Jag kom ju inte ihåg vad klinkersorten hette när Alacs frågade men nu har jag kollat: York 20 Beige resp. York 20 Mörkbrun.

Kan ju dra vitvarorna när jag ändå är igång: Spiskåpa Thermex Decor 900. Resten är Electrolux - Frys EUF2900X, kyl ERE3500X, inbyggnadsdiskmaskin ESL6251, häll EHD6685P, ugn EOB5754X, kombiugn (mikro/varmluft/grill) EOK8837. Flera av dessa säljs inte längre - jag visste inte hur mycket byggtid som återstod när jag beställde dem... ;-)
 
vad har du för blandare?
Den var jättefin!

Snyggt kök för övrigt också!
 
Blandaren kommer från Tapwells Classic-serie och heter FME181. Vi köpte den på Fredells.

Hmm...när jag kollar på den nu hos www.tapwell.se ser det ut som att det är meningen att den ska monteras så att spaken sitter på höger sida. Vår är som synes monterad med spaken framåt...både vi och röris antog att det skulle vara så...nåja, strunt samma, bara vi trivs med det så!
 
Imponerade jättejobb!

Har renoverat kök två gånger och lagat mat på spis stående mitt på golvet, handdiskat i tvättrum m.fl. vedermödor. Jobbigast tyckte jag det var när köken var nästan klara. Jisses så mycket smådetaljer som var kvar att fixa även när köket såg färdigt ut.
Jag måste erkänna att jag var ganska less på slutet och då hade jag ändå inte börjat på "trossbottennivå" som du gjort.

Bra jobbat! Förstår hur tungt det måste ha varit ibland.

Ugnsplaceringen: Det har varit uppe flera gångar på forumet farhågor om utsug av stekhos från inbyggnadsugn. Ni verkar ha väldigt stort avstånd mellan ugn och fläkt och har dessutom ett fönster emellan. Har det funkat bra ändå?
 
Luddet: Jo, nog blev jag litet less ibland. Fast sista biten - från att skåpstommarna kom upp i somras - har egentligen varit den roligaste. Jag tycker att det känns mer inspirerande att göra saker som kommer att synas än underarbeten och dessutom tycker jag att det är kul att hålla på med snickerier och målning. Och det var ju mycket sånt i det här köket, som synes.
Sen har vi ju också haft fördelen av att ha ett fungerande (om än sönderfallande) kök på annan plats i huset hela tiden. Det håller jag på och river nu, kommer att bli en del av vardagsrummet.

Ungsplaceringen: Måste erkänna att det där med os och ugn är inget som vi har reflekterat över varken före, under eller efter det här bygget. Handlar kanske litet om vanor och prioriteringar? Vi har aldrig haft för vana att köra köksfläkt när vi använder ugnen. Har hellre stått ut med litet os än att ha fläkten dånande i en timme. Så, följdaktligen, för oss är det inte någon big issue att ha ugnen nära fläkten. För någon med andra vanor kan det nog mycket väl vara ett problem.

Dessutom tycker jag att de här ugnarna osar förhållandevis litet, i o f s säkert delvis för att de är så nya och rena. Den stora har också ett löst fettfilter i metall, som man sätter över fläktgallret (inuti på ugnens bakre vägg) när man steker kött och annat flottigt och maskindiskar efter varje användning. Jag upplever nog att det minskar flottigheten i oset en del.
 
Vilket fint kök ni har byggt. Vi håller på med ett liknande lantkök. Tänkte bara fråga hur ni gjorde med kaklet vid fönstret. Ligger kaklet under fönsterfodret eller intill ? Vi ska också ha pärlspont och fasat kakel och vet inte riktigt hur vi ska få till det med skillnaden på de olika materialens tjocklek vid fönstret.
Blir jätte tacksam för svar.
 
Kaklet ligger intill fodret med en smal silikonfog emellan. Övergången mellan kakel och pärlspont har jag däremot hanterat med en list.

