C camaro1969 skrev:
fodren blir väl enklare att montera snyggt när man har något annat än fönsterkarmen att spika i...
Man spikar inte i en plast/stålkarm!
Och knappast i andra fönsterkarmar heller. Fodren spikas/skruvas i omgivande väggkonstruktion.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Man spikar inte i en plast/stålkarm!
Och knappast i andra fönsterkarmar heller. Fodren spikas/skruvas i omgivande väggkonstruktion.
nä det jag menar...
enklare att spika foder i smygen/salningen samt panelen.

eller menar du att det räcker att spika foder i panelen, alltså bara på brädans ena sida typ ? =S
 
C camaro1969 skrev:
eller menar du att det räcker att spika foder i panelen, alltså bara på brädans ena sida typ
Ytterpanelen är fäst i reglar runt fönsteröppningen, eller hur?
Så där bör finnas gott om material att spika/skruva fodren i.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ytterpanelen är fäst i reglar runt fönsteröppningen, eller hur?
Så där bör finnas gott om material att spika/skruva fodren i.
känns som man föredar att spika i vardera sida än mitt på fodret för de vill väl alltid räta ut sig efter årsringarna..
 
nu har jag börjat montera...

satt utvändig smyg av 22mm tjockt virke. klöv en 120mm bräda så smygen blev ca 60mm "djup"

monterade övre smyg och på sidorna.

ställde dit fönstret, och fönstret är lite litet.. överlappet är kanske bara 1-2mm av smygen.

funderade lite och tog ner fönstret och smygarna..

satt dit en en 22x95 bräda i ovankant och på ena sidan och sedan dit med smygarna igen och tillbaka med fönstret..

men då gå fönstret knappt dit det är nog bara 2-5mm utrymme runtom där man ska i med fogskum..

är det okej med sånt litet utrymme runt fönstret eller ska jag göra på något annat sätt angående smygarna tycker ni?
 
T
Hej!

Kan du inte göra smygarna av lite tjockare virke så att de överlappar mer på karmen och du fortfarande har lite mer avstånd mellan karm och stomvirke?

Jag skulle tycka att 2-5 mm är i minsta laget för att kunna få i skum på ett bra sätt men det kan ju handla om min oförmåga, brist på lämpligt munstycke eller något.
Håller själv på att bygga fönstersmygar (invändigt) och har där lite problem att få i skummet om det är under 5 mm mellan plywooden och gipset trots skumpistol, det vill gärna hamna utanför/bredvid och inte inne i hålrummet.
 
tack för input!

bra idee med tjockare material, men jag hade vitt färdigmålat 22mm virke redan..

köper man tex 28x70 så har ju de fasade kanter, och jag vill ka riktig kant mot fönstret iaf.

så det känns som det blir omständigt att ta tjockare virke, särskilt när man inte har något hemma..

men jag tror som du säger att det blir för trångt att få in skummet som det är nu..

alternativet är ju att skippa smygarna nu och göra dem från utsidan sedan fönstret är monterat... men då blir det jobb på stege, har ställning inomhus... (fönstren sitter på 4 meters höjd ca..)
 
T
C camaro1969 skrev:
tack för input!
...
köper man tex 28x70 så har ju de fasade kanter, och jag vill ka riktig kant mot fönstret iaf.
Men det löser man ganska snabbt med en hyvel eller såg.

C camaro1969 skrev:
så det känns som det blir omständigt att ta tjockare virke, särskilt när man inte har något hemma..
Klart att det är svårt om det inte finns hemma, men finns det inte möjlighet att hämta/köpa/såga till?

C camaro1969 skrev:
alternativet är ju att skippa smygarna nu och göra dem från utsidan sedan fönstret är monterat... men då blir det jobb på stege, har ställning inomhus... (fönstren sitter på 4 meters höjd ca..)
Det låter verkligen inte som en tids-/arbetsbesparande prioritering - att vänta för att göra mer jobb på krångligare sätt senare.
Som det är nu så blir det ju enkelt att slå dit smygen och ha den som stopp för karmen när du monterar istället för att sätta klossar som ska bort senare osv.
 
kanske är lika enkelt att först regla upp med tunnare virke innan jag sätter dit smygarna igen, typ sånt virke man använder att ströa med.. ca 10mm tjockt, så borde det bli lagomt sedan..

då kan jag sätta dem på tvären, och får på så vis in mer skum med..

så gör jag!

då låter jag även dessa vara lika långa som väggens tjocklek så slipper jag åtgärda det när invändiga smygarna ska monteras..
plåtbeslagen från fönstren tar ju lite plats.

jag ska försöka fota så ni får skratta åt mig =)
 
C camaro1969 skrev:
tack för input!

bra idee med tjockare material, men jag hade vitt färdigmålat 22mm virke redan..

köper man tex 28x70 så har ju de fasade kanter, och jag vill ka riktig kant mot fönstret iaf.

så det känns som det blir omständigt att ta tjockare virke, särskilt när man inte har något hemma..

men jag tror som du säger att det blir för trångt att få in skummet som det är nu..

alternativet är ju att skippa smygarna nu och göra dem från utsidan sedan fönstret är monterat... men då blir det jobb på stege, har ställning inomhus... (fönstren sitter på 4 meters höjd ca..)
Masonit bakom smygarna så får du ju ut som 5mm minst...
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Jag monterade mina pvc fönster i liv med reglarna i väggen.
Då det finns spikläkt och panel utanpå så ligger fönsterna 50mm innanför panelen.
Jag byggde utvändig salning som limmades mot fönstret med tec-7 och skruvades i sidan sedan skruvade jag fodren i både panel och salning.
Jag tycker det blev snyggare och bättre än att montera i liv med ytterpanelen men det är en smaksak.
 
har monterat 2 fönster nu..
satte fast "strövirke" 10m tjocka med dyckertpicka

sedan utvändig smyg ca 55mm djup blev den

det var riktigt bra faktiskt, halva smygen överlappar karmen



hur är det med plåtblecken som man fäster i karmen och skruvar fast fönstret med?
ska dessa skruvas även i fönstret?

kom på det på andra fönstret... och där skruvade jag fast blecken även i karmen.. känns som jag bör lossa första fönstret och göra likadant där med?

inte skummade än så det går nog enkelt.. men ska man göra så?
 
Fästena (karmbeslag) till fönstren bör säkras med en skruv det är det hålet är till för (en del fästen kan sakna hål) i mitten av fästets karminfästning.
Jag skruvade fast min med montageskruv med borrspets, hålet är ofta precis på gränsen av aluminiumprofilen så skruven bör fästas mot insidan av hålet eller lite lätt snett inåt.
Om du inte skruvat fast fästet i karmen på något du redan monterat slå låt det vara som det är, skruven gör att fästena sitter bättre och att fästena inte kan glida.
Om du har kloss under fönstret så kan det ändå inte glida, även fogskum limmar karmen runt om så karmen inte rör sig.
Jag bokar även fästena mot karmen för att få dom att stämma till mellanrummet mellan karm och regel så fönstret sitter bra, beroende på hur kraftig bockat det blir så stämmer det för olika storlekar av mellanrummet (springa).
 
märkte det angående att bocka... det vart ju riktigt bra om fästet ligger dikt an regeln..

så lätt att plocka ner fönstret så jag ska göra det innan jag fortsätter.

tack för input!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.