Kasserad offsetplåt från något tryckeri …
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
F
C carlfredrik skrev:
Hej igen! Tänkte bara se om någon vet vart man kan få tag på riktigt tunn titanium?

Tänkte göra ett sådant här vindskydd till min alkoholbrännare :)

[bild]
Botox oxå, läste fel och tänkte på trådrubriken, sorry. Titan vete 17 ifall det går att få tag på i tunnplåtsform.
Varför titan? Varför krångla till det?
 
C carlfredrik skrev:
Det finns ett väldigt populärt friluftskök, för lättviktsvandrare, som heter Caldera cone som använder sig av ett vindskydd i någon typ av aluminium. Tror den kan ligga på runt 0.1mm.

[bild]

Tänkte man kan testa att göra en själv för skojs skull :) kan bli ett bra helgprojekt.
Det där är nog Titan, inte aluminium.
 
Finns spillbitar att köpa på ebay
 
Titan verkar ju totalt overkill men entusiaster betalar ju vad som helst ibland.
På Bauhaus tror jag dom har en massa hålplåtar i olika material. Dock ej titan.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Titan verkar ju totalt overkill men entusiaster betalar ju vad som helst ibland.
På Bauhaus tror jag dom har en massa hålplåtar i olika material. Dock ej titan.
Känns bara som att det kommer hålla bäst i höga temperaturer i förhållande till vad det väger?
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det där är nog Titan, inte aluminium.
Yes det är titan de kör. Hittade 0,1x100x1000mm för 50 spänn på AliExpress!
 
Spännande projekt, lägg gärna in bilder på resultatet.
 
F
C carlfredrik skrev:
Yes det är titan de kör. Hittade 0,1x100x1000mm för 50 spänn på AliExpress!
För tunnt. Tror att (med stark betoning på tror) att 0,5mm är en bra tjocklek att börja på.
 
F fsn skrev:
För tunnt. Tror att (med stark betoning på tror) att 0,5mm är en bra tjocklek att börja på.
Har beställt lite 0.1mm nu så vi får se hur det känns, måste kunna rullas ihop smidigt. Har sett att vissa till och med använder 0,07mm så 0.1 kan nog funka. Får återkomma när jag satt igång! Tack för alla tips!

Här är en liten video som förklarar riktigt tydligt hur man gör om någon blivit sugen :)
 
Mikael_L
Trådlyft !!
Hur gick det sen då?

I övrigt så kan man säga att vanlig aluminium som är tunn, under 0,5 mm är väldigt svagt och mjuk.
Men det finns kanske att få tag på duralaluminium ...
Kanske svårt för privatpersoner och liten mängd ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.