Så här är det uppbyggt: Pärlspontpanelen ligger direkt mot väggens gipsskiva. Fönstersmygen är tillkapad så att dess kant inåt rummet är i liv med panelen. Fodret är sedan spikat mot smygen och panelen.
Kaklet sitter också på väggens gipsskiva. Både kaklet och pärlsponten är 14 mm tjocka men fixlagret gör ju att kaklet skjuter ut rätt mycket jämfört med panelen, så jag tillverkade en list för att hantera det. En ganska tjock list (profilen snodde jag från en som sitter som övergång mellan puts och brädvägg i källartrappan, ett av de ytterst få originalsnickerier som finns kvar i det här huset) och på listens baksida, längs den kant som skulle vändas mot kaklet, fräste jag in en fals vars djup = nivåskillnaden mellan panel och kakel. Denna list spikade jag sedan ovanpå panelen, med listens falsade kant över kaklet.
 
  • detalj.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fint vad kostade det att göra det så är fint
 
Oj, jaa ni...utgifterna är ju spridda över den långa byggtiden och jag har inte orkat sätta mig ner och gå igenom alla kvitton än, så exakt koll har jag inte. Men i runda slängar:

Golvvärmematerial - 16500
Rörmokare (arbete och mtrl) - 14000
El (arbete och mtrl inkl ny undercentral och spotarmaturer) - 30000
IKEA (skåpstommar, lådutdrag, gångjärn, dämpare , ben) - 11000
Snickeriet (luckor, lådfronter och kyl/frys-garage) - 30000
Golvklinker (arbete och mtrl) - 10500
Bänkskivor - 5300
Diskbänk - 4400
Virke (reglar, panel, MDF, gips, plyfa, limträ, lister) - 10000?
Kakel, fix och fog - 2700
Fönster - 5000
Knoppar och handtag - 1500?
Färg - 3000?
Vitvaror - 47000
Blandare - 2400
Diverse (spik, skruv, byggbeslag, spiro, isolering etc) - 2500?

Alltså litet under 200 tkr såvitt jag vet.

Sen blev det ju även, hrm, en del inköp av diverse verktyg och maskiner men dem kommer jag ju att använda till resten av kåken också...
 
Väldigt fint kök Farzan...
Har bilselado från höganäs lite flackare fasning, jämfört med Gysinges kakel, menar du? Eller var det mer variation i Gysinges som gjorde att ni valde det?
 
O ja, det är väldigt stor skillnad på Biselado och Gysinges fasade. Det senare är som sagt 14 mm tjockt, Biselado bara 8. Gysinges ser mycket mer massivt och rustikt ut när det kommer upp på väggen. Bilderna här kan inte riktigt förmedla det.
 
Tackar, har inte tänkt på det själv, trots att jag tittat på båda varianterna.
 
Perfekt! Nu har jag någon jag kan titta på som redan gjort det jag tänker göra ;-) Det är ju hur snyggt som helst. Härlig idé att sno IKEA's stommar och sätta på egna luckor - varit inne i samma banor men inte vetat om det var en bra idé. Och bra tips om Gysinges kakel, samt lösningen vid fönstret - jag har ungefär samma problem ;-)



(Budget är väl kanske runt en tiondel - men jag kan göra det mesta själv - och sambon klarar resten ;-) )
 
Angelven - det där kan ju bli hur fint som helst, du har ju redan pärlsponten, snickerierna och ett urtjusigt fönster! Inte för att det blir mindre arbete för det - på sätt och vis är det väl enklare att bara smälla upp nytt som jag har gjort - men slutresultatet kommer ju att bli urläckert!
I en sån där riktig sekelskiftesmiljö vore det kanske värt att gå några steg längre än jag har gjort? Jag tänker på sånt som att sätta skåpsocklarna utanpå, att göra luckorna infällda med diverse tricks som jag tror att det finns tips om i några trådar under Byggnadsvård..
 
Jupp, jag var iväg igår och tittade på ett "Sundborn" kök - det är förvånande hur likt ett ikea det är om man bortser ifrån att luckan är infälld med ett annorlunda gångjärn (fusk-utanpåliggande i själva "gänget") - och dom kunde man ju handla någon annanstans enligt tråd i byggnadsvård. Det är samma vita melanin med färdiga hål inuti.

Att sätta dit en utanpåliggande gammeldax sockel är ju inget problem - så vad skall de egentligen ha betalt för ? ;-)

Dubbelporslinshon (domsjö) är provkörd på plats nu - vi skall bara måla färdigt innan det monteras mera permanent.

Indiska har förresten beslag i porslin... - så att det inte ser så "IKEA" ut :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.