmen var rostfria och av mycket hög kvalitet.

Tillsätt VA-rör, schakt och betong.

PS - naja med dubbel/tredubbel säckbindartråd så du kan dra åt ordentligt
 
Redigerat:
Kollade lite på Sundolitt nu då de inte verkade lika tunga att lägga. Vilket är bra för vår del då det innebär att jag kan hjälpa till trots taskig rygg och min sambo inte behöver göra allt. Men de säljer ju bara kantelement och isolering. Och det måste väl vara bra att köpa allt (d.v.s. även golvvärme och ritningar till den) från samma om man är nybörjare?
 
Jag har visserligen tummen på rätt ställe men blev både mycket överraskad och imponerad av samt tog tacksamt emot det "totalpaket" som ingick i Thermogrunden från Dorocell. I stort sett omöjligt att göra fel. T ex var värmeslingorna var individuellt numererade och färdigkapade på rullar. Exakt kaplista på all armering. Hörn som inte var 90 grader kom specialsågade från fabrik mm
 
du glömde armeringen. Den är inte helt gratis den heller
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